Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er en litt merkelig diskusjon.

  1. Vitnesbyrd er bevis.
  2. Bevisene ble ansett for å være fellende, derfor ble han dømt.
  3. Vi har over tid fått mer forståelse for at vitnesbyrd ALENE (ikke understøttet av tekniske bevis) ikke nødvendigvis bør anses som nok for å dømme noen (mulig unntak: alt som har med seksuelle overgrep å gjøre, hvor mange syntes man skal dømme kun pga vitnesbyrd). Dette er en endring i samfunnet som har pågått, og pågår, ettersom man har blitt flinkere til å vurdere tekniske bevis og kontrollere dem opp mot vitners påstander. Ikke direkte knyttet til denne saken, men greit å ha med seg.
  4. Når de tekniske bevisene nå gjennomgås på nytt, så er det gode muligheter for at man finner ut at Viggo Kristiansen ble urettmessig dømt. Men, vi er ikke der enda, så man kan heller si at man tror man snart har bevis som tilsier at mannen ble urettmessig dømt (fordi de tekniske bevisene fremlagt i rettssaken mot han faktisk ikke holder, og man sitter igjen med kun en persons påstander - en person som har alle mulige incentiver for å lyve om saken). Noe som korrekt nok ikke bør være nok til å dømme noen slik jeg ser det.

Det beste som kan skje i denne situasjonen er en av to ting:

A: Det kommer fram gjennom de tekniske bevisene at man har null på Viggo Kristiansen, og Jan Helge Andersen endrer forklaring og sier at han faktisk var alene om ugjerningen.
B: Det kommer fram av de tekniske bevisene at man faktisk har spor som knytter Viggo Kristiansen til hendelsene, og han endrer forklaring og innrømmer skyld.

Det verste er selvsagt at man ikke finner noen spor, men folk fortsatt tror Viggo Kristiansen er skyldig, og man krangler om dette de neste 50 årene også. Fordi folk har så bastante meninger at de ikke vil endre på dem uansett, så hvis man ikke har rimelig krystallklare bevis så holder man på meningen sin uansett.

ps: overordnet synsing.

1 Like

Samfunnet holdt mannen bak lås og slå i 21 år basert på feile premisser.

Er ikke akkurat som systemet har hastverk med å frikjenne mannen😉 Så «de» kan helt fint trenere saken ytterligere ved å vente på svar fra nye DNA prøver

Det skjønte jeg;)

Det virker ikke som enkelte tar inn over seg fakta.

Dommen er rettskraftig og anket til alle instanser.

Kommisjonen har tatt opp saken og det foregår en full gjennomgang av gamle og nye beviser.

Det er fakta.

så kan folk synse, mene og føle alt de vil. Men det endrer fortsatt ikke fakta i saken.

Når gjennomgangen er ferdig vil vi etter alle solemerker sitte med nye fakta i saken.
Men frem til da blir det mye synsing og mening.

sist jeg sjekket var personen på frifot. At ting gjøres 100% korrekt er i alles interesse. Så får heller noen føle noe annet.

Min inngang til dette er bare prinsipiell.

Mannen er dømt utelukkende på forklaringen til Jan Helge Andersen, ingen tekniske eller taktiske bevis.

7 Likes

Og det er også det du henger deg opp i.
At systemet har sett på saken, og derfor må dommen være riktig.

Hadde det vært så vel så hadde jo justismord aldri kunne funnet sted, fordi i din logiske tankerekke så skjer ikke systemfeil.

2 Likes

Det er ingen motsetning mellom å være straffedømt og på frifot

2 Likes

Synes virkelig synd på Kristiansen, han vil for alltid være forbundet med Baneheia og være en drapsmann hos mange selv om han vil bli frifunnet.

Totalt ødelagt liv på mange måter.

1 Like

For min del føles det ikke som om det begås en enorm urett med å vente med konklusjonen til man har gjennomgått alle bevis med lupe. Konklusjonen vil stå mye sterkere når man gjennomgår alt så nøye som overhodet mulig - og det fortjener saken.

1 Like

Fakta er at dommen baserer seg stort sett på Jan Helge Andersen sin forklaring, pluss et DNA bevis.

Og det DNA-beviset viser bare at Jan Helge Andersen kan knyttes til åstedet. Det er fakta.

1 Like

Det vil også telle med hvis han nå blir frikjent og erstatning skal utbetales, ref posten min tidligere idag.

2 Likes

Enig men uenig. å gjennomgå DNA beviser med dagens teknologi tar den tiden det tar. Det er også i Viggo sin interesse at en evt frifinnelse skjer uten at det finnes noe som helst tvil.

Det er vel akkurat dette man skal bli dømt etter og ikke synsing, derfor er saken der den er i dag også

2 Likes

Er jo bevis som tyder på kan bevise at Kristiansen ikke kan ha vært på åstedet. Grusom sak, som fortsatt er et nationalt traume. Jeg har som veldig mange andre vært overbevist om at Kristiansen er skyldig. Helt frem til disse podcastene, dokumentarene og boka kom.

2 Likes

Tvilen skal alltid komme tiltalte til gode i en rettsak.

2 Likes

Har en nær slektning der dattera var i avhør i forbindelse med en pedo sak. Her satt Politiet å la ut løgner til henne som da var 13/14 og prøvde det de kunne å få henne til å si noe annet enn det hun sa. Heldigvis kan man si at hun var såpass psykisk sterk å sto imot trykket hun ble utsatt for, han slektningen min var lite imponert over metodene Politiet brukte ovenfor henne. Som han sa, tenkt hvis hun skulle sagt det de ville hun skulle si. Da ville han blitt uskyldig dømt.

Saken var i forbindelse med barn og samvær der beskyldningene haglet mot far.

Urett foregår den dag i dag men løste seg heldigvis i denne saken. Men selvfølgelig har man noen som tror på disse påstandene og han er “stemplet”.

2 Likes

se deeeer ja… :sweat_smile:
image

Hvorfor skal man protestere nå som tiltak fjernes?

Jeg mener, det hadde gitt en viss mening i slutten av desember…

8 Likes

Det er vel kanskje koronapasset de klamrer seg til :man_shrugging:

2 Likes

Legislation normally used in bribery, money laundering or drug trafficking cases may help rein in short-sellers