Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hehe ja - men for meg høres det mest forlokkende ut at europa lager atomkraft og vi bygger ut vannkraft. Vannkraft til 10 øre høres ganske bra ut for meg :grin:

4 Likes

Jeg har egentlig aldri skjønt dem som mener at utbygging av vannkraft gjør så ekstreme innhogg i naturen. Greit det blir anleggsvei, noen rør, et par demninger her og der.

I mine øyne kan demninger være en opplevelse i seg selv, og at man får anleggsvei opp dit betyr gjerne at man enklere kan komme seg opp til mer uberørt natur uten å måtte gå tusen høydemeter for å lomme dit.

Uansett: om det er slik jeg antar du tenker det er, at isbreer som er borte, arter som forsvinner, ekstremvær osv ikke er menneskeskapt men en del av klodens naturlige utvikling/sykluser, så skjønner jeg likevel ikke hvorfor vi ikke kan være føre var i tilfelle menneskene faktisk har en innvirkning på klimaet. Fordi klimaet påvirker jo naturen i stor grad.

4 Likes

Alternativet til vannkraft er annen kraft. Så får man veie ting opp mot hverandre. For min del ville både atomkraft og vannkraft vært svært nyttig å bygge ut basert på teorien om at det er bedre enn kull og gass, og stabil og sikker kraftforsyning er en bra ting for samfunnet.

4 Likes

Vi har allerede svært mye vann i Norge, så om vi får noen flere, så går det greit. Selve demningene tar opp svært lite areal. De bråker heller ikke og ser egentlig bare ut som en svær steinhaug. Det ser ikke bra ut når reservoarene blir tappet langt ned, men det er ikke den “vanlige” tilstanden.

Vindmøller bråker 2-3km unna, har bevegelige deler som gjør dem godt synlige på lang avstand og plasseres gjerne på toppen av fjell som gjerne er turmål som da blir ganske kjipe. Å legge turen sin der blir som å legge turen under en høyspentledning. :see_no_evil:


Bildet er fra Norges største steinfyllingsdemning, så det er så ille det blir :stuck_out_tongue:

8 Likes

Det jeg lurer på er hvorfor man skal bruke utallige fantasilliarder på å forsøke å hindre klimaendringer som det er ytterst minimal sjanse for at man klarer å gjøre noe med.

Hadde det ikke vært bedre å investere i avbøtende tiltak? F.eks. - la oss gå ut fra at klimaet blir 0,5 grader varmere i snitt i løpet av 100 år. Hvilke konsekvenser får det, og hvilke investeringer kan vi gjøre for å minimere eventuelle skadevirkninger?

Slike refleksjoner og diskusjoner er helt fraværende.

3 Likes

Slike refleksjoner og diskusjoner er helt fraværende.

IPCC fokuserer mye på skadevirkninger og avbøtende tiltak, her er en ganske fersk rapport: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/ .

Konklusjon: Tiltak er helt nødvendig men ikke tilstrekkelig. Vi må redusere utslipp.

Personlig synes jeg det er ganske storslagent å se en sånn demning! Mange av disse var bygget for kanskje semti og søtti år siden, blant annet demningen ved Aursjø på nordøstre Dovrefjell; veien opp dit er vel verdt turen.

Ser du på kartet lenger ned på siden ser du at veien bare går tilbake på andre siden av fjellet, mot Sunndalsøra, men at det også er vei langs kysten. Så hadde det ikke vært for demningen ville nok ikke veien opp blitt laget.

Hadde det ikke vært for disse gutta og kameratene som bygget veien for kraftselskapet hadde jeg aldri fått sett naturen på bildene under - alle er tatt mer eller mindre fra bilen. Ja det er et inngrep i naturen å lage veier og demninger, men mange har ikke engang mulighet til å komme seg opp på fjellet uten.

“Takk for ærligt strev - må vår ætt få leve vel - Vårt Kjære Norge”

Kan ikke forstå at naturvernere er så motstandere av dette.

