Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Har du noen gang fått vite om venner eller venners venner som har dødd av influensa?

Gjennomsnittsalderen på dem som har dødd av Korona i Norge er 87 år, tipper det er ganske likt alder på dem som dør av/med influensa.

Dessuten har antal influensadødsfall under pandemien vært ca null, mens koronadødsfall er ca samme antall som influensadødsfall har vært tidligere.

Ingen jeg har hørt om personlig har noen gang dødd av influensa, men så er jo snittalderen høy og jeg kjenner ikke mange over 80 :sweat_smile:

3 Likes

Shot:

– Den store sårbarheten for norske familier, er om vi gjør grep som bidrar til at renten går mer opp enn det som er varslet.

Chaser:

Politiker pakk altså… :rage:

6 Likes

Jeg har råd til å bo midt i byen jeg jobber i. Trenger ikke kjøre gjennom bomring hver dag. Jeg hadde hatt råd til det, men trenger ikke.

Har du dårlig råd, så må du gjerne bo lengre ut og får bomring på vei til jobb. Har du barn har du gjerne ikke tid til kollektivt. Det går for tregt (tok buss til skolen som barn, ca 40-45 min total reisevei, 15 min med bil).

Bompenger er en skatt som er uavhengig av inntekt. Tjener du 400k eller 1000k, så kommer bompengene på de samme feks 20k. For den ene 5% skatt, for den andre 2%.

Det er det samme med alle slike flate utgifter.

5 Likes

Bompenger er tett. Usosialt, -som du påpeker.

Ta det over skatteseddelen isteden.

1 Like

Hvis man velger å bosette seg i ei stærkasse i såkalte urbane strøk, for å være hipp og kul, så må man bare ta følgeskadene.

Det sosiale aspektet ved bompenger er uheldig, men det er ikke plass til alle på veien, og det er ikke plass til at alle får parkere. Er man fattig har man ikke råd til å parkere sentralt hver dag uansett. Det er ikke MDG sin skyld med mindre man forutsetter at kommunale plasser skal prises under markedet (betales av fellesskapet). Og da betaler du uansett i form av tid til leting eter plass.

Selv har jeg flyttet fra Oslo til et sted jeg må pendle 30 minutter. Jeg lengter etter gangavstand, sykkelavstand og t-bane hver dag.

2 Likes

Er det riktig at veiene forbeholdes de med god råd? Jeg synes det er en rar politikk. Jeg har ikke noen god løsning på at det ikke er plass på veiene.

1 Like

Interessant diskusjon. Samtidig, presset i norsk økonomi er rimelig høy og arbeidsledigheten lav.

Vi har et progressivt skattesystem. Man kan godt diskutere om også avgiftene burde være progressive. Fra moms, bompenger, kommunale avgifter, strøm, etc., etc,
Man kan f.eks. spørre seg om en middels småbarnsfamilie skal betale like mye i moms for melkeprodukter om en enslig milliardær som trenger litt fløte til kaffen. Sånn kan man fortsette.
Men progressive avgifter har noen konsekvenser utover et økt byråkrati. Det vil bidra til at de aller fleste, minus topp og bunn i inntektsstatistikken, sitter igjen med tilnærmet det samme i nettoinntekt etter at skatter og avgifter er betalt. Noen vil si at det er idealet, andre at det forrykker den balansen som partene i arbeidslivet har forhandlet fram gjennom mange årtier.
Med en omfattende inntektsbasert avgiftspolitikk, vil nok mange lengte tilbake til den tid da en lønnsøkning i alle fall betød noen knapper og et par glansbilder.

Selv tro jeg det enkleste og beste er en utjevning gjennom skattesystemet.

5 Likes

Bare så det er nevnt så vil MDG ha en dobling av bompenge avgiften.
Måtte bare spørre 2-3-4-5 ganger for å få et jævla svar. Sier litt om hvor lei folk er dritt politikken deres. Lykke til med å få velgere i verdens dyreste samfunn MDG.

3 Likes

Det er jo rart at de ikke bare svarer, for de som stemmer MDG er ikke så negative til å doble bompengene. De som er opptatt av bompenger har ikke MDG på radaren uansett.

Denne måten å svare på er jo ikke unik for MDG. Rart Nettavisen/skribenten ikke har lagt merke til det før nå.

2 Likes

På den andre siden er det ikke helt urimelig at de som bruker veien mest også betaler mest. Men i utgangspunktet mener jeg mange bompenger bør bort og kollektivtransport kunne godt vært gratis. Men det må vel koste litt for at uteliggere ikke skal bosette seg der.

Og forresten: ganske utrolig at vi har uteliggere i det hele tatt, at vi ikke klarer å ta vare på de få tusen det er snakk om. Mange av dem er selvsagt psykisk syke og bare ikke plukket skikkelig opp av systemet.

