Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hva tenker du på her? Luftforurensing/støv? Det kommer ikke til å noe verre av å bygge bedre veier.
Sannheten er at man er avhengig av veier og folk er avhengig av bilen slik verden er i dag og slik vil det være ganske langt fram i tid - så derfor er vi uansett nødt til å ha biltrafikk som en del av ligningen ettersom det ikke finnes reelle alternativer.
Veibygging og gode, sikre veier fører for øvrig til andre goder enn bare at du og jeg kommer til jobb.
En trafikksikker, rask og kortere hovedfartsåre gjennom landet gir kortere tid for å komme fra A til B, noe som gir uante mengder spart tid. Ikke bare for “du og jeg” som kan bruke til noe vi finner mer meningsfylt, men som for transportbransjen gir raskere levering og dermed også gjør det billigere å transportere ting (som til syvende og sist gjør ting billigere for deg og meg), som kan gjøre norske bedrifter mer konkurransedyktige mot utenlandske (mtp sparte utgifter), som gjør at drivstoffbruken blir mindre med de positive økonomiske og miljøkonsekvenser det gir, som gir generelt mindre antall ulykker positive økonomiske konsekvenser i sparte utgifter (besparelser både redningstjenester og reparasjoner) og spesielt blir det mindre alvorlige ulykker med de sparte menneskelige lidelsene det gir (og forsåvidt økonomisk positive konsekvenser da man får mindre frafall fra arbeidsliv og mindre belastning av helsevesen). Alt dette kommer helheten til gode.

Det er nettopp slike korttenkte og “egoistiske” tanker hvor man kun ser sin egen lille boble og sfære og ikke makter se helhetsbildet og forstår at på sikt vil det gagne alle å bygge ordentlige veier med de positive synergieffekter det vil kunne skape - som er mye av grunnen til at man krever inn skatt (og at jeg ser det svært samfunnstjenlig å gjøre nettopp det).
Jeg er sikker på at det også er mange folk som ikke har lyst til at sine skattepenger skal gå til barnetrygd, sykehus, politi eller “what not” heller fordi det ikke gagner dem der og da og de ikke greier se sikkerheten det gir dem – men det er nå en gang slik at vi i Norge samler inn skatt og gjør det på denne måten fordi man anser at den totale nytteverdien for landet og dets befolkning blir større på denne måten.
Det er altså for å omfordele og legge til rette for befolkningen og landet som helhet man har skatter og videre gjør de samfunsøkonomiske vurderingene og valgene som ideelt tjener landet totalt best og som til slutt gjør at alle får det/totalen blir bedre - ved å prioritere det som er riktigst.
Så er det nettopp disse prioriteringen som jeg mener er svært dårige når man prioriterer ovennevnte ting som bæsjekunst, “fiskehvisking” via facetime, bompenger for å finansiere “drømmeprosjekter”/prestisjeprosjekter ala Fornebubanen. Det er rett og slett gått for mye “politikk” i prioriteringene - kompromisser gir løsninger som er direkte uhensiktsmessige og de som skriker høyest får alt for ofte viljen sin.
Effektive og sikre veier og samferdselsårer er en fornuftig måte å bygge landet som tjener landet som helhet så lenge man har den samfunnsøkonomiske nytten med i beregningen - dèt er jeg ikke i tvil om. Dette blir dessverre altfor ofte nedprioritert pga særinteresser, uhensiktsmessig politikk, tulleprosjekter etc, etc.

Og hence; nå må folket/innbyggerne som altså har 1) betalt skatt, 2) betalt bilavgift, 3) betalt årsavift/bilforsikringsavgift (tidligere veiavgift) og 4) betaler veibruksavgift for at staten skal sørge for veier og infrastruktur som legger til rette for dem også 5)betale bompenger når man endelig bygger de veier man allerede har blitt beskattet for i 4 instanser. (Og man kan ikke være sikker på at bompengene noensinne forsvinner selv om veien er betalt ned flere ganger)

Dette synes jeg var et eksempel som faller utenfor den diskusjonen jeg legger opp til. Det er ikke “drømmeprosjekter”/prestisjeprosjekter jeg ønsker gjennomført. Det er at staten gjør sin jobb ved å legge til rette for befolkningen ved å lage god infrastruktur som i totalen kommer landet til gode, ser på den samfunnsøkonomiske nytte og legger det i bunn for hvorvidt et veiprosjekt har livets rett (og hvis ikke man ser den samfunnsøkonomiske nytten, kan man heller se på om man skal dra inn lokal finansiering).

