Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Europa skal også bygge ut mye (fornybar) effekt. Det blir sikkert stort sett stabilt, men det kommer nok noen voldsomme pristopper nå og da når været ikke spiller på lag. I et normalt nedbørsår der Putin ikke har balletak på kontinentet er min spådom at det blir veldig lønnsomt for Norge.

2 Likes

“Norge”

Helt riktig. Når saueflokken på kontinentet skal bygge havvind på et geografisk snevert område vil det bli gratis strøm i store perioder. Sol vil også gi så billig kraft at du ikke trenger å ha det på ditt eget tak for å spare på det.

Vi burde bygge mer nett nord-sør og mer vindkraft og kraftkrevende industri i nord. Og så burde vi utnytte den regulerbare vannkraften så det kommer hele Norge til gode.

4 Likes

image

1 Like

Hvordan har det “grønne skiftet” slått ut i Tyskland? Det har vært så langt fra stabilt som det går an å komme. Og det sier seg egentlig selv når man er avhengig av krefter man ikke kan kontrollere (sol og vind).

Det eneste som vil fungere er en storstilt satsning på atomkraft.

1 Like

Understreker bare hvor lite NATO egentlig har med det militære forsvaret av Europa å gjøre. Tyrkia er ikke engang et europeisk land. At de i det hele tatt ble medlem minner også om insisteringen på Ukraina som NATO-medlem. Ble de som allerede var medlem av NATO i 1951 mer trygge med Tyrkia som medlem ? The Southern Flank of NATO, 1951–1959: Military Strategy or Political Stabilization Jeg går ut fra at den sedvanlige pro-NATO gjengen her må mene det ? Desto flere, desto bedre, er det ikke slik ? Da Norges medlemskap ble aktuelt var Carl Joachim Hambro imot det. Han ønsket et nordisk forsvarssforbund - som selvsagt også kunne inngått avtaler med både USA og Storbritannia. Men det ble sabotert av Gerhardsen&Co. Og nå har vi endt i den “absurde” situasjon at Tyrkia, som aldri burde ha blitt medlem nekter Sverige og Finland medlemskap. “Absurd” - i anførselstegn - fordi det jo strengt tatt er logisk nok om man bare tar for gitt at dette aldri egentlig har handlet primært om vårt forsvar, vår sikkerhet, vår selvstendighet og suverenitet.

2 Likes

@KitronStar bygg atomkraft. Helst i går.

Ved å diversifisere den fornybare strømmen (koble oss på hele Europas sol, vind og gass) vil vi sjeldnere oppleve at ingen produserer strøm sammenlignet med om vi kun skulle ha vindkraft fra Nordsjøen.

Europeiske pristopper = arbitrasjemulighet for Norge. Med grunnrenteskatt.

Kommunikasjonsevnene mine ser ikke ut til å strekke til i dette selskapet, så jeg gir meg her.

3 Likes

Nå har vi hatt en vintersesong med ekstremprising på energi så da er alt bare helvete og verden går under om vi ikke kutter disse kablene.
Tror det er endel her som er vanskelig å gjøre fornøyde

4 Likes

Pass på nå Bud, det høres ut som du sier at strøm er en vare som følger de samme markedsprinsipper som andre varer :eyes:

Vi har virkelig ikke hatt dyr strøm i vinter!
En grunn er at fyllingsgraden i Sør-Norge i fjor lå 25% høyere, dvs det “mangler” kraft i Sør-Norge bortimot halvparten av hva den norske husholdningen bruker i løpet av 1 år. Kun 1 gang siden år 2000 har det vært like lite i vannmagasinene, og det ble løst med kraftimport 2 år på rad. Forøvrig har Norge kun vært netto importør av strøm i 3 år siden år 2000.
En annen grunn er at det ble brukt lite strøm i norske hjem i vinter, ca 10% mindre enn normalt, og grunnen var ikke at noen synes strøm var dyrt, grunnen var at januar til mars var hele 2 grader varmere enn normalt i Sør-Norge. Hadde vi hatt en normal vinter hadde selvsagt strømprisen vært mye høyere.
Og sist, før vinteren i fjor hadde vi ikke krig i Ukraina, og energipriser på dagens nivåer.