Bompenger er en ting. Fjerning av parkeringsplasser er enda værre. Det er fjernet så mange parkeringsplasser rundt meg nå st jeg må sirkle 20 minutter eller mer temmelig ofte for å finne en. Og jeg er ikke alene irundt der jeg bor

Infrastruktur er jo noe staten bør ha ansvaret for - og veier var vel en av de spesifikke hovedgrunnene til at vi betaler skatt i utgangspunktet og som legitimiserte skatter fordi de skulle komme allmennheten til gode og legge til rette alle. Nå skal de som er avhengig av bil (for langt de fleste finnes det ikke noe alternativ) melkes og utnyttes på det groveste og argumentasjonen henger ikke på greip.
Bileierne i dag både trippel og kvadruppelbeskattes før bompenger i dag, man har vanlig inntektsskatt, man har bilavgift (som forhandlerne må legge til på prisen på bilen), man har årsavgift/trafikkforsikringsavgift, man har veibruksavgift (som jo betyr at de som bruker veien mest også betaler mest) og i tillegg pålegge man altså bompenger også nå.
Det er helt hinsides urimelig. Bompenger er ille og burde absolutt ikke være nødvendig for å få bygget veier, men ikke nok med at man i tillegg til kvadruppelbeskatningen må betale bompenger - Man betaler ikke bare for veien og bruken av den! Man betaler for sykkelstier, man betaler for jernbaner, man betaler rasering av kjøremønstrene i byene og masse unødvendige enveiskjøringer, man betaler for kulturbygg, for politikernes pengesløsing etc, etc.
…og når vi første er inne på det: Det er helt ville prioriteringer som gjøres i den offentlige fordelingspolitikken når man ser på diverse. Prestisjeprosjekter ala “månelandingen på mongstad” og fornebubanen nå, utrolig mange kunsttildelinger (med bæsjekunst og facetime med noen fisker av ei kjerring i Tyskland som grelle eksempler på å pisse bort penger), bistandspoltikken hvor man hvert år kaster flere mrd ned i korrupte høl og beriker kun enkeltpersoner, diverse støtter ala tilskudd til tros- og livssynssamfunn (bør være en privatsak imo), pluss pluss pluss…

4 Likes

Det er slettes ikke urimelig. Jeg vil ikke betale for veier jeg ikke kjører på. Og jeg vil ikke at det bygges veier som ingen er villig til å betale for å kjøre på. Selv om jeg kjører elbil og foreløpig slipper, kunne jeg gjerne betalt den bomringen jeg bruker. Min privatbilisme er ikke bedre enn andres.

4 Likes

Noe av poenget med bompenger er å drepe en del dyre prosjekter som gagner svært få mennesker.

Det virker rettferdig for meg at når man har dyre samferdselsprosjekter så tar kommunen en del av regningen, fylket en del av regninga, og staten en del av regninga. Og hvis kommunen skal betale en del av regninga, så betyr det i praksis bompenger i de fleste tilfeller. Man dytter regninga over på bilistene så det ikke går utover skole, barnehage, politikeres lønninger, osv.

Alternativt kan man krangle i evigheter med aktivister som mener “nå er det vår tur.” Som om samferdsel er noe som burde gå på rundgang… Og alle stortingspolitikere krever vei og bro til sitt hjemsted, så de kan bli gjenvalgt… “for dette har vi slåss for i 40 år.” Som om lengden på kampen betyr noe for om du har rett eller ikke.

Med bompengekrav og krav til lokal finansiering så dør heldigvis en del drømmeprosjekter tidlig. Så man slipper å kaste bort tida på å diskutere dem.

Alternativt kunne man etablert en egen etat med oslobyråkrater eller bergensbyråkrater som bestemte for alle samferdselsprosjekter i hele Norge og ingen politikere fikk makt til å bestemme noe. Forbedre demokratiet ved å fjerne folkevalgte sin innflytelse, osv. Jeg vet en del sentraliseringskåte folk mener det ville vært bedre, for byråkrater har alltid rett som vi har lært av pandemien. Jeg er dog litt tvilende.

1 Like

Jeg tenkte vel først og fremst på bompenger inn og ut av byer som har lite med veibygging å gjøre. Der bompengene først og fremst blir brukt for å redusere trafikken så i hvert fall de som har råd kommer fram til slutt.

1 Like

Man betaler for det man bruker veien ved å betale veibruksavgift! Og Det SKAL være statens/det offentliges oppgave å holde veier og infrastruktur oppe slik at du kan f.eks kan få tilkjørt matvarer i butikken din og få din føde. Og derfor betaler man skatt og også veibruksavgift! Nå opplever man at slike basalutgifter i stadig større grad skyves over på den vanlige mann, mens prioriteringen til politikerne er å få gjennom prestisjeprosjekter som gir liten til ingen samfunnsnytte og kun er store kostnadssluk.
Og mye av poenget i teksten min ser ut til å ha glidd rett forbi deg – virkeligheten nå er at bompenger finansierer alt annet enn den vei For bilistene og jo: det er totalt urimelig, imo!!

6 Likes

Biltrafikk påfører samfunnet andre kostnader enn bare veibygging.

Hvis det er for mye trafikk, da er det for billig å kjøre/parkere.

Det blir spennende å følge innføringen av bompenger i Tromsø. Blir ikke overrasket dersom det blir vellykket (dvs. overraskende lite syting pga. god effekt).