Nja, nå er jo det nye bompengevedtaket (Fornebubanen) i Oslo et godt eksempel på at de nettopp ikke gjør det – fordi det er politikere og ikke folket som gjør den vurderingen. Og også en del av poenget her er bompenger som her hvor det IKKE kommer bilistene til gode. Man melker altså bilister for å finansiere noe helt annet enn det som bompengene opprinnelig skulle finansiere.
Et annet eksempel er Kristiansand hvor bompengene skulle finansiere en ny veibit. Denne er nå finansiert mangegangen, men politikerne vil ikke fjerne bompengene ettersom kommunekassa/budsjettet nå er bitt avhengig av den inntekten. (Det var jo jackpot for dem når man også fikk mulighet til å innføre rushtidsavgift)

For øvrig helt enig i at lengden på kampen for “sitt” prosjekt er irellevant i så måte.

9 Likes

Interresant tilbakeblikk til 2015, både Putin og Pål Steigan var i fokus den gang som nå

1 Like

Voksen mann driter maling på scenen. Skarp og ekspressiv kunst. Synes vi skal støtte det med 37 millioner.

Heldigvis er det sikkert ikke bare å sprute maling ut av sitt eget rumpehull denne kunstneren har levert fedrelandet. Men å kalle det skarpt og ekspressivt og betale 37 millioner for det? Ikke så rart det latterliggjøres!

Jeg er 100% statstøtte til kunstnere, men det må da finnes andre kunstnere som kunne brukt pengene bedre?

@TyrionIV syntes dette fortjente en egen post :slight_smile:

2 Likes

Kommer ikke fornebubanen bilistene til gode? Har du kjørt eller tatt buss til Fornebu noen gang? Med mindre det er blitt bedre de siste ti årene er det jo ofte raskere å krabbe.

Det er ikke egoisme, det er «skin in the game».

2 Likes

Jeg lo :joy::see_no_evil::innocent:

Fornebubanen er et grellt eksempel på en politisk beslutning som ender i en samfunnsøkonomisk katastrofe. Og nei totalen kommer ikke bilister til gode i det hele tatt, jeg mener den koster mer enn den smaker for langt de fleste og at hele byrden for politikernes feilvurderinger og tjenesteforsømmelse(?) bare lempes på bilistene er ikke greit i det hele tatt.
Og for å bruke ditt eget ressonement. Hvorfor skal bilister som ikke bruker banen betale for den. Om den er så attraktiv, så burde de vel ta inn de pengene gjennom billettpriser slik at de som vil ha og bruke banen kan betale selv det som ikke det offentlige dekker? (Eller gjelder den logikken bare for bilveier?) Slik det er nå ender man ihvertfall opp med å melke mange som aldri vil få noen glede av dette.
Nei, fornebubanen er et prestisjeprosjekt som aldri burde blitt påbegynt og iallefall stanset når overskridelsene begynte å renne inn.
Det burde blitt satset på andre alternativer for å lette trafikken. 28 mrd (foreløpig) for 8,7 km er ganske vanvittig. Til sammenligning kunne man fått 100 km 4 felts motorvei bygget fra scratch for samme prisen. Hva ville en utbedring av eksisterende vei kostet? Kunne vel da bare satt opp noen flere bussavganger om det å reise kollektivt er en prioritet?
Dette er igrunnen en liten digresjon som peker på den samfunnsøkonomiske galskapen, men er jo et godt eksempel på den helt urimelige melkingen av folk som må bruke bilen i hverdagen.

