Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Prøvde å lese notatet som artikkelen bygger på, men hadde ikke tid til å gå i detalj. Men for meg så virker det som om krafteksporten målt i watt er nesten den samme som i fjor, mens inntektene jo er rekordhøye som følge av prisoppgangen og dermed er eksporten målt i kroner rekordhøy.
image

Hvor smart det er å produsere så mye som de gjør nå, er jo en annen greie, men det er i følge rapporten ikke så mye mindre snø i fjellet enn vanlig.

2 Likes

Det er verre enn folk skjønner og tror, hvis man kun ser på fremtidspriser.
Tok en kikk på samtlig kraftsituasjonsrapporter for 2019, høyeste verdi for hver uke, og i hele 2019 varierte prisen for kraft i 1 og 2 kvartaler fremover fra 34 øre til 48øre, med 90% av dataene innenfor 36-44 øre.

Jeg valgte 2019 siden vi kun 4 år siden siste 20 år har hatt netto import av kraft, i 2003 og 2004 importert vi 8 og 12 Twh. Det var trolig som følge av rekordlav fyllingsgrad. I 2011, etter 2 svært kalde vintre 7 Twh og i 2019, såvidt import med 0,1 Twh. Alle andre år har vært eksport.

Mao et slags forsøk på å være streng mtp at fremtidsprisene kan være høye.

Feks var fremtidsprisen i tidenes høyste magasinfylling på 95,7% i uke 47 på 12 øre.

Selv i jula når vi hadde 4 -6 kroner kilowatten så var framtidsprisene på rundt 50 øre, og i uke 6 2022 var de på 31 øre.
Men i uke 9 skjedde det noe dramatisk med fremtidsprisene, sjekker vi prisen på nordisk kraft 2 kvartaler frem, så var de på nivå med de høyste fremtidsprisene i 2019 (34-48 øre), men de skjedde noe:

47 øre i uke 8
70 øre i uke 9
61 øre i uke 10
56 øre i uke 11
82 øre i uke 12
88 øre i uke 13
96 øre i uke 14
101 øre i uke 15
107 øre i uke 16
115 øre i uke 17, sjekk side 19 i ukas kraftsituasjonsrapport.

Min analyse ut fra dette er at det strømmen koster dag til dag er en funksjon av vann i magasinene, og etterspørsel ute i Europa.
Framtidsprisene er avhengig av krigen i Ukraina.

Ser man på magasinfyllingen i 2021 var den over normal helt til uke 23, og da skjedde det noe.

Politikerne og kraftbransjen sier at det var været, og ja det var tørt.

Jeg tenker at NordLink, strømkabel til Tyskland som åpnet i27. mai 2021, og North Sea Link til England som åpnet 01. oktober i 2021 har bidratt med at strømprisen fra juni 2021 begynte å stige og har aldri sett seg tilbake.

Krigen i Ukraina har satt ytterligere og eksplosiv fart i dette, sjekker man fremtidsprisene kan det virke som markedet har tenkt at dette går over, men nå er man i en vanskelig situasjon.

Høye nå-priser, høye fremtidspriser og rekordlav fyllingsgrad.

Mulig dette kan løses med masse regn og kraftimport fra Tyskland, men jeg hadde ikke satset på det.

12 Likes

Takk for ett langt innlegg, av høy kvalitet, som jeg siterer … 3 ord fra :slight_smile:

Men det som forundrer meg er faktisk at norske politikere blindt satser på at “selvsagt kan vi importere kraft fra Tyskland.”

Tyskland har snakket om rasjonering av kraft siden slutten av mars/tidlig april. Hvordan tror norske politikere og byråkrater at de skal importere ubegrenset med kraft fra Tyskland i ett sånt scenario? Hva er det jeg ikke har fått med meg her - er det en garanti vi har som sier at selv om Tyskland ikke har nok strøm, så får vi kjøpe av det de har? For min del ville det mest naturlige i verden være at de - i ett rasjoneringsscenario - kuttet eksporten.

7 Likes

Nå står ikke verden til påske. Chomsky skryter plutselig om Trump. Han som for et år siden ble kalt “historiens farligste person. Farligere enn Hitler.” Av nettopp Chomsky :slight_smile:

3 Likes

Nei takk altså! Det hørtes ikke mye gøy ut.

