Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Skillet går ved krigen. Krigen har gjort det klart hvor farlige de er. Det er vi nødt å tilpasse oss.

Vi har politikk og systemer for å unngå finansiering av terrororganisasjoner. Nå må vi endre politikk slik at Russland faller under den definisjonen.

Det er ikke moralpolitikk å stenge revene ute av hønsegården.

Husk også at vi ikke kan investere i deres markeder på samme måte.

2 Likes

Dette er ikke begrunnet i sikkerhetspolitikk. Det hadde ikke gjort noen forskjell for vår sikkerhet om vi stengte dem ute, men ga dem muligheten til å selge sine verdier eller overlate dem til andre, og fritt få beholde egne verdier men kreve at de ikke var investert i vesten - dvs de kunne overført dem til Russland eller Kina eller India, osv. Vi låser opp midlene og beslaglegger dem for å straffe Russland og rike russere for adferd som vi syntes er fullstendig akseptabel fra andre som er omtrent like ille som russiske oligarker (araberstater, Kina, enkelte land i Afrika). Dette gjøres for å legge press på Putin og Russland, ikke fordi vi tror vi blir sikrere av det. En påstand om at dette er begrunnet i sikkerhetspolitikk vil jeg bare avvise 100%. Det er åpenbart ikke begrunnelsen.

Sanksjonene mot Huawei (som er ett selskap) var delvis begrunnet av konkurransehensyn, og delvis av sikkerhetspolitikk. Men eieren ble ikke personlig sanksjonert så vidt jeg har fått med meg - og hvis han ble det, så ville jeg være mot det også.

Når Hong Kong protestene pågikk så sanksjonerte USA offentlige ansatte som var direkte involvert. Men, de sanksjonerte ikke rike kinesere som ikke var direkte involvert i beslutningsprosessen. Hvorfor ikke? Tror man at man blir styrtrik i Kina uten å bestikke regimet, og være på godfot med diktaturstaten? Hva med hvordan rike arabere er involvert i stater og hvordan araberstater er involvert i krigføring lokalt? Det er rimelig farlig det - ref Yemen.

USA har ilagt forbud mot å investere i selskaper med direkte kobling mot det kinesiske militæret. Det er i hvert fall igjen delvis begrunnet i sikkerhetspolitikk (og delvis av innenrikspolitikk - vise at man tør å stå opp mot Kina).

For min del ser jeg i det store og hele ikke poenget med terrorlovgivning. Russland har begått masse forbrytelser mot menneskerettighetene, masse drap og overgrep på sivile, og dette er forbrytelser helt uavhengig av om man definerer det som “terrorisme” eller “grove menneskerettighetsbrudd.”

Men hvis man syntes dette er veldig viktig, så blir spørsmålet om man ikke først skal erklære Saudi-Arabia og Etiopia for terroriststater.

Det kan fint forsvares moralsk, de driver åpenbart med forferdelige greier. Det jeg mener er at det ikke er spesielt smart å gå etter privatpersoner med private eiendeler og beslaglegge/låse det fordi man skal straffe landet for handlinger landets ledelse gjør, men disse personene ikke er involvert i.

Argumentet mitt er:

  1. Dette er ikke sikkerhetspolitikk, i hvert fall ikke når man beslaglegger / fryser eiendom og båter og bankkontoer.
  2. Man går mot personer som ikke er direkte involvert i beslutningsprosessen (noe helt annet å gå etter Putin og hans familie, kontra oligarker fordi “de tjente pengene på en slem måte som var helt ok de siste tyve årene”).
  3. Dette gir sterke incentiver til slemme land, og potensielt slemme land, som er mesteparten av verden, til å ha minst mulig avhengighetsforhold til vesten og forsøke å kutte bånd i størst mulig grad. Fordi ingen eiendeler som er koblet mot vestlige land, vestlige bedrifter, vestlig eiendom, vil være din eiendom hvis din stat velger å gjøre noe slemt i fremtiden.
  4. Dette vil motvirke globaliseringstrenden og gi større sjanser for kriser i verden, og inflasjonspress.
  5. Den fulle effekten vil vi først se om noen år, dette vil være en langsom prosess.

Så spørsmålet var:

Og svaret er:

Og det mener jeg er en helt korrekt analyse: dette er ikke lurt. Men det er nødvendig likevel. Ut fra hva borgerne i vestlige demokratier verdsetter - nemlig moralpolitikk.

3 Likes

Helt utrolig, når det er billig strøm så er det nyheter, og første-side-oppslag

Tross for at så langt i år så har kun 3 av 147 dager hatt en strømpris under 1 krone kilowatten, og prisen i snitt har ligget over 1,50 kroner kilowatten.