Ikke det at jeg skjønner hvorfor “skin in the game” er noe argument ved bygging av veier, men “skin in the game” har du uansett hele tiden ved at fellesskapet som du er en del av bygger/finansierer og videre at totalen kommer fellesskapet til gode ved å følge samfunnsøkonomiske prinsipper. For de som evner å se helheten og ha et større perspektiv enn sin egen lille sfære er dette åpenbart.

4 Likes

Bilister som kjører til jobb og kunne valgt noe annet koster samfunnet mer penger enn de som reiser kollektivt/sykler. I utgangspunktet betaler syklisten og bilisten like mye inn i felleskassa over skatteseddelen. Rimelig at det da koster en del mer å kjøre og også rimelig at samfunnet setter opp incentiver for å velge noe annet enn bil.

T-bane er mange ganger mer effektivt enn buss. Det går masse buss til Fornebu allerede. Det er ikke noe plass til mer vei der. Det er ingen grunneiere som er interessert i å bruke kvadratmetrene sine på å bygge parkeringsplasser. Og det er i alle fall ikke plass til noe mer vei til fornebu.

3 Likes

Jeg vet ikke hva som er tilfellet, men kan t-banen ende opp med å frakte flere vei-kilometer med folk enn en typisk 4-felts motorvei?

Effektivt på hvilken måte? Busser kan vel kjøre mye nærmere hverandre enn t-bane og på et eller annet tidspunkt, så ser jeg for meg at de blir selvkjørende. Kommer man da til å se på T-bane utbyggingen og lure på hva man drev på med?

Kapasitetsmessig? Nei, på ingen måte.

Ikke plass til mer vei? Er det behov, så er det alltids plass til mer vei. Ekspropriasjon må sikkert til, men det må det på enhver veiutbygging. Og Parkeringsplasser dukker nok opp om det er behov for det og lønnsomt nok å bygge. Enten ved at arbeidsgivere ordner det eller så er jo parkeringshus temmelig lønnsomt nå for tiden. Parkering kan også bygges i dybden - null problem.

På hvilken måte da? Hvordan ser det regnestykket ut?
Med alle avgiftene forbundet med bilkjøring vil jeg heller tro det motsatte.

1 Like

Det er jeg ikke kompetent til å regne på, men veibruksavgiften skal dekke kostnadene bilisme påfører samfunnet, så det har noen andre gjort.

Jeg blir derimot imponert om du kan regne hjem ekspropriasjon av Fornebu og enorme parkeringskjelleren under havnivå til en fornuftig pris for bilisten. Må kanskje sette opp en shuttlebuss for å komme seg fra parkeringen til dit man skal.

Det virker som om du ønsker noe ala USA der man er tvunget til å kjøre bil. Det blir helt opp-ned for meg. Min familie kunne hatt bare en bil om jeg hadde hatt et brukbart kollektivtilbud. Sånn tror jeg det er for mange familier.

Det er bare åpenbart for meg. Har bodd nær t-bane og nær 31-bussen (som går hyppig med store leddbusser). T-banen er pålitelig. 31-bussen er pålitelig forsinket (men går så ofte at det går fint bare den ikke havner i kø). Eneste jeg fant var 250k passasjerer/døgn i 2014 på t-banen i Oslo.

Men la oss si at ett vognsett (av to mulige) kan få unna ca. 200 potensielle bilister hvert 6. minutt på fornebubanen? Og ta med seg like mange videre fra Lysaker.

Det største problemet for bussen i dag og når den blir selvkjørende er samhandling med privatbilister.

Det største problemet jeg har med kollektivtransport er at den ikke er dør-dør, den setter seg fast i trafikken og evt bytter spiser veldig mye tid. Hadde det gått an å hatt selvkjørende minibusser e.l. som fungerte mer som carpooling, som er mer eller mindre dør-dør og som så kjørte mer eller mindre direkte dit man skulle, så hadde nok mange flere tatt kollektivtransport. Det hadde da blitt mindre biler på veiene og mindre kø. Problemet som jeg ser det er at kollektivtransport i dag gjerne tar 2x så lang tid som å kjøre bil.

