Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Ganske sjokkerende. Håndteringen i USA er under all kritikk.

2 Likes

Håndtering av hva?

Hvis man ser på life expectancy i USA så er det store forskjeller mellom etniske grupper.

Er det Diabetes man skal gi skylda? Eller “rasisme” ? Asiater klarer seg jo suverent best i USA tydeligvis, kan kulturelle forskjeller ha betydning ?

2 Likes

Har du vært i USA?

Du ser flere ekstremt overvektige mennesker på 1 time der enn du gjør på 10 år i Norge.

Det har jo noe med håndtering å gjøre det også, så klart, men det er også en en helt annen kultur.

3 Likes


Fra ca 12 minutter:

4 Likes

Han er økonom, ikke ekspert på virus?

Men han er leder for koronakommisjonen til The Lancet. Kanskje det betyr mest her.

3 Likes

Spør jeg noen om klokkeslettet, så antar jeg at personen kan svare uten å være urmaker.
Se gjerne hele avsnittet fra 12:00. Mer enn virus her.

2 Likes

Denne argumentasjonen er for øvrig noe av det latterligste som oppstod i løpet av covid-hysteriet.

Forestillingen om at man omtrent måtte ha nobelpris i medisin for å kunne trekke helt enkle, logiske slutninger og å lese helt basic statistikk.

Eksempel: “Viruset har en dødelighet på 0,0000000001 % hos unge under 30. Det virker svært merkelig å holde skolene stengt”. “HVA ER DU EKSPERT PÅ MEDDISIN DU LIKSOM???”

6 Likes

Jeg innser jo at @olafalo ikke hadde postet videoen om den ikke var anti-establishment. Nå med USA som skyldig i covid og ukraina spesialoperasjon.

4 Likes

Ganske rart argument å bruke, det første altså. Tror man virkelig at skolene er separert fra foreldre og besteforeldre? Skole og barnehage er nr 1 spredningsgryte. Alt barna får får også foreldrene, og da er det ikke 30-åringer det er snakk om. Det er alle.

1 Like

Jeg så ikke nøye nok på grafen, knekken på den oppadgående trenden i levealder kommer jo mellom 2010 og 2019. Mao, ikke covid-relatert. Interessant å se det tidligere østblokklandet Polen som mer eller mindre har tatt igjen antatt levealder i USA.

3 Likes

Dette er den største og farligste trusselen mot miljøet i verden. Ikke det meningsløse klimahysteriet.

Men det ligger ingen penger for de multinasjonale selskapene i miljøvern og bevaring. Så derfor gjør man lite og ingenting.

Det tristeste er at man lett kunne hatt bærekraftig fiske som faktisk ville gi mer til alle, dersom man bare fikk på plass ordentlig forvaltning og kontroll. Men slik det er nå så fisker alle alt de kan, helt til det er tomt.

11 Likes

Dette argumentet holdt ikke vann etter at man hadde fått vaksinert de eldre som ville ha vaksiner. Det var tidlig i 2021. Da ble argumentet at man måtte holder skoler stengt for å “beskytte barna”.

Alt var bare et meningsløst hysteri. Skjønner godt at du har fortrengt det.

2 Likes