Det er veldig lett å vite når strømmen blir billig, og det er når det blåser mye der tysk og dansk vindkraft er installert, og det gjør det akkurat nå. Bare å sjekke på yr.no og på “Helgoland” så har man svaret på hvorfor strømmen en sjelden gang er billig.

Nå blåser det 14 m/s der og det skal blåse 15 m/s der i morgen før det løyer utover lørdagen og blir greie vindforhold på søndag.

Basically må det over 5 m/s for at det i det hele tatt skal produseres vindkraft, og 15 m/s så går det unna.

Problemet med vindkraft er at det bare produserer når det blåser, og problemet med vindkraft i Europa er at det meste av nåværende og fremtidig installert kapasitet må. og blir installert omtrent på samme sted.

Så i takt med økt installert kapasitet vindkraft så får man bare flere investeringer som ikke kan tjene penger. Og “løsningen” blir da at vindkraft får fortrinnsrett, som fører til nedleggelse av annen kraftproduksjon som kull o.l. Vi bytter ut stabil kraft, med ustabil kraft, med det resultat at det som er igjen av stabil kraft, som vannkraft blir enda dyrere når det ikke blåser, som er mye oftere enn når det blåser skikkelig.

Et lite paradoks, men jo mer vindkraft som bygges ut jo dyrere blir strømmen for den norske husholdningen. Mao vindkraftutbygging er en skjult økt skatt for mannen i gata. Ikke rart alle politikere og kraftbransjen ivrer for utbygging av vindkraft (og elektrifisering av sokkelen).

6 Likes

First House, Schjødt og PR byråer er alle hvor disse politkerne havner. Lobbyvirksomhet lenge leve.

8 Likes

(post deleted)

1 Like

Enig, i tilfelle USA ja. Legemiddelbransjens lobbyvirksomhet i Norge er begrenset. I Norge er det vel olje, gass, fisk og enkeltstående formuende First House, Schjødt et al server primært.

Trist at man ikke kan forvente mer av eks-ministre.

3 Likes

Greit…da stemmer man ikke på Venstre ved neste valg😒

1 Like

Helligdager lagt til fredager og mandager kunne jeg stemt på :slight_smile:

1 Like

Viktigste er å flytte 17. mai til nærmeste fredag, og se hvor mange færre barn som deltar i togene…

Syntes også man kan flytte julaften og nyttårsaften, hvem trenger like mange dager hvert år, og hvem vet egentlig når Jesus ble født?

2 Likes

Tror generelt det ikke er lurt å avgjøre hva man skal stemme på basert på uttalelser fra ungdomspartiene.

Når det er sagt er det forsåvidt greit å diskutere hvilke helligdager/felles fridager man bør ha. Men jeg et tilhenger av å ha en del felles fridager selv om det aldri vil gjelde alle.

3 Likes

Å nei, vi må visstnok bry oss om menneskerettigheter som bevegelsesfrihet igjen nå etter å ha gitt fullstendig faen i noen år.

Eh nei. Vi kan fortsette å gi faen. Prinsipper er helt uviktige med mindre de går utover deg.

3 Likes

Ok…ok,men fjerne dem…nix😌

Hadde de bare lagt til flere helligdager isteden. For noe idiotisk TØV at helligdager/fridager skal fjernes…!

Det burde heller kommet flere fridager.

Det kommersielle samfunnet vi lever i trenger ikke enda mer omsetning, enda mer fokus på penger, men å gi folk mer tid til å leve.

Enig: blir ikke Venstrestemme fra meg. Har likt dem men dette ble for dumt.

4 Likes

“De røde dagene burde gi folk fri fra jobb. Det får man hvis man gjør dem til feriedager, er dommen fra Breivik.”

Forslaget hennes går ut på å legge til samme antall feriedager.

1 Like

Uansett, skulle bare lagt til samme antall feriedager i tillegg…! Det hadde vært moderne tenkning… :ok_hand:

Ser ut til at BRICS veldig snart er BRICS plus noen flere. Så hva kommer til å skje med Dollaren når disse begynner å bruke lokal/ny valuta…

On May 23, A BRICS Plus virtual conference was held as part of the main meeting with ministers from countries, including the UAE, Saudi Arabia, Egypt, Kazakhstan, Indonesia, Argentina, Nigeria, Senegal, and Thailand, according to reports.

1 Like

Sanksjonene virker…i USA og kan ta måneder.

1 Like

Ser den. Kanskje usa burde beskytte sjøtransport ut av Ukraina?

Sjøtransporten kommer nok når sjøminene er ryddet bort, men sende amerikanere inne der vil vel heller gjøre en vanskelig situasjon enda vanskeligere. Russerne har hele tiden hevdet en “stille men nådeløs” krig som vi ikke har sett begynnelsen av enda. Babymat ser ut til å være den første som blir rammet.

Først ute var russisk tanks produksjon. Stoppet i mars?

1 Like