Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hva vet du om hva jeg kjenner og ikke. Du antar fryktelig mye. Dommen er rettskraftig og kommisjonen ser nå på om nye beviser tilsier at dommen skal settes til side eller andre tiltak skal gjøres.

At du mener dommen er feil er faktisk likegyldig og betyr nada.

Det er vel kommisjonen som mener dommen er feil og sansynligvis ville fått ett annet utfall ut fra bevisene som foreligger. Synes det blir litt feil å tviholde på “dommen”.

3 Likes

Ja, og det er fryktelig lett å anta at du ikke kjenner saken i detalj utfra fra hvordan du argumenterer.

Hadde du hatt detaljkunnskap om saken så hadde garantert uttalt deg på en annen måte. Vil jeg anta

1 Like

Evt så holder jeg meg til jussen og prosessene og det som faktisk betyr noe.

Saken ligger hos komisjonen for gjennomgang av alle beviser og evt nye beviser etter å ha blitt avist i ALLE rettsinstanser minst 1 gang.

Prøver du å slå inn åpne dører? Hva du og jeg mener om saken betyr i det store og det hele fint lite ja.

Men det er lov å håpe at en relativt betydningsløs diskusjon her kan bety at kanskje et par stykker for opp øynene og innser at denne saken vil inngå som nok et justismord på nasjonens samvittighet.

Som jeg har sagt hele tiden.

Jeg håper de nye DNA testene bekrefter uten tvil at det er 2 gjerningsmenn og at det er de to dømte.

Det hadde vært det beste utfallet for alle involverte.

Det er vel her problemet ligger, ene prøven viser også 4 gjerningsmenn, hvilken verdi har den da når man bare kan konkludere med sikkerhet Andersen har vært på åstedet.

Nei, saken ligger hos politiet.

Og den ligger hos politiet fordi ‘‘Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker’’ har gått gjennom dommen og sett det alle andre ser, at det ikke finnes fellende bevis for at Viggo Kristiansen er skyldig.

At dommen er rettskraftig handler om byråkrati og er en helt annen diskusjon.

2 Likes

Av de nye prøvene har man kun fått 1 svar så langt og det er at andersen har lagt igjen dna på begge ofrene. Siden DNA testing har utviklet seg massivt siden orginal etterforskningen vil jeg tro evt nye spor den veien trumfer gamle.

Hvorfor betyr det noe for deg at det er to gjerningsmenn?

Finnes bare tekniske bevis for det er en gjerningsperson

1 Like

Du sier jo det så fint selv, det finnes ikke bevis mot Kristiansen! :point_up_2: :clap:

1 Like

Når to er voldtatt og drept vill det vært DNA fra begge gjerningspersonene. Her finner man bare fra en på den ene, ved nærmere og bedre teknologi finner man fra samme person på begge jentene. Samtidlig er forklaringen sprikende fra samme person som er funnet DNA av om hva som har skjedd. Tvilsomt de finner noe fra flere gjerningspersoner enn bare 1 som også gjeringsmannsprofilen tilsier. Denne ble vel tilsidesatt og “glemt”.

Man er ikke ferdig med gjennomgang av de nye DNA bevisene derfor kan man heller ikke konkludere. De nye bevisene har allerede gitt svar man ikke hadde i forrige runde.

Hadde rettsaken bestått kun av det ene nye DNA beviset de har fått svar på ville det vært en rar rettsak. Men det beviset er ikke bedømt rettslig enda og kommer heller ikke til å bli bedømt før man har fått alle DNA svarene. Dette skjønner nok du også om du faktisk vil, men her virker det som du har gått deg litt vill.

Det er nettopp det man kan fordi det aldri har forelagt fellende bevis mot Kristiansen.

Dommen er feil og kommer til å bli opphevet så fort den er kvernet gjennom byråkratiet.

Men du driver og diskuterer en helt annen greie. Du snakker om rettens gang, saksprosesser og byråkrati. Og det er helt ok at du har interesse for administrasjon og saksgang. Men denne saken handler nå i hovedsak om at dommen er feil.

Det vi andre her er opptatt av er at det ikke finnes fellende bevis for at Viggo Kristiansen er skyldig, som igjen betyr at dommen er feil.

3 Likes

Godt du er synsk :wink: siden du kan spå utfallet av DNA prøvene før svaret foreligger.

Hadde det vært så enkelt ville de jo ikke ventet på svar fra de nye DNA prøvene.

Havner litt i samme leia som Birgitte Tengs saken.

Hvor mangen år ble det ikke kjempet fra fetteren før han ble renvasket og sjekket ut av saken? Men til tross for renvaskelse ligger det fremdeles en rettskraftig sivil erstatningsdom på han til foreldrene…

2 Likes

Det er nettopp det man kan. Man kan konkludere med at dommen feil.

Fordi det DNA beviset du er så opptatt av har aldri bevist noe annet enn at Jan Helge Andersen har tilknyting til åstedet.

Ja, det er vel sakens kjerne.

Og @Evilfreud eksemplifiser det veldig godt når han bare henviser til at dommen fortsatt er rettskraftig.

Folk gidder ikke sette seg inn i sakskomplekset selv, men stoler blindt på den sannheten som er vedtatt ved dom.

1 Like

Det er en meget alvorlig sak og alvorlig feil å bure inn noen på feil grunnlag, det sitter veldig langt inne å innrømme at man kan ha gjort galt i denne saken. Forstår veldig godt at de vil bruke laaang tid for å prøve å finne DNA fra Kristiansen. Har man ikke vært tilstede så vil man ikke finne heller.

Det at leder i kommisjonen flagger uenighet å hun stemte mot sier hvor betent saken er, her skulle hun helt klart ha holdt kjeft. Sånn som saken var og nå etter flere analyser.

3 Likes