Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Så lenge folk tar valg i samråd med lege, så syntes jeg folk skal få lov til å ta valget selv.

Det er vaksinemandat, og vaksinepass, for å tvinge folk til å ta en vaksine mot noe som er - relativt sett - rimelig ufarlig for friske barn, ungdom, unge voksne, osv som jeg personlig er motstander av. Spesielt siden vi vet at folk som både har hatt covid, og vært vaksinert, fortsatt får det og sprer det, så det er nytteløst å tro at man skal utrydde viruset.

At friske 18 åringer skal påtvinges en vaksine for å kunne ta gå på skolen, i matbutikk, på kino, på restaurant, gå på jobben, eller delta i samfunnet som normalt, hvis de ikke ønsker vaksine framstår som svært dårlig begrunnet og umoralsk for min del. Men om de vil ha vaksine? Vær så god, ta den beslutningen du mener er riktig for deg.

ps: mye av årsaken til mitt argument er at jeg mener foreldre er ansvarlige for sine barn, og enormt mange foreldre tar allerede valg som jeg mener er skadelig for barn. Men, at jeg mener det betyr ikke at det er konsensus om dette. Så hvis vi skal tolerere mange forskjellige valg foreldre kan ta for sine barn som noen mener er positive og andre mener er negative, så framstår det å velge å ta vaksine som bare nok en grei ting foreldre bør kunne velge.

4 Likes

Tror du covid er mer farlig for barn i USA enn for barn i Norge (eller resten av Europa)?

Fascinerende at enkelte fremdeles ikke klarer å gi slipp.

En meget stor andel av den 1 millionen som døde MED covid i USA i følge statistikken ville vært døde i dag uansett, som følge av høy alder og/eller ekstremt dårlig helse.

Ja, det viser jo hvor fantastisk bortkastet og unødvendig det var. Tiltakene hadde så og si null effekt, bortsett fra at verdensøkonomien ble knust i fillebiter.

2 Likes

Massehysteriet har fra dag 1 vært enda større i USA enn de fleste andre steder, og covid-tiltak har nærmest blitt en slags politisk religion hos demokratene.

Litt kjapp googling nå, så fant jeg bare at man ikke så poenget med oppfriskningsdose. Husker jeg feil her?

  • Alle fra 16 år og oppover anbefales (bør) grunnvaksineres med koronavaksine. Dette er først og fremst begrunnet i risikoen for alvorlig sykdomsforløp ved koronainfeksjon.

  • Personer 18–45 år som ikke tilhører risikogruppene tilbys (kan ta) oppfriskningsdose med koronavaksine. Selv om de fleste unge og friske personer takler covid-19 godt, er det også en del i denne gruppen som kan bli alvorlig syke. Oppfriskningsvaksine er ikke godkjent under 18 år.

  • Barn 5-15 år: Har tilbud om (kan ta) en eller to doser koronavaksine dersom de og foresatte ønsker. Folkehelseinstituttet har vurdert at vaksinasjon av barn 5-15 år kan ha positiv nytte, men nytten er begrenset siden risiko for alvorlig sykdom allerede er svært lav. Barn og unge vil også kunne få bred og varig beskyttelse ved å gjennomgå koronainfeksjon. Folkehelseinstituttet mener likevel det er riktig at barn i denne aldersgruppen får et tilbud om vaksine for de som ønsker det. Tilbudet er mest aktuelt for barn med kroniske sykdommer, barn i kontakt med sårbare personer, og barn som skal oppholde seg eller flytte til land med høy smitterisiko eller dårligere tilgang til helsetjenester.

Det er vel hva gjeldende anbefalinger i Norge er. At noen her og der har ytret meninger som strider mot dette på ett eller annet tidspunkt gjennom pandemien stemmer sikkert. Jeg husker også noe om at de ikke hadde gitt en klar anbefaling om vaksinering for folk under 45, fordi effekten på folkehelsen ikke var åpenbar positiv eller noe sånt, men jeg mener å huske at det var noe helsedirektoratet og folkehelseinstituttet var uenige om. Uten at jeg husker akkurat hvem som mente hva, eller detaljene.