2 Likes

På en stor arbeidsplass blir det like langt fra bilen til kontoret som fra busstoppet, men virkeligheten er som du beskriver, det tar for mye tid. Tilbudet i Oslo er helt topp, men jeg skjønner at folk som ikke har «levd det» ikke ser potensialet.

Fornebubanen er for meg kroneksempelet på en strekning som må bygges - nesten uansett hva det koster.

1 Like

Kan jo gi et anekdotisk perspektiv fra min storfamilie, alle har nå hatt corona, fikk det de siste månedene gjennom barn i barnehage. De eldste på 65-70 kom igjennom uten store symptomer (3 vaksinedoser), barna på 2-3 år ble veldig syke (0 vaksinedoser), jeg ble veldig syk en kveld 40,1 i feber og ekstrem hodepine i 5-6 timer, samt redusert pusteevne(30 år, 2 doser, hadde ikke sumlet meg til 3. dose), men så gikk det over gjennom en natt og var bare redusert uten sterke symptomer i en ukes tid etterpå. Man kan si vaksinene ikke funker, men det korrelerer i hvert fall perfekt med vår respons på covid.

Men, alle som har mistet jobben eller bedriften/mye omsetning i dette har all rett til å være kritiske og sure. Det har jeg ikke noe problem med. Syntes tiltakene som ble påtvunget var litt i meste laget, men rådene var greie siden man kunne velge å følge dem eller ikke avhengig av egen situasjon.

1 Like

Vår 2-åring ble ikke smittet selv etter å ha vært utsatt for masse smitte gjennom 10 dager med smittede søsken og så smittede foreldre. 4-åringen og 8-åringen hadde såvidt symptomer. Ingen av disse var vaksinerte.

1 Like

Det koster vel egentlig samfunnet langt mindre med en som sykler hver dag til jobb, enn en som kjører, gjennomsnittling kan man vel være ganske sikker på at den som sykler har bedre helse? Og sykeutgifter er vel de største utgiftene for staten vil jeg tro?

3 Likes

Så flaks! :slight_smile: Er så trist å se de små ha det vondt med virus hvor det er så lite man kan gjøre :frowning:

Usikker på dette når du nevner det. Spørsmålet er vel hvor mye tid som brukes på sykling over noe produktivt for samfunnet, om vi skal ta samfunnsperspektivet. Men vet ikke helt hvordan sånt kunne regnes ut. Blir for mange variabler for og imot. Ja, personen bruker kanskje 1 time mer per dag på reise totalt, men bruker da også kanskje mindre tid på annen trening, og er kanskje mer produktiv i den tiden de jobber. Aner ikke hva som blir totalen :stuck_out_tongue:

Samme her, 6 åringen vår hadde så og si ingen symptom. Var litt blank i augene en dag, og sovnet innen 30 min etter han la seg :joy: hadde han ikke blitt testet hadde vi aldri tenkt på covid. Samboer var redusert ala influensa. Jeg hadde litt verk i kroppen og sår hals i 2 dager. Nesten samtlige på jobb har hatt det uten store om og men. Far min (som har vært alvorlig kreftsyk) hadde det. Hadde større og verre bivirkninger av vaksinene, han vil ikke ha flere vaksiner. Far til samboeren min hadde det, nesten 70 år og hadde bare 1 dose. Mistet smak og luktesans en periode. Men ellers ikke store symptomene. Av alle i omgangskrets/jobb/familie osv, har jeg fremdeles til gode å høre noen som hadde alvorlige symptomer. Når jeg mener alvorlige symptomer så tenker noe som overgår en heftig influensa…

1 Like

Jepp, det er derfor anekdoter blir håpløst ^^ Du har hatt gode erfaringer, om det var vaksinene som hjalp eller ikke blir vanskelig å si, samme som hos oss.

1 Like

image

4 Likes