5 Likes

Det kan jeg godt forstå, det er ikke mye urørt natur igjen i Norge. Dvs hvor det er mer enn 5 km til menneskelig inngrep. På den andre siden, jeg bruker jo slike veier selv, for å komme meg opp på fjellet. :see_no_evil:

1 Like

Hvem som får lov til å definere hva som vurderes som innhogg eller ekstremt er vel en diskusjon for seg selv. Her er imidlertid en artikkel om konsekvenser for laks som “svømmer” i mange norske oppdemte elver: Slik truer vannkraft laksen – Klima
Som det fremkommer i artikkelen, så kan det enkelt settes på spissen; fornybar strøm eller laks i elven?

Godt spørsmål, trenger vi egentlig laksen der, mærene er jo propp fulle?
(Selvfølgelig trenger vi villaksen. Og det er ikke mye vannet som skal til for å gi den litt bedre kår)

2 Likes

Men her er det ren grådighet, en logisk minstevannføring er alt som skal til for å løse dette problemet. Som det er nå, blir det ikke gjort hvis de da taper 0,5%…

1 Like

Helt enig! Men det er heldigvis mange elver og fosser å ta av i Norge, ikke alle har villaks. Personlig håper jeg man kan satse mer på lokale småkraftverk.

1 Like

« 36 år etter at vi avsatte en diktator, blir sønnen hans valgt. Tenk deg om Adolf Hitler hadde hatt en sønn som vant et valg i Tyskland!»

Jeg tror ikke på arvesynd, så helt ok for min del. Hvis valget er demokratisk, så har folket talt. Nå er ikke jeg oppdatert på Filippinene, men jeg mener at motstanderen hans Duterte var helt for jævlig, så da gir det mening at man kan vinne rett og slett fordi at i valget mellom pest og kolera så kan man fortsatt velge det minste onde.

4 Likes

Samtidig kan eksporten av kraft fortsette uberørt av den stramme situasjonen. I dagene med lave priser før helgen var det netto-import i utenlandskablene - denne uka eksporterer vi tre ganger så mye som vi importerte før helga, mens prisene er mangedoblet.

I prinsippet kan eksporten fortsette til det er helt tomt i magasinene:

  • Vi har ingen virkemidler til å regulere eksporten, sier seksjonssjef Ann Myhrer Østenby i NVE (Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Hvem er det som har godkjent det forpesta profitt systemet Statnett har kjørt de siste åra da. Faen meg en skam.
Tøm magasinene var faen meg en lur idé for profitt.
Ikke bare tisser de på leggen for å holde varmen, de driter ned hele beinet samtidig :angry::angry::angry::angry:

Høy eksport gir nå gode inntekter og skyhøye strømpriser, men bidrar til å tappe vannmagasinene, og Statnett er bekymret:

Fuckings gjør noe med det da?! Må vi hente kabel øksa selv, eller guillotinen?

7 Likes

Det er politikere som må løse dette, og da trenger man at man har en faktisk krise som treffer oss, fordi det er vel det eneste som faktisk gir handling. At ting “kan” gå galt er ikke nok.

Politikere får nesten aldri noen ære for å unngå en krise.

1 Like

Vi må ta straffa for at tyskerne gjorde seg avhengig av russerne. Så enkelt ser jeg på det nå.
At politikerne (Jonas) er handlingslammet er på grensen til svik

6 Likes

Vi mener Norge hverken er tjent med Acer eller den fjerde energipakken, men vi risikerer nok å ikke få flertall for å si nei til dem. Jeg vil advare: Når regjeringen ikke leverer godt nok på strømpriskrisen, risikerer vi at Erna Solberg kommer tilbake, sier Ullmann og viser også til bensinpriser opp mot 30 kroner.

Noen er våkne i timen hvertfall :sleeping:

3 Likes
3 Likes

Det er ikke uten konsekvenser å gå fra internasjonale avtaler, og på litt lengre sikt er det ikke sikkert avtalene er så dumme for Norge. Å melde seg ut av markedet fordi strømmen har vært dyr en vinter (mens lommeboka flommer over av cash!), det er å pisse i buksa for å holde seg varm.

Hvis folk med lav inntekt og rammede bedrifter kompenseres er jo dette helt levelig for Norge og nordmenn flest.

Så må det gjøres en reell fremskynding av havvindutbygging. Ingen hybridkabler=ingen investorer.

1 Like