Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Mitt syn er at uten marxistisk tankegods ville Norge i dag vært et land styrt av rene kapitalister der mesteparten av inntektene ville gått til velstående enkeltpersoner og en liten andel til staten.

Fant et interessant utdrag da jeg nå leste meg litt opp på Marx for å ikke uttale på feil grunnlag.

Marx oppfattet de eksisterende kommunistiske ideene som som «utterly crude and unintelligent». Men grunntanken i Marxistisk tankegods er basert på nettopp det broderskapet Marx beundret i kommunistbevegelsen.

1 Like

image

8 Likes

Sorry, men du glemmer Norges historie med måtehold og jantelov som styrende samfunnsnormer etter fattigdomsperiodene helt fram til oljen ga avkastning. Det er vår historie som fattig nylig frigjort land og overgang fra fattig til rik som har skapt vårt samfunn som det er i dag, ikke noe marxistisk tull med mindre det tilfeldigvis overlapper. Sild og poteter har fått oss hit.

4 Likes

Frem til omkring 1930 var Ap et uttalt revolusjonært sosialistparti. Og det var også derfor Fedrelandslaget ble organisert, med Joakim Lehmkuhl som leder og Fridtjof Nansen og Christian Michelsen blant stifterne. Det “mistet sin betydning” nettopp også fordi Ap gikk i “reformistisk” / sosialdemokratisk retning etter valgnederlaget i 1930 da det også begynte bli tydelig nok hvilke motkrefter man risikerte å bli utsatt for, motkrefter som vokste frem og ble organisert på vegne av de “borgerlige” nettopp fordi de fryktet bolsjevismen, sosialismen, kommunismen, marxismen… Vite hvordan det ville gått uten, det kan man jo ikke. Men “kraft og motkraft” gjelder ikke bare i fysikken.

Preget av valgnederlag i 1930, den økonomiske krisen og fascismens fremvekst la Arbeiderpartiet i første halvdel av 1930-årene om sin politikk for godt fra en revolusjonær til en reformistisk linje. Partiet viste vilje til å bekjempe krisen innenfor rammen av en kapitalistisk samfunnsorden og godta det parlamentariske demokrati. Arbeiderpartiet – Store norske leksikon

1 Like

Det er noe av det mest historieløse jeg har lest her på en stund.

1 Like
1 Like

Sild og poteter, nasjonalromantikk og bondegårder fra dal til dal <3 Hvermannsen var ikke del i marxisme og storpolitikk på den tiden som i dag. De som kunne flyttet til Amerika, og de som ble igjen var fattige og “hvermannsen” i det store og det hele. :slight_smile: Kall det historieløst om du vil, men det er nok fordi din vinkling på historien er fra overklassen og ned, altså de som skrev historien, og ikke fra folket og opp gjennom familiefortellinger fra den tiden.

Sier vel mest om hvor useriøs zerohedge er.

4 Likes

Hva KAN det være som gjør at de plutselig ikke har mer penger til forskningen?

Liksom, hvor mye meravkastning har disse folkene liksom stått for? Hvor mye er helt vanlige indeksfond opp i denne perioden der disse folkene blir geniforklart?

2 Likes

Liksom mye.

1 Like

“Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring.”

3 Likes

Nå som ytringsfriheten er avskaffet gjennom hatpratparagrafen er det bare å holde kjeft om man ikke har lyst til å bli buret inne…

3 Likes

Tydelig hvor lojaliteten ligger. Det legges ikke engang skjul på.

9 Likes

Det er umulig å forstå sammenhengen mellom linken og det jeg antar er en hånlig kommentar.

Sammenhengen er at Støre prioriterer EU foran Norge (i likhet med Erna, for øvrig).

Selv etter å ha ødelagt norsk strømforsyning ønsker de å bygge nye utenlandskabler. Dette er for øvrig stikk i strid med det som er sagt til norske velgere.

Interessant at et nettsted for strømindustrien skriver om noe som egentlig er en stor skandale som om det er en gladsak. Og enda mer interessant er det at dette ikke rapporteres i noen andre medier. Det betyr at dette egentlig skulle være hemmelig.

8 Likes

Det som er så tragikomisk oppi alt dette er tilhengerene for “fri-flyt” ikke evner å se lenger en “neste-dag”.

Det har vært advart lenge fra skeptikerene om den storstilte eksporten av vannkraft som bare har tatt seg opp etterhvert som nye utenlandskabler har kommet i drift.

Så lenge prisen er høy nok, er slusene åpne og det eksporteres det som kan. Uten noe som helst tanke om egensikkerhet med tanke på kraftforsyning. Det snakkes så fint om at man skal importere fra utlandet når vi selv har lite. Men det hjelper jo ikke når utlandet har lagt ned ekstreme mengder stabil kraft, for så å erstatte det med ustabil kraft som sol og vind.

Man skal så bøte på dette med å bygge opp ENDA mer ustabil kraft. Og når man da allerede nå ser at det er lovnader fra Tåkefyrsten om leveranser til Europa, via såkalte hybridkabler, så vet man jo at dette ikke kommer norske forbrukere tilgode. I tillegg skal disse midlene hentes en plass, og man kan nesten være 100% sikker på at dette skal hentes fra meg og deg via nettleie, skatter og avgifter…

10 Likes
  1. Strømledninger til EU er ikke eksportkabler, strøm kan også importeres.
  2. Norge har ikke stor nok effekt i egen regulerbar produksjon til eget behov, da trenger vi import.
  3. Dette er kraft som ikke bygges ut uten markedstilgang. Strøm til europeiske priser er bedre enn ingen strøm.

Edit: Tilgangen på regulerbar kraft er et problem. Hadde det vært opp til meg hadde vi bestilt et atomkraftverk i går. Gitt at Norge beholder høye inntekter fra vannkraft og eksporterer gass til Europas regulerbare kraft er det uforståelig for meg at Norge skal komme dårlig ut av energisituasjonen fremover. Forklar det gjerne for meg.

2 Likes
  1. Strømledninger som kun er bygget for å eksportere strøm kan trygt kalles eksportkabler (at det unntaksvis flyter andre veien endrer ikke på det).

2. Vi trenger import av strøm like lite som vi trenger import av laks og olje.

3. Dette er helt overflødige utbygginger. Du har rett, kun med europeiske priser og store subsidier vil dette komme i stand. Bra argument for å kutte strømkablene til utlandet.

6 Likes

Staten Norge er ikke et AS som skal ha som mål å tjene mest mulig penger til enhver pris. Innbyggerne i Norge er ikke til for at staten skal tjene penger, staten er til for at innbyggerne skal tjene penger og kunne leve gode liv.

Ja, strømsituasjonen fører til at den norske stat tjener massevis av penger. Det er riktig. Men på hvem sin bekostning gjør staten det? Helt riktig - innbyggerne.

Så Norge kommer svært dårlig ut av dette. Fordi det er innbyggerne som er Norge.

4 Likes