Litt sånn raskt og galt og mulig jeg misforsto noe, men jeg tror ordningen er utformet slik at 1% av fondet blir speilet. Så hvis man investerer 1 milliard så vil 10 millioner bli investert. Hvis man investerer 10 milliarder blir 100 millioner investert. Av dette så betaler de selv inn 10%, men de får 84% av gevinsten.
Fondet tjente 4,5 milliarder i fjor, som var 50% gevinst. Så innsatsen var 9 milliarder, med sluttresultat på 13,5 milliarder. Og at 1% av 9 milliarder var speilet - dvs 90 millioner kroner. Og av disse 90 millionene så hadde ledelsen investert 9 millioner av egne penger. Dvs, de har skin in the game - som vel er hele poenget med ordningens utforming.
Så tjente fondet 50% - dvs 45 millioner, og av dette fikk ledelsen 84%, dvs 37,8 millioner. Og av dette fikk øverste leder 16,7 millioner, noe som tilsier ca 44% av gevinsten som gikk til ledelsen. Min antagelse er at han da også sto for 44% av innsatsen, det vil si at hans “skin in the game” var ca 4 millioner kroner. Som er en ganske høy prosent av en fastlønn på 5,3 millioner kroner (mer enn hva han sitter igjen med etter skatt, så han har mer enn en årslønn investert i ordningen i praksis).
- Taper fondet penger, taper han penger.
- Tjener fondet penger, tjener han penger.
- Tjener fondet MYE penger (gitt milliarder investert), tjener han MYE penger (gitt millioner investert).
Det er da en ordning som gir korrekte finansielle incentiver for ledelsen slik jeg ser det. Om nedsiden burde vært potensielt større, om oppsiden burde vært begrenset, om 1% av fondets størrelse har blitt for mye? Det kan man selvfølgelig ha en mening om.
Men at man har profittincentiver i ett investeringsfond er da logisk, og fondet har vel under hans ledelse i 15 år overprestert i forhold til børsen og spesielt i fjor så vidt jeg kan forstå. Så spesielt inkompetent er det vanskelig å mene han er.
Det er etter min mening helt legitimt å mene at man skal nedlegge statlige investeringsfond, eller at de ikke skal ha høye lønninger, whatever. Men hvis man først skal ha ett statlig investeringsfond som forvalter flere milliarder, så virker ikke dette som hinsides lønninger eller bonuser. Og incentivene virker å være ganske korrekte sånn jeg ser det.
Hvis man ikke vil ha aktiv forvaltning - som det er gode grunner til å mene at man ikke trenger - så kan man jo bare nedlegge ett aktivt forvaltet statlig fond, og plassere pengene på en annen måte. Men hvis man skal ha ett statlig eid aktivt forvaltet fond, og det fondet overpresterer markedet over en lang periode, så klarer jeg ikke helt se at dette er en forferdelig stor belønning gitt hvor mye staten har tjent - og hvor mange milliarder som de styrer.
Men her får man vel bare være uenig. Det er ikke sånn at staten trenger noen ekstra milliarder uansett, penger har vi nok av i Norge.