Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Om man forsøker å forklare “for” utførlig og detaljert så risikerer man også å fremstå som arrogant “belærende”, likegyldig osv. Og her dreier seg tross alt hverken om et vitenskapelig tidsskrift eller sidelange skolestiler som skal vurderes av en lærer. At noen opptrer som uforstående skoleelever eller belærende lærere, det vet jeg sannelig ikke om det egentlig er meningsfylt å forholde seg til. Kritikken av den måten jeg uttrykker meg på fremstår også som “vikarierende” når det er såpass klart at vi uansett er fundamentalt uenige. Du fremstår forøvrig selv som en typisk “postmodernist”, en som egentlig ikke anerkjenner noe begrep om sannhet annet enn muligens et “naturvitenskapelig” avskåret fra den sosiale virkeligheten. Når jeg skrev det du først siterer så må det selvsagt leses i sammenheng med det ene konkrete sitatet rett ovenfor. Det ville være ærlig og redelig å kritisere innholdet der, feks si at Marx tok feil også i at “de herskendes tanker er de herskende tanker osv”. Istedet skriver du som om jeg skulle ha skrevet “marxisme = sannhet” eller noe i den retning. Mitt poeng var kun at også Marx kan ha hatt rett i noe.

Du fortsetter jo også bare å insistere på at Walter Benjamin simpelthen var “marxist”. Det viser, i beste fall, en manglende evne eller vilje til å nyansere, et tegn på “svart-hvitt tenkning”. Du ser jo heller ikke ut til å være istand til å skille mellom Marx og de tankene han gjorde seg på den ene siden og marxismen på den andre siden. Det blir litt som med Jesus og kristendommen. Vi har noen mulige sitater å forholde oss til. På den andre siden vet vi at Bibelen og kristendommen er noe annet, et tolkingsprodukt skrevet av flere og med den tvilsomme Paulus som en dominerende innflytelse. Med Marx har vi riktignok mer tekstmateriale. Men tendensen er den samme der. Det er “disiplene” som er marxister, både de på Marx sin tid og senere. At du kan få deg til å påstå at de har “foredlet” Marx sine tanker, det sier sitt om deg. Om jeg selv skal anbefale noe så er det å begynne å bruke litt flere anførselstegn. Begynn gjerne med å plassere et på hver side av ordet foredle.

Og nei, med det mener jeg ikke å antyde at det Marx skrev var “det reneste gull” som ikke kan “foredles” videre, men likefullt at Marx sannsynligvis var nærmere noen mulige sannheter enn “disiplene”. Når Marx var opptatt av gruppers kamp for sine interesser så var det også pga sterk påvirkning fra Darwin og evolusjonsteorien. Det finnes sitater fra Marx hvor han også gir klart uttrykk for tilsvarende syn på nasjoner og folkegrupper, synspunkter som i dag blir stemplet og i verste fall forfulgt med “rettsvesenet” som “rasistisk”. Men det er en selvfølge, naturvitenskapelig sett, at mennesket opptrer i grupper og at disse opptrer taktisk og strategisk evolusjonært. Disse oppfatningene som var gjengs i akademiske miljøer på 1800-tallet og frem til den andre verdenskrigen blir ikke mindre sannferdige av den grunn. Når vi lever under det “politisk korrekte” tyrraniet vi gjør så skyldes det en ideologisk vending i kjølvannet av den andre verdenskrigen:

Det er et klassisk eksempel på det Marx og mange andre i første halvdel av 1800-tallet ville sett som en reaktiv verdensfjern “idealisme”, urealistisk, vitenskapsfiendtlig på samme måte som de mest forskrudde kristne motstandere av evolusjonsteorien.

