Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er tungt å ta inn for enkelte dette. Har også en nær bekjent uten underliggende som endte i respirator/koma en uke og er ikke 100% nå ett år etterpå.
Man skal jo bruke føre var prinsippet og se på det man visste der og da.
Jeg har betalt forsikring på huset i alle år også, selv om det ikke har brent ennå. Bortkastede penger altså. :sweat_smile:

4 Likes

Føre var i to år? Man slutter å være før var så snart man har nok data. Og det hadde vi tidlig i 2020.

Hvis vi skal være føre var så må vi jo stenge ned samfunnet igjen. For å være på den sikre siden.

1 Like

Du kan jo tenke deg selv, hvor mye de finansieres av farmasiindustrien, når det amerikanske kontrollorganet for medisiner finansieres 45% av bransjen?

WHO skriver selv på sine sider: “today, just 16% of WHO’s finances are provided by governments through their membership dues, with “no strings attached”. The overwhelming remainder is provided as voluntary contributions, often with tight and sometimes restrictive conditions, and usually over two year cycles.”

Jeg skal ikke påstå noe men er det noen som virkelig ikke vil at det skal virke som restriksjonene har vært unødvendige så er det vel WHO som har rådgitt myndigheter verden rundt.

Antall døde i Norge hvis vi skulle vært på snittet for verdensbefolkningen: 5379000*15000000/7900000000 = 10.213 døde over to år.

"De fleste som har dødd av covid er gamle personer med kort forventet levetid" sier fagdirektør Frode Forland ved FHI.

Forventet levealder i Norge er for Menn 81.5 år, for kvinner 84.9 år. Her er nok alle dødsfall medregnet, så det blir litt misvisende, men likevel: det forteller noe om dødeligheten av viruset for oss andre.

"I uke 15 var medianalderen på de som døde av korona 87 år."

Dette er tall vi har sett indikasjoner på lenge.

Antall døde av influensa ca 1700 for ett år: influensa, helse | I fjor døde 1.700 av influensa: - Mange forstår ikke hvor alvorlig syke de kan bli

Så rundt 3000 over to år. Dvs ca det samme som er rapportert koronadødsfall i Norge.

Kan det tenkes at de som ville dødd av influensa døde av Korona isteden?

Det kan vi jo bare lure på, men antall døde av Korona er ifølge norske myndigheter totalt 3000 personer, altså ca det samme som ville dødd (og ikke døde) av influensa i løpet av to normalår.

Så er WHO til å stole på? Tja, tipper de er til å stole på når det gjelder mye, men de bidrar nok også til å spre feilinformasjon (skremselspropaganda) på vegne av sine finansieringskilder som tilfeldigvis har hatt ekstrem profitt under pandemien.

4 Likes

Bare å poste telefonnummer så vi får spurt.

De fleste jeg kjenner har vært gjennom korona nå, til og med meg. Var det hyggelig og flott? Meh. Men jeg tror de fleste syntes at nedstenging før man fikk vaksiner var ganske forsvarlig, men nedstenginger etter at alle fikk vaksinert seg med 2 doser og ble beskyttet og man fikk bevis for at korona fint spredte seg blant vaksinerte, og ikke kom til å forsvinne… var rimelig teit, meningsløst og dårlig fundert.

Så, min konklusjon: helt ok å stenge ned i mars/april 2020, ikke greit å stenge ned med masse tiltak høsten/vinteren 2021. Og andre land, som USA, var mye verre enn Norge.

At man aldri tok en kostnadsanalyse men bare pøste på med tiltak fordi “vi må jo” var en drastisk overreaksjon, og dessverre var alt av presse og alle politiske partier enige. Så da fikk man aldri noe motbør.

4 Likes
1 Like

Vi var jo en del som ikke fikk dose 2 før februar i år? Kanskje tilogmed mars for noen. Altså godt og vel en måned siden.

"For the mRNA vaccines, on the other hand, there was no evidence of a mortality reduction. For every 100 deaths among the unvaccinated, there are 103 deaths among the vaccinated, with a 95% confidence interval of 63 to 171 deaths. That is, the mRNA vaccines may reduce mortality a little bit, or they may increase it; we do not know. The Pfizer and Moderna vaccines contributed equally to this result, so there is no evidence that one is better or worse than the other. "

Skrevet av:

"Martin Kulldorff, Senior Scholar of Brownstone Institute, is an epidemiologist and biostatistician specializing in infectious disease outbreaks and vaccine safety. He is the developer of Free SaTScan, TreeScan, and RSequential software. Most recently, he was professor at the Harvard Medical School for ten years. Co-Author of the Great Barrington Declaration. "

3 Likes

Forresten flott å se at Bidens Ministry of Truth møter litt motstand.

