Først det som jeg har påstått hele tiden, og som er veldig logisk, Tyskland har neppe noe strøm å eksportere oss i vinter. Norge har vært netto eksportør i alle år siden 2000 bortsett fra 2003, 2004 og 2011. Og vi ligger nå dårligere an enn etter tørken høsten 2002, som medførte en så dårlig magasinfylling at de tok 2 år med netto import (fra Tyskland) for å opprette balansen.
Likevel mener startkraftsjefen at:
"Men til tross for historisk lavt nivå i vannmagasinene, mener Statkraft at det er en dårlig ide med krav om minstefylling i norske vannmagasiner er Rynning-Tønnesen skeptisk til.
– Hvis vi må fylle opp våre magasiner med mer enn vi mener vi bør, vil de renne over om det blir en våt høst. Da vil vi miste mye vann, sier han."
Men har man litt omløp til å tenke selv så skjønner man at dette er et tulleargument, eller i det minste kan løses på et praktisk plan.
Man kunne ha løst dette ved å ha et krav til minstefylling kun i området med flerårsmagasiner, dvs i N02.
N02 har 34 Twh kapasistet, noe som tilsvarer 40% av kapasiteten i Norge på 87 Twh, og 60% av kapasiteten i Sør-Norge.
Flerårsmagasiner, som man kan skjønne av navnet, er en reserve som tar flere år å fylle opp (og burde også bruke flere år på å tømmes).
I 2020 , når strømprisen var et par øre grunnet rekordmye nedbør så endte fyllingen i N02 å øke med 50%-poeng.
Mao om man hadde satt en minstefylling i kun område N02 på 25%, og en rasjoneringsgrense fra N02 på 30% så hadde man hatt helt utenkelig mye å gå på mtp problematikken at “det renner over”.
Jeg mener det er et godt forslag, men hadde noen kommet offisielt med et slikt forslag så hadde det nok blitt forsøkt kvelt fra starten av, fordi dette ikke handler om et problem som lett kan løses med minstefylling i N02.
EDIT: Husk at alle eksportkabler går ut fra N02, og sannsynlig grunn til at prisene i Sør-Norge, som frem til 25. mai 2022 hadde vært på millimeteren likt (i N02, N01 og N05) begynte å divergere, og nådde en foreløpig rekord på 110 øre for noen dager siden, da prisen var 275 øre i Kristiansand/Stavanger (N02) og 165 øre i Oslo (N01) og Bergen (N05).
Årsaken var trolig at (som jeg leste i NVE sin kraftsitasjonsrapport for uke 24) at Englandskabelen gikk opp til full kapasitet (fra 700 MW til 1400MW).
Og da gjetter jeg på at kapasiteten ut av N02 til Europa ble større enn fra N01 og N05 til N02 slik at det blir prisen på strøm i Europa som blir bestemmende for prisen i N02.
Hadde vi satt en rasjonerings grense (fra N02 til Europa) ved 30%, og en absolutt grense på 25%, så vil jeg tenke at man fint kunne beholdt samme priser i Sør-Norge.
Dette er ikke vanskelig, rent praktisk, eller for hva som den norske husholdningen er best tjent med.
Hva politikere og staten er best tjent med er selvsagt noe annet.