Så kan man alltids kritisere Marx for at han for lettvint overførte dette på “klasser”. Men ser man på hvem som får flest barn etter at “klassekompromisset” ble institusjonalisert så kan det jo se ut til at det er det Marx kalte “Lumpenproletariat” som har seiret. Også der må man se Marx i forhold til tiden han levde i og slik det var historisk: Det var fremdeles de mest velstående, mektige, intelligente, raskeste i oppfattelsen, som oftest fikk mange barn som overlevde til voksen alder. Hadde det ikke vært slik så hadde “vi” forblitt værende på “apestadiet”. Det Marx registrerte, vil jeg påstå, det er at “arbeiderklassen” var i ferd med å bli noe lignende en slik"evolusjonær gruppe" fordi “samfunnsforholdene” gjorde det mulig. Jeg plasserer dette i anførselstegn fordi det i realiteten dreide seg om en overgang fra “Gemeinschaft” til “Gesellschaft”, begrepene sosiologen Ferdinand Toennies brukte for å beskrive overgangen fra det tradisjonelle samfunnet basert på familie og slekt til et system prinsipiellt basert på atomiserte “individer”. Og nei, Toennies var ikke marxist.

The researchers claim this proves that people have grown “less clever” over time. They back up their claim by suggesting they know the reason for the decline in intelligence—smarter people having fewer children, while the less smart, have more.

Jeg er rimelig sikker på at for Marx ville dette hverken vært særlig overraskende eller vanskelig å akseptere. Men for både “kulturmarxister”, høyreliberalere, sosialdemokrater i dag kan det se ut til å være ikke vesentlig mindre tabu å tenke slike tanker enn for middelalderens kristne at jorden kretset rundt solen.

1 Like

Jeg forstår hva du sier. Det er, i all hovedsak, gammelt marxistisk tankegods (ment i negativ forstand), så enten er man interessert i marxisme og historie eller så kan man trygt hoppe over - man går ikke glipp av noe av verdi.

At du velger å ikke forsøke å gjøre deg forstått på ett offentlig diskusjonsforum er ett valg du tar, og noe jeg forstår utmerket godt at du velger all den stund dette ikke er relevant eller viktig for dagens politikk. Det er fortsatt ett valg du bevisst tar. Du har selvsagt rett til å uttrykke deg som du ønsker, ta til deg kritikken eller ignorere den. Spiller ingen stor rolle for min del.

Mitt syn er uansett at marxistisk tankegods har svært liten verdi generelt. Uten at jeg skal gå inn på nøyaktig hvor lite jeg verdsetter det :slight_smile:

5 Likes

Om det jeg skriver kan være “vanskelig å forstå” for deg og evnt andre så betyr ikke det at jeg “ikke forsøker å gjøre meg forstått”. Selv en alvorlig sinnslidende pasient på en lukket psykatrisk avdeling forsøker som regel å gjøre seg forstått. Unntak muligens for katatone schizofrene o.l. Skjønt selv da bør man ta utgangspunkt i at det likevel finnes et ønske om å bli forstått. Du virker bare jævlig frekk og innbilsk. Men det er vel neppe et “valg du tar”, men snarere mer sannsynlig slik du er.

1 Like

Mitt syn er at uten marxistisk tankegods ville Norge i dag vært et land styrt av rene kapitalister der mesteparten av inntektene ville gått til velstående enkeltpersoner og en liten andel til staten.

Fant et interessant utdrag da jeg nå leste meg litt opp på Marx for å ikke uttale på feil grunnlag.

Marx oppfattet de eksisterende kommunistiske ideene som som «utterly crude and unintelligent». Men grunntanken i Marxistisk tankegods er basert på nettopp det broderskapet Marx beundret i kommunistbevegelsen.

1 Like

image

8 Likes

Sorry, men du glemmer Norges historie med måtehold og jantelov som styrende samfunnsnormer etter fattigdomsperiodene helt fram til oljen ga avkastning. Det er vår historie som fattig nylig frigjort land og overgang fra fattig til rik som har skapt vårt samfunn som det er i dag, ikke noe marxistisk tull med mindre det tilfeldigvis overlapper. Sild og poteter har fått oss hit.

