Årsaken til at man gjør dette er “vi må straffe Russland, Putin, og hans rike støttespillere.” Det er en moralpolitisk nødvendighet for å slippe å forklare hvorfor man har masse historier i pressen om “her er Putins venner på ferie i Madrid/Roma/London/Yachttur i middelhavet i luksus.”
Jeg skrev en del om dette før når det ble kjent hvor hardt man gikk ut mot Russland. Husker ikke hva jeg skrev privat og hva jeg skrev offentlig. Men i utgangspunktet er problemet at man i praksis avskaffer privat eiendomsrett og kontraktsrett for “slemme folk vi ikke liker” og “slemme stater som gjør slemme ting.” Vesten setter presedens som sier “vi kan bare gå inn og overstyre og ta tingene deres om vi vil, og bryte alle kontrakter om vi vil.”
Min oppfatning er at EU/USA har ett klart mål med dette, og det er politisk motivert og ikke juridisk. Man skal “ta de slemme støttespillerne” til Putin og “vise at det straffer seg” å støtte en diktator som gjør onde ting." Og selvfølgelig forsøke å styrte Putin (hint: har ikke fungert med Cuba på 60 år eller noe, og ser ikke ut til å fungere så godt i mange andre land heller).
Problemet i en slik situasjon er at det er mange diktaturer i verden. Det er mange regimer som potensielt kan gjøre slemme ting.
Jeg går ikke god for at denne er 100% korrekt, men den ser ganske grei ut som ett øyeblikksbildet. Det er også en del land - som India - som potensielt kan utvikle seg i autoritær retning i framtiden.
Situasjonen i mange land er at hvis man skal lykkes, så må man betale / bestikke myndigheter og/eller militæret. Du vil rett og slett ikke kunne få til noe stort uten å være på godfot med regimet. Så er det ofte voldelige opprør, og skifte av makt som fører til at den gamle gjengen blir kastet ut og erstattet av en ny. I en sånn situasjon har det vært veldig standard at de som blir rike under ett regime tar store verdier og plasserer i utlandet (vesten) som ett gjemmested i tilfellet ting går til helvete. Da har de en retrettmulighet. I tillegg har vestlige land og vestlige selskaper ofte vært villige til å gå inn med sine sterke merkevarer og gode produkter og selge dem, noe som faktisk er en fordel for landet i mange tilfeller pga høyere kvalitet, laverer priser, etc.
Men nå kommer vi i en situasjon hvor alle “slemme folk i slemme land” ikke lenger får en retrettmulighet. Midler som gjemmes i utlandet vil konfiskeres - du vil ikke ha noen faktisk privat eiendomsrett hvis du vet at du kan knyttes til noen “slemme”. Selv midlene til sentralbanken vil konfiskeres (jeg antar at EU vil forsøke å gi fryste/beslaglagte midler fra sentralbanken til Russland til Ukraina en gang i framtiden). Du vil altså tvinges til å stå last og brast med regimet, eller potensielt miste alt. Og disse har ofte mye å miste. Så i praksis gir man incentiver til å ikke gi seg, og trekke seg tilbake, men heller forsøke å vinne en voldelig konflikt fordi man ikke har noen alternativer (Ref Assad i Syria).
Så hva vil dette gjøre? Vel, alle slemme mennesker fra slemme land med mye midler vil måtte ta en ny evaluering. Verdien av å handle med vesten for slemme regimer forsvinner. For du kan ikke basere viktig infrastruktur i landet på teorien om at vestlige land skal fortsette å levere i en konflikt. Tvert i mot, du må basere deg på at alt som leveres av vestlige land kan forsvinne over natta. Og det kan inkludere viktig infrastruktur som er nødvendig for bedrifter, industri, flytrafikk, tog, biler, kringkasting, mobilnett, for ikke å snakke om alt av varer. I tillegg kan alt av kontrakter brytes, for man kan kastes ut av vestlige betalingssystemer.
Dette er selvfølgelig noe som vil motvirke globaliseringen som har presset priser nedover i flere tiår. Det vil være ekstremt store nedsider knyttet til potensiell konflikt med vesten. Og hvis man da likevel er ett land som kan tenkes å handle mot vestlige interesser - så kan man straffes på en helt ekstrem måte.
Det vil derfor være incentiver framover for alle “slemme” land (som kan tenkes å handle mot vestlige interesser) til å vektlegge økonomi mindre enn framtidig sikkerhet - dvs i praksis, handle med land som Kina og Russland med dårligere produkter, men som kan garantere levering uansett hva slags beslutninger landene tar).
Det hadde selvfølgelig vært best hvis man ikke hadde diktaturer i verden, og alle kunne leve i demokratier, men det er ikke virkeligheten man er i.
En potensiell fare på sikt er at dollaren mister sin verdi som verdensvaluta. Ikke umiddelbart, men - det blir veldig risikabelt for slemme regimer å basere seg på handel og kontrakter i dollar når man kan bli kastet ut av internasjonale betalingssystemer og alle verdier sentralbanken har blir låst. Og det gir store incentiver for alle diktaturer å lage viktige avtaler med andre diktaturer, eller land som ikke bryr seg for mye om du gjør noe slemt framfor vestlige land og selskaper.
Så den totale effekten mener jeg er negativ for vestlig økonomi, og det er vanskelig å spå akkurat hva effekten blir. Men dette er effekter som vil ta årevis å spille seg ut, så man får ikke noen konklusjon neste måned for å si det enkelt.
Dog, den er nødvendig. Fordi vestlige politikere kan ikke leve med bilder av festende russiske rikinger som lever i sus og dus etter invasjonen av Ukraina.