Spørsmålet er om man har noen politikere ved neste pandemi som ønsker stemmene fra folk som bare vil gi faen og la folk velge selv. Eller om politikere vil tenke at “vi kan ikke ha ansvaret for unødvendige dødsfall, steng alt.”

Jeg vet hva jeg tror, men det er umulig å spå om man faktisk får noen politisk uenighet neste gang.

Så lenge alle politikere er enige, og pressen hyller dem, så har man jo ingen alternativer.

2 Likes

Å måtte gå med munnbind er ikke spesielt ille. Det er et par ting jeg synes var rimelig kjipt. Karantenereglene f. eks. minstejenta måtte være i karantene fra 22 desember til og med 3 januar. Det er ille. Også de første ukene med lockdown. Her har jeg forståelse for de første par ukene dog.

Det jeg ikke har forståelse for er hvorfor ikke akuttkapasiteten er bygget opp slik at man kan kjøre litt slakere linjer i neste pandemi. Det må koste mindre enn lockdown og være mye triveligere.

2 Likes

“Inntekt 1 million etter skatt…!” :man_facepalming:

2 Likes

Tragikomisk :stuck_out_tongue:

At Vedum maler de som sliter nå som personer som har ‘‘uorden’’ på økonomien ble jeg smått kvalm av.

6 Likes

Politikkens dilemma. Folk tror at alle alltid skal få det bedre. For hvis ikke stemmer man på noen som lover det. Men det stemmer selvfølgelig ikke. Så da må man forsvare at folk egentlig får det bedre de bare er så dumme at de ikke forstår det. Lykke til.

5 Likes

Han hadde rett i en ting: Lån er dyrt og følsomt for renteoppgang. Viktig at alle forstår det, så de også er ansvarlige når de låner og ikke bare legger ansvaret på bankens begrensninger. Når det er sagt var resten av det han kom med akkurat til forventning fra en finansminister fra SP…

1 Like

Vil tippe at en såkalt gjennomsnittlig familie har 6-700.000 utbetalt etter skatt.
Vedum er ettertrykkelig på villspor som vanlig!

1 Like

Fra 2020

Tror Vedum bare glemte å si at dette var par med barn fra 7 år og oppover :stuck_out_tongue:

Det er forresten litt crazy å se på lønn for par med/uten barn. Lønn for de med barn er type 200k høyere :stuck_out_tongue:

Enda høyere lønn har enslig mor/far med voksne barn :stuck_out_tongue:

Han hadde ikke rett i det heller, fordi lån har relativt sett vært billig siste 10 årene

Dyrt for en familie sammenliknet med andre utgiftsposter.

Kunne støttet oppom norske matvarer jeg, om pengene faktisk hadde gått til produsenten, og ikke til en steinrik sjef som fråder om munnen etter flere bonuser :slight_smile:

2 Likes

Du får kjøpe fra lokale produsenter som Reco ringen, bondens marked eller lignende

1 Like

Jeg har alltid ment at vi bør støtte norsk landbruk, selv om det er dyrere enn import pga dårligere vekstforhold og større generelle utgifter i Norge. Det koster en del over statsbudsjettet, men for min del er egen matproduksjon like viktig som militært forsvar. Norge ser ut til å ha glemt begge deler de siste tiårene, men krigen i Ukraina er forhåpentligvis en kraftig påminnelse om at begge deler er viktige.

Enig i at produsentene må ha en inntekt å leve av, men det er mange som skal ha sin del av kaka før maten er behandlet, pakket, transportert og solgt i en butikk. Bonden får f.eks ca 5 kr for en liter melk og kanskje en femtilapp per kilo kjøtt. Det er vel ikke alt som er tillatt å selge direkte mtp matsikkerhet (pasteurisering av melk krever vel gårdsmeieri osv), men om konsepter som REKO-ringen øker i omfang tror jeg både forbrukere og produsenter hadde kommet godt ut av det økonomisk.

1 Like

Er vel mye rimeligere der, når vi slipper alle disse fæle mellomleddene ?

Enten det, eller så går pengene direkte til produsenten som var premisset i innlegget det ble svart på.