Men jeg husker det ikke sånn at de konkluderte med at det var negativt, mer at det ikke var klart positivt. Mulig jeg husker feil.

1 Like
  • WHO og ECDC anslo i nov 21 at en halv mill dødsfall var unngått siden oppstart vaksine-utrullingen.
  • Dødsfall indirekte knyttet til covid (excess mortality) var 15mill 2020-2021
  • Mer enn 10mill barn verden over har mistet en forelder/foresatt pga covid

Osv, osv. Konsekvensene av denne pandemien er kolossale, dvs alt annet enn hva nettopp “mild forkjølelse” forårsaker.

4 Likes
  1. Covid-tiltakene hadde tilnærmet ingen effekt overhodet. Det kan man enkelt se ved å sammenligne land med ekstreme tiltak vs. land som ikke hadde det.

  2. Covid er så og si fullstendig ufarlig for barn, utenom i helt ekstreme tilfeller. På samme måte som en mild forkjølelse.

I stedet for å argumentere mot ting jeg ikke har skrevet, kan du prøve å argumentere mot de to tingene.

Selv har jeg for øvrig hatt covid to ganger, og det var som en forkjølelse begge ganger.

2 Likes
1 Like

Og selv kjenner jeg 2 stk med long-covid hhv 6 og 18mdr, de økonomiske konsekvensene for begge som følge av sykdommen har vært dramatiske. Men hva du og jeg måtte ha opplevd på individ-nivå, betyr egentlig ikke så mye.

  1. Alle tiltak har vært konsentrert rundt å bryte smittekjeder. Bakterier og virus klarer ikke å bevege seg på egen hånd over større avstander. Har samfunnet feilet på dette området, så har det feilet kollektivt. Svakeste ledd osv. Har ikke lest noe om det du beskriver, men interessant tema. Du kan gjerne dele kilder/link med meg.
  2. Kan ikke huske at innlegget ditt i går presiserte at bekymringen for covid/vaksine utelukkende var knyttet til barn. Godt mulig jeg hadde latt det stå uimotsagt hvis jeg hadde fått med meg det. Men CDC er uansett ikke det samme som BP, så vi kunne sikkert funnet noe å krangle om allikevel :slight_smile:
4 Likes

Står ganske tydelig:

1 Like

SV har for sin del avklart internt at de ikke vil gå ut med informasjon om mulige skattekrav til deres representanter.

– Den enkeltes skatteforhold som følge av dette, er en sak mellom hver enkelt og Skatteetaten, skriver sekretariatsleder Bjarne Kristoffersen i SVs stortingsgruppe

… har vi ikke offentlige skattelister? Vil det ikke framkomme på de? Må innrømme at jeg aldri pleier å lese skattelistene om andre enn meg selv, men ville tro at noe sånt framkom? Så da har man utsatt problemet til det blir offentlig kjent uansett på ett senere tidspunkt, og da nærmere ett valg? Er det lurt? Eller bommer jeg?

Det fremkommer ikke der at noen har oppgitt for lite nei. Der vil det kun stå hva inntekt er etter fradrag uten noe nærmere forklaring.

Mmm, burde være mulig å regne ut hva normalen er ved å sammenligne med tidligere år eller noe, men jeg antar det får være opp til journalistene å finne ut av.

Drøyt at Haudemann med flere er må på det svineriet her
Altså blant hovedeierne

2 Likes

Hvilket svineri er det du henviser til?

Resett

1 Like

Javel? Det lyser som forventet ikke akkurat intelligens ut av svaret ditt.

1 Like

Og din kommentar er intelligent og velfundert?
Eller mener du selv at du er på et moralsk høyere plan, og ikke trenger å nedverdige deg til et skikkelig svar til folk du tydeligvis er uenig med politisk?

4 Likes