I vinter har vi hatt drit billig strøm i forhold til det vi får neste vinter.

4 Likes

Det stemmer hvis det ikke blir tørr eller normal høst og Putin fortsatt står med en labb inne i det ukrainske bolet.

Jeg har virkelig ikke peiling på hva som skjer videre i Ukraina. Det er helt åpent. Det kan fortsette som nå, hvor ingen har overtaket og ingen gir seg. Russland kan få overtaket, enten fordi Ukraina ikke får våpen, kampviljen faller, Ukraina har ikke penger til å fortsette krigen. Russland kan tape rent militært eller fordi kampviljen faller eller Ukraina får så mye militært materiell at Russland ser det går til helvete og faktisk forhandler om noe før de evt blir drevet ut.

Jo vi brukte mindre strøm. Mange som ikke klarte priser og tok seg en genser på. Selv valgte jeg sparebluss -20%

2 Likes

Jeg reduserte fra 30 til 20 kWh per dag med enkle grep.

Det er veldig bra Morti, og det er veldig bra utført!

På makronivå har den norske husholdningen også vært veldig flinke i første kvartal, men trolig skyldes det reduserte forbruket varmere enn normalt vær. Blir det kaldere enn normalt så er det sannsynlig at folk bruker uansvarlig mye strøm, og blir det normalt vintervær så blir bruker folk akkurat så mye som de pleier, og er normalt ansvarlig.

"– Den store nedgangen i strømforbruket for alminnelig forsyning må ses i lys av relativt varmt vær i 1. kvartal i år, sier seniorrådgiver Magne Holstad.

I alle månedene i kvartalet lå gjennomsnittstemperaturen for hele landet godt over normalen. På motsatt side lå temperaturene under normalen i to av tre måneder i 1. kvartal i fjor."

Skulle man prøve å lage et estimat på dette så har man følgende viten om strømforbruket i 1. kvartal 2021 versus 1, kvartal 2022.
Jeg bruker Oslo som målestokk på været, fordi veldig mange mennesker i Norge bor i Oslo-området, og er det mildt i Oslo er det ofte også mildt på Lillestrøm, eller i Asker, det samme med kulda.

I første kvartal 2022 lå temperaturen i Oslo på:
Januar: 2,2 grader over normalt
Februar: 2,5 grader over normalt
Mars: 1,4 grader over normalt
I første kvartal 2021 lå temperaturen i Oslo på:
Januar: 2,9 grader under normalt
Februar: 1,9 grader under normalt
Mars: 1,8 grader over normalt

I tillegg vet vi følgende om spotpriser:
2022
Januar: 140 øre kwh
Februar: 120 øre kwh
Mars: 192 øre kwh
2021
Januar: 48 øre kwh
Februar: 53 øre kwh
Mars: 41 øre kwh

Informasjon som er kan også tas med i betraktningen er jo strømrabbatten i vinter, der alt over 70 øre dekkes inn med 80%, men man betaler moms og avgifter slik at på spotpris 2-3 kroner kilowatten så ender spotpris ca lik pris på regning,
samt at i månedene før 1Q21 så kostet strøm i perioden juni 2020 til november 2020 ca 5 øre! i snitt, slik at det trolig hadde festet seg et inntrykk av at strøm er billig, og når januar-kulda i 2021 slo inn var det neppe noen som sparte på strømmen

Oppsummert:

Forskjell i strømforbruk på 2 scenario en vinter.

  1. Strøm er grisebillig, og det er dritkaldt
  2. Strøm er grisedyrt og det er skikkelig mildt

= 14% mindre strøm brukt.