4 Likes

Frem til omkring 1930 var Ap et uttalt revolusjonært sosialistparti. Og det var også derfor Fedrelandslaget ble organisert, med Joakim Lehmkuhl som leder og Fridtjof Nansen og Christian Michelsen blant stifterne. Det “mistet sin betydning” nettopp også fordi Ap gikk i “reformistisk” / sosialdemokratisk retning etter valgnederlaget i 1930 da det også begynte bli tydelig nok hvilke motkrefter man risikerte å bli utsatt for, motkrefter som vokste frem og ble organisert på vegne av de “borgerlige” nettopp fordi de fryktet bolsjevismen, sosialismen, kommunismen, marxismen… Vite hvordan det ville gått uten, det kan man jo ikke. Men “kraft og motkraft” gjelder ikke bare i fysikken.

Preget av valgnederlag i 1930, den økonomiske krisen og fascismens fremvekst la Arbeiderpartiet i første halvdel av 1930-årene om sin politikk for godt fra en revolusjonær til en reformistisk linje. Partiet viste vilje til å bekjempe krisen innenfor rammen av en kapitalistisk samfunnsorden og godta det parlamentariske demokrati. Arbeiderpartiet – Store norske leksikon

1 Like

Det er noe av det mest historieløse jeg har lest her på en stund.

1 Like
1 Like

Sild og poteter, nasjonalromantikk og bondegårder fra dal til dal <3 Hvermannsen var ikke del i marxisme og storpolitikk på den tiden som i dag. De som kunne flyttet til Amerika, og de som ble igjen var fattige og “hvermannsen” i det store og det hele. :slight_smile: Kall det historieløst om du vil, men det er nok fordi din vinkling på historien er fra overklassen og ned, altså de som skrev historien, og ikke fra folket og opp gjennom familiefortellinger fra den tiden.

Sier vel mest om hvor useriøs zerohedge er.

4 Likes

Hva KAN det være som gjør at de plutselig ikke har mer penger til forskningen?

Liksom, hvor mye meravkastning har disse folkene liksom stått for? Hvor mye er helt vanlige indeksfond opp i denne perioden der disse folkene blir geniforklart?

2 Likes

Liksom mye.

1 Like

“Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring.”

3 Likes

Nå som ytringsfriheten er avskaffet gjennom hatpratparagrafen er det bare å holde kjeft om man ikke har lyst til å bli buret inne…

3 Likes

Tydelig hvor lojaliteten ligger. Det legges ikke engang skjul på.

9 Likes

Det er umulig å forstå sammenhengen mellom linken og det jeg antar er en hånlig kommentar.

Sammenhengen er at Støre prioriterer EU foran Norge (i likhet med Erna, for øvrig).

Selv etter å ha ødelagt norsk strømforsyning ønsker de å bygge nye utenlandskabler. Dette er for øvrig stikk i strid med det som er sagt til norske velgere.

Interessant at et nettsted for strømindustrien skriver om noe som egentlig er en stor skandale som om det er en gladsak. Og enda mer interessant er det at dette ikke rapporteres i noen andre medier. Det betyr at dette egentlig skulle være hemmelig.

8 Likes

Det som er så tragikomisk oppi alt dette er tilhengerene for “fri-flyt” ikke evner å se lenger en “neste-dag”.

Det har vært advart lenge fra skeptikerene om den storstilte eksporten av vannkraft som bare har tatt seg opp etterhvert som nye utenlandskabler har kommet i drift.

Så lenge prisen er høy nok, er slusene åpne og det eksporteres det som kan. Uten noe som helst tanke om egensikkerhet med tanke på kraftforsyning. Det snakkes så fint om at man skal importere fra utlandet når vi selv har lite. Men det hjelper jo ikke når utlandet har lagt ned ekstreme mengder stabil kraft, for så å erstatte det med ustabil kraft som sol og vind.

Man skal så bøte på dette med å bygge opp ENDA mer ustabil kraft. Og når man da allerede nå ser at det er lovnader fra Tåkefyrsten om leveranser til Europa, via såkalte hybridkabler, så vet man jo at dette ikke kommer norske forbrukere tilgode. I tillegg skal disse midlene hentes en plass, og man kan nesten være 100% sikker på at dette skal hentes fra meg og deg via nettleie, skatter og avgifter…

10 Likes