Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Her er jeg svært enig BudSpencer. Det er ingen som tar i disse prosjektene uten enten subsidier eller hybridkabler. Hybridkabler er en investering mens subsidier er ren (ut)gift.

Det finnes kun en modifikasjon her og det er at oljeselskapene etter hvert kan bli så presset til å dekke sitt eget kraftbehov ved kraft fra land at de kan komme til å måtte bygge større vindparker for å gjøre nettopp det uten tanke på kostnad… det er for meg en bedre ide enn å ha små vindparker knyttet opp mot hver plattform.

Hvem sikter du til?

1 Like

Kompensasjonen er jo elendig.

Lever du i bakvendt land?

Du betaler gledelig mer for strømmen, det gjør ikke jeg.

2 Likes

En avtale som aldri skulle vært inngått

2 Likes

Norges lommer flommer over av cash. Pengene staten tjener på strøm, olje og gass er våre. Formodentlig har det virkning på budsjettet. Det hjelper ikke de som sliter nå, men kompensasjonen kan spisses for å gjøres mer effektiv.

Jeg lever ikke i bakvendtland, men dårlige avtaler er også avtaler.

Det er sjokkerende at alle, fra rødt til FRP, ser ut til å være villige til hva som helst for å få den kortsiktige strømprisen ned utenom å løse problemet (mer kraftproduksjon ASAP). Det er vel bare MDG igjen (høyre? Men de ville ikke sagt det i posisjon) som tør å si «hybridkabel».

Tror vi ser regndans på kulturbudsjettet før vi får igjennom vindkraft med hybridkabel.

Det som forbanner meg mest er hvorfor ikke Norge har bygget ut strøm nettet fra nord til sør.
Typisk Norsk politikk å begynne å hjelpe utlandet før man er ferdig her…

Hva får deg til å tro at dette er kortsiktig?
Seriøst på tide å våkne opp.

3 Likes

Staten blir ikke noe rikere av det?

1 Like

Vi er sannsynligvis inne i en ny epoke energimessig i Norge, det er klart. Så er spørsmålet om de lave prisene vi har hatt historisk er den «naturlige» tilstanden. Jeg tror ikke det, men her er nok du og de fleste andre uenige.

Vi er nettoeksportør av strøm, men marginen er ikke stor og den faller. Dvs at vi noen ganger trenger import. Hvis det europeiske strømnettet vi importerer fra får betydelig andel vind og sol, innebærer det at strømmen derfra i perioder blir nesten gratis. Da lader AS Norge batteriene til strømmen blir dyr igjen.

Som nasjon har vi handlingsrom til å håndtere økte energipriser på en god måte, da er det dumt om forbrukernes raseri får avspore en plan som ikke er så dum på litt lengre sikt.

1 Like

Jeg mener håndteringen av prisen innenlands er det som håndteres på en dum måte. Ikke forbrukernes raseri.

1 Like

Hva kan/bør gjøres?

Men dette er da ikke en pålitelig kilde av strøm fra utlandet? Hvorfor gjør vi oss avhengige av noe som kanskje ikke er der når vi trenger det.

3 Likes

For det første, så burde de innføre noen restriksjoner på hvor mye vannmagasinene kan tappes ned for eksport. Så mye de har tappet ned nå synes jeg virker uforsvarlig.

For det andre så må man beslutte politisk hva strømprisen skal være i Norge for forbrukere og bedrifter. Skal prisen følge prisen til de landene vi eksporterer til, eller skal det være billigere? Skal man betale det samme som privatperson og bedrift? Jeg tenker jo at man kunne godt hatt en lignende ordning for bedrifter som for privatpersoner, men kanskje med noe høyere beløp, f.eks. 80% rabatt over 50øre for privatpersoner og 80% rabatt over 100 øre for bedrifter? Også tenker jeg at man må få rabatt utfra hva man faktisk har betalt, ikke hva spotprisen er*.

*Jeg har avtale om 90øre spotpris og betaler i dag basically 0 kr for strømmen og får sponset store deler av nettleien. Det gir liten mening.

7 Likes

Der sa du det ja, profitt trumfer det meste altså. Som om vi ikke har nok fra før.
Hva om fyllingsgraden i vannmagasinene er elendig i en årrekke fremover?
Jeg ønsker sikkerhet for meg og mine for fremtiden. Ikke masse digitale spenn som jeg aldri kommer til å se.

2 Likes

Det er jo faktisk et godt poeng, det hadde hjulpet på forsyningssikkerheten med bedre linjer internt. Først må de få på plass regler for eksport/tømming av reservoarer for at flere linjer skal bety noe.

2 Likes
1 Like

Det er nok bare fordi nordmenn ikke jukser og bedrar eller lar seg betale av lobbyvirksomhet eller driver med annen korrupsjon, spesielt ikke dem på Stortinget! Det ville jo kunne kostet folket litt skattepenger å grave i sånt, bedre å bruke dem på mer subsidiert kantine!

I andre saker kan Riksrevisjonen selv gå til politiet. Men etter torsdagens votering må Riksrevisjonen i denne granskningen la det være opp til Stortinget. 97 stemte for lovforslaget. Fire stemte imot.

4 med ryggen fri og 97 med dritt i skapene sine.
Lenge leve kongeriket :clap:

2 Likes

Om folk “kveles” så skyldes det også at de forholder seg til de såkalte politikerne på mye samme måte som befolkninger i områder der (andre former for) organisert kriminalitet kriminalitet er “normalisert”. Flertallet opplever at fordelene er flere enn ulempene. I politikken handler det om “brød og sirkus”. Sålenge det er nok av det aksepterer folk flest nær sagt hva som helst. Massemord, bombe og ødelegge hele nasjoner - som med Libya der “våre” såkalte politikere - pga sin bare desto mer sinnsvake innbilskhet - var blant de aller ivrigste.

2 Likes

Igjen, politiker pakk er ikke til å stole på :nauseated_face:

7 Likes

“– De rikeste står i gjeld til vanlige folk. Det er payback-time. Nå skal vi ta de rike” sier Peggy Hessen Følsvik (for et forjævlig navn forresten).

Dama har en lønn på 2,3 millioner…

4 Likes