Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

  1. Strømledninger til EU er ikke eksportkabler, strøm kan også importeres.
  2. Norge har ikke stor nok effekt i egen regulerbar produksjon til eget behov, da trenger vi import.
  3. Dette er kraft som ikke bygges ut uten markedstilgang. Strøm til europeiske priser er bedre enn ingen strøm.

Edit: Tilgangen på regulerbar kraft er et problem. Hadde det vært opp til meg hadde vi bestilt et atomkraftverk i går. Gitt at Norge beholder høye inntekter fra vannkraft og eksporterer gass til Europas regulerbare kraft er det uforståelig for meg at Norge skal komme dårlig ut av energisituasjonen fremover. Forklar det gjerne for meg.

2 Likes
  1. Strømledninger som kun er bygget for å eksportere strøm kan trygt kalles eksportkabler (at det unntaksvis flyter andre veien endrer ikke på det).

  2. Vi trenger import av strøm like lite som vi trenger import av laks og olje.

  3. Dette er helt overflødige utbygginger. Du har rett, kun med europeiske priser og store subsidier vil dette komme i stand. Bra argument for å kutte strømkablene til utlandet.

6 Likes

Staten Norge er ikke et AS som skal ha som mål å tjene mest mulig penger til enhver pris. Innbyggerne i Norge er ikke til for at staten skal tjene penger, staten er til for at innbyggerne skal tjene penger og kunne leve gode liv.

Ja, strømsituasjonen fører til at den norske stat tjener massevis av penger. Det er riktig. Men på hvem sin bekostning gjør staten det? Helt riktig - innbyggerne.

Så Norge kommer svært dårlig ut av dette. Fordi det er innbyggerne som er Norge.

4 Likes

Vi får pengene inn på statsbudsjettet, altså penger som ikke kreves inn som skatt.

Å eksportere naturressurser er det vi «driver» med i Norge. I motsetning til laks er jo vannkraft en eksportvare der staten har sikret seg sin rettmessige andel av inntektene. Så kan jeg være enig i at politikerne bør være mer aggressive på at gevinsten skal gå til å støtte bedrifter og forbrukere, ikke krafttradere.

2 Likes

Mange land i Europa, feks Frankrike, har pristak/makspris på strøm til vanlige folk.
Det betyr at «overskuddskraft», kan bli veldig dyrt. Som eksempel var timeprisen i Frankrike noen timer i starten av april på nesten 30 kroner kilowatten.
Årsaken til de prisene, dog bare noen timer, skyldtes at det var rekord kaldt.
Da kom man opp i kapasitetsproblemer.
Jeg vil likevel gjettet på at rekordkaldt i april likevel gir mindre kapasitetsproblemer enn rekordkaldt i januar eller februar.
Gjennom vinteren som var oppsto det flere hopp i strømprisen rundtomkring i Europa.

Så til kommende vinters problem.

Hvis vi snakker rasjonering av gass kan vi være trygge på at det skyldes problemer på tilbudssida. Og at prisene vil bli tilsvarende

Siden mange europeiske kunder blir beskyttet med pristak blir strøm på «det frie markedet» nødvendigvis bli ganske begrenset i en rasjonering situasjon, og perioder med vanvittige strømpriser, som 30 kroner kilowatten, blir kanskje ikke noen timer, men kanskje dager, eller uker…

3 Likes

Merkelig påstand/argument. Ikke noe land i verden eksporterer noe de selv mangler. Unntatt Norge da, selvfølgelig.

Hadde vi hatt mer strøm enn vi klarte å bruke (altså at prisen var lavere enn kost) så hadde det vært noe annet.

5 Likes

Siste 6 måneder har import stått for 35 % av strømvolumet inn/ut av Norge, og eksporten 65 %

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport

1 Like

Digg i går altså, fylte bensin til 23 kr literen, mye billigere enn de 25-27kr den har ligget på i det siste. Relativt usosialt. Har du dårlig råd, så kjører man gjerne rundt i bensin/dieselbil fordi man ikke har 2-300k å legge i en elbil (selv om det blir billigere på sikt). Resultatet er f.eks. at en kompis av meg med dårlig råd nå har 10.000 kr ekstra i drivstoffutgifter i året. (Personlig, så kjører jeg knapt, så ikke veldig synd på meg.)