Det er derfor jeg sier at strøm vil fortsett å være dyrt når vi vet følgende nå.

  1. For første gang har NVE satt vannforsyninga på gult nivå og 20% sjanse for rasjonering.
  2. Magasinene i sørNorge er rekordtomme, og N02, der det er flerårsmagasin, og er det desidert viktigste området som står for 60% av magsinkapasiteten i sørnorge. hadde en urovekkende trend siste uke, brekker av midt i snøsmeltinga, og har aldri vært lavere. @Christian la ut en fin graf for Norge der han markerte i gult trend, kunne du lagt ut samme for N02?, jeg er litt dårlig på slikt :slight_smile:
  3. I 2019 var fremtidsprisen 2 kvartaler frem mellom 33 øre og 48 øre for hele året, de har aldri vært noe særlig over 50 øre, kun jula 2021 var de på 67 øre, og i midten av februar i år var de på 30 øre, nå ligger de på 126 Øre !! (4Q22).
  4. Regnstykket mitt over som viser at pris har relativt lite å si for forbruk.
3 Likes

For alle som vil lage temperaturkorrigerte energibruksoversikter kan denne basen av datasett være nyttig:

Ønsker du å hente ut graddagstall for dine bygg selv?

Enova fikk utarbeidet graddagstall som vi publiserte på våre nettsider i perioden 2010 til 2019.

Se historisk oversikt her.

Enova kommer ikke til å utarbeide egne oversikter med graddagstall i tiden framover. Dette tilbys av Norsk Klimaservicesenter, et samarbeid mellom Meteorologisk institutt, Norges vassdrags- og energidirektorat, NORCE og Bjerknessenteret.

Slik finner du graddagstall for dine bygg på Norsk Klimaservicesenter:

  1. Gå til Norsk Klimaservicesenter
  2. Fyll inn skjemaet slik:
  • Tidsoppløsning: Velg «år»
  • Værelementer: Velg «Energigradtall, 17*C [år]
  • Tidsrom: Velg det tidsrommet du ønsker
  • Stasjonsnavn: Skriv inn lokasjon for bygget
  1. Velg om du vil ha resultatet i graf eller tabell, og merk at du kan laste ned tabellen til f.eks. Excel
3 Likes

Det du skriver om nordisk forsvarsforbund er jo blank løgn.

“Norges standpunkt var at deltakelse i et skandinavisk forsvarsforbund kombinert med medlemskap i Atlanterhavspakten var den beste løsning; men det var en løsning som Sverige ikke kunne godta. Et alternativ for Norge av deltakelse i et formelt frittstående forbund som like fullt hadde en reell tilknytning til vestmaktene, fortrinnsvis en britisk-amerikansk garanti. Dette kunne ikke forenes med Sveriges standpunkt, at forbundet skulle være både alliansefritt og nøytralt.”

https://snl.no/skandinavisk_forsvarsforbund

1 Like

Begynner Edrogan å gå i Mussolini sine forspor?..hva skjer? :thinking:

Ønsker han seg ut av NATO?
image

2 Likes

Nei, det er ikke “blank løgn” når jeg ikke var klar over at Sverige stilte et slikt krav. Da tok jeg ganske enkelt feil i at det ville vært mulig for et slikt forbund å inngå avtaler med land utenfor Norden. Men om man opplever seg selv som ufeilbarlig da faller det vel kanskje “naturlig” å trekke slik forhastede konklusjoner om at andre lyver ? Og om Norge hadde godtatt de betingelsene der og da så betyr ikke det at det ville vært “hugget i stein”. Det som har skjedd de siste månedene viser nettopp at Sverige hadde kunnet endre oppfatning om situasjonen endret seg til det verre sikkerhetsmessig.

2 Likes

Det er en grunn til at Hellas bruker for mye på militæret.

1 Like

Hehe, de er jo alltid litt i tottene på hverandre da :grin:

3 Likes