2 Likes

Synd produsentene ikke fikk gjennomslag for å fryse dokumentasjon fra offentligheten for 75 år (dvs det fikk de, men en føderal dommer slo fast at dokumentasjonen skulle frigis ‘Paramount importance’: Judge orders FDA to hasten release of Pfizer vaccine docs | Reuters )

3 Likes

Vaksinene, hvis man skal kalle dem det, vil aldri få ordinær brukstillatelse.

Svineinfluensavaksinen ble kalt den største medisinske skandale i historien, men det er jo ingenting mot dette.

6 Likes

Synes det er utrolig merkelig at en verdenomspennende dødelig pandemi ikke har påført noen jeg kjenner eller dem igjen kjenner noen som enten har dødd av corona eller fått langvarige plager. Eneste jeg vet om er folk som har “hangla” en stund. Big deal.

Det er ikke noe mysterium når Norge er ett av få land som nesten ikke har hatt noe høyere dødelighet enn normalt under pandemien.

Her kan man se på dødelighet i Europa i forhold til normalen, se på Z-scores by country:

3 Likes

I Norge har vi nå registrert 547 døde av corona for hver million innbyggere. En del land, som i Øst-Europa, har rapportert 10 ganger flere.
Kan gapet ha noe å gjøre med vaksinasjonsgrad, smittevernstiltak og kvaliteten på helsevesenet?
WHOs statistikk er sikkert mangelfull på mange vis, men absolutt verdt en kikk.

1 Like

Kan også ha med hvordan dødsfall er registrert.

F.eks i UK er det jo kjent at man kunne bli definert som koronadødsfall om man hadde vært smittet 30 dager før dødsfall. Selv om selve dødsfallet ikke var direkte forårsaket av covid.

Samme i USA, hvor man fikk en kode i registeret hvis man testet positivt for covid. Selv om personen kom inn med skuddskader.

Det har vært flere økonomiske fordeler å ha covid pasienter da dette har utløst utbetalinger fra myndigheter både i Europa og USA…

1 Like

Jo, jeg mener det er merkelig fortsatt fordi jeg hadde forventet noen, iallefall en person, som hadde tatt hatten og vandret. Eller blitt no mer en pjusk. Og hvorfor skal det være så utrolig mye mer ille andre steder enn her.

jeg forstår det jo utifra tallene. Men som jeg sa, merkelig utifra det jeg forventet.

Tjah, vaksinegraden i Norge er jo svært høy og helsevesenet har faktisk klart å behandle alle som har blitt skikkelig syke.

4 Likes

Verdensomspennende dødelig pandemi og jeg kan ikke finne en i min krets via via som er mer en pjusk. Det hadde jeg ikke trodd i 2020 iallefall.

Jeg har ingen i omgangskretsen min > 80 og ingen som var veldig utsatt. Selv blant de som var i disse gruppene var dødligheten <20%. Med vaksine ser det ut til å gå bra for de fleste. Anekdotisk, den eneste jeg kjenner som ble mer syk enn av en influensa var også eneste person som ikke hadde tatt vaksinen.

Det mest komiske oppi det hele, i julen ble de to eldste barna på 4 og 8 smittet, de smittet så meg og moren, mens minstejenta på 2 aldri har vært friskere enn de ukene. Det skal sies at 4-åringen knapt hadde symptomer mens hun på 8 hadde litt irriterende tørrhoste :stuck_out_tongue:

EDIT: såvidt jeg kan se på tallene, og tallene som har vært tilgjengelig hele tiden, så har sjansen for å bli alvorlig syk for de på <45 vært svært lav, godt under promillen. Litt høyere for hvert 10-år over dette, så litt stygt for de på 65+ og først virkelig stygt for de på 80+. For meg virker det som om det er folk som kunne blitt alvorlig syke av en influensa som også kunne bli alvorlig syke her, samt at en mye større del av populasjonen ville bli smittet vs en vanlig influensa pga mangel på immunitet.

Det har jo vært tallmateriale som sa hvilke grupper som kom til å bli truffet osv lenge, så jeg synes egentlig tiltakene ikke har hengt godt sammen med risikoen. F.eks. at utesteder har vært stengt i månedsvis ble ikke gjort for å beskytte den gruppen, men for at de på 65+ som kunne blitt smittet via disse ikke skulle bli smittet. Sånn sett, så synes jeg tiltakene kunne vært tilrettelagt for dette. Dvs at de på 45+ som lever som normalt måtte unngå å treffe de på 45+ inntil de hadde vært syke og var blitt smittefrie.

Du befinner deg antagelig i en krets med utsøkt genmateriale,

1 Like

For min del, så tenker jeg at de burde finne ut hva de burde ha gjort anderledes for å holde Norge mer i gang enn det som var tilfellet. Spesielt de landsdekkende tiltakene synes jeg var ute av proporsjoner.

2 Likes