1 Like

Som igjen sier at siste 12 mnd så har vi eksportert 27 TWh og importert 10 TWh. Det positive er jo at vi eksporterer dyrt og importerer billig. Det hadde vel vært stort sett greit hvis man ikke så at hvis det blir en tørr sommer, så går det veldig galt. Mao, gamblingen er relativt drøy.

Netto eksport er mao 17 TWh, mens vi vanligvis har et overskudd på rundt 15 TWh. Som fyllingsgradgrafen over viser, så er eksporten gjort ved å tømme vannmagasinene, ikke ved å tappe overskuddsvann.

Jeg tenker at situasjonen i landene vi eksporterte til i 2021/22 var ekstraordinær og at vi kanskje bare må leve med at situasjonen blir stram her hjemme. Samtidig burde man nå være rimelig forsiktig med å bare fortsette å tappe. Det går jo ikke.

2 Likes

Og grunnen til at vi må importere er fordi vi har tømt magasinene våre for å eksportere.

1 Like

Det var dette feilaktige utsagnet kommentaren var myntet på

2 Likes

Fordi vi selger dyrt og kjøper billig? Selve biten med at vi eksporterer / importerer er smart. Problemet er bare at eksporten er “noe” høy i et relativt tørt år. Heldigvis ser det ikke ut til å bli en tørr tidlig sommer i hvert fall.

2 Likes

Du tenker på eksportkablene? Da sikter jeg (og alle andre) til de NYE eksportkablene som går til UK og Tyskland, og som nærmest utelukkende går til eksport. Ikke til alle kablene samlet.

“Siden kabelen ble åpnet, har maksimal tilgjengelig kapasitet blitt utnyttet nesten hele tiden. Bare i en håndfull timer har eksporten ikke gått for fullt, og så langt har det ikke blitt importert strøm fra Storbritannia til Norge.”

“Kraftkablene til Europa brukes hovedsakelig til å eksportere kraft ut av Norge”

4 Likes

Det er strømkabler. Å kalle det eksport- eller importkabler viser bare ståstedet din

4 Likes

Mye dumt og kunnskapsløst som blir sagt i denne strømdebatten, både her på forumet og ellers i media.

Og det virker som jo mindre innsikt debatanten har jo sterkere mening… som forøvrig er symptomatisk i mange komplekse debatter.

1 Like

Vi er nettoeksportør. Men hvis vi mangler kraft må vi enten rigge oss for å importere eller bygge ut mer produksjon. Det som nå har skjedd er at vi innfinner oss med at de to tingene er gjensidig avhengige (med mindre vi kjøper et kjernekraftverk).

Dette kommer til å gå mye bedre for Norge enn for mange andre land.

2 Likes

I det meste egentlig :slight_smile:

Gjelder i arbeidslivet og akademia også.

2 Likes

Nei, det reflekterer virkeligheten når de rent faktisk nærmest utelukkende brukes til eksport. Noe som er behørig dokumentert.

Å benekte virkeligheten viser bare ståstedet ditt. Og sier en hel del.

Så det er bare det du kaller eksportkabler du er i mot, ikke andre stømkabler til utlandet?

Poenget er vel at de har blitt brukt til det hittil, men det vil snu når olje- og gassprisene roer seg og vindmøllene igjen går. Kommer også en del nye atomkraftverk i Europa etter hvert som vil kunne bidra til norsk strøm og/eller avlaste dagens kunder. Tror ikke kablene er lagt for å kjøres i et par år og så fjernes, selv om det kanskje er din løsning? I det lange løp blir nok det en dårlig ide.

Vi bør heller flytte mer av fortjenesten tilbake til folket.

2 Likes