Se på linken min om parkeringskjeller i Krsand da. Man kan bygge kontorlokaler over bakkeplan og parkering under - det er ingen problem.
Du argumenterer for at det skal være så dyrt å bygge parkering under bakkeplan. Og ja, det er dyrere enn om man hadde tilgjengelige plasser å bygge på bakkeplan, men det lureste der hvor det er begrenset plass er nok denne løsningen for da kan man bruke bakkeplan til å bygge som du nevner kontorløsninger og parkering under bakkeplan (noe som altså langt på vei kan finansiere seg selv om det blir benyttet)
Men når vi er inne på at det er dyrt å bygge under bakken. Du er klar over at denne herligheten de bygger nå skal ligge 37 m under bakkeplan. Dette blir utrolig mye masse som må tas ut og fjernes og man skal jo også gjennom ulike masser og problemplasser må påregnes å dukke opp som gjerne gir enda mer ekstrakostnader.
Vestkorridoren er nok et eksempel på hvor dyrt det er å bygge infrastruktur under bakken. Her skal man “flytte deler av E18 under lokk eller i tunnel.”. Hvor mange felt skal bygges her btw? Dette er nok langt mer omfattende enn en 4-felts motorvei. “Et viktig hovedgrep er å skille fjerntrafikken fra lokaltrafikken”, leser jeg.
Er jo også her lagt inn ekstrakostnader for kollektiv, sykkelveier og gående.
Ser vegvesen.no opererer med totalkostnad på 40 mrd kroner (foreløpig ramme), men det har jo en tendens til å sprekke når det offentlige gjør slike anslag, så om du sier 60 mrd er siste tall, så tror jeg deg på det.
Jeg har for øvrig ingen formeninger om Vestkorridoren, men det går vel fort utover bilistene med ekstra bompenger denne sprekken også, eller? (Finansiering: Stat, Bompenger)
Dette er dog ikke sammenlignbart med det å skulle utbedre et eksisterende veinett for å kunne kunne være i stand til å betjene høyere trafikkmengde på en akseptabel måte, så ser ikke helt at dette er noe argument i så henseende(?).
Parkeringsplasser kan som sagt bygges under bakkeplan.
Og jo hvorfor skal det ikke kunne være mer verdifullt å bygge veier og ikke bolig/næringseiendom på strekningen til Fornebu når man tar med alternativkostnaden ved å bygge banen? Det virker som du hele tiden glemmer alternativkostnaden i din argumentasjon og dette må selvsagt være en del av helhetsbildet. (Og mener du det blir boliger/næringseiendom langs hele denne strekningen ut mot Fornebu med dagens løsning? Det kan høres slik ut på måten du ordlegger deg. Det finnes nok ganske sikkert andre plasser også det går an å bygge boliger/næringseiendom, skjønner ikke hvorfor de trenger ligge langs denne veien)
For øvrig henter jeg mitt tall fra en utredning av statens vegvesens fra 2019:
- Utbygging av 1000 km med 2/3 felts vei koster samlet mellom 125 og 200 milliarder kr.
- De samme strekningene med firefelts standard vil koste mellom 200 – 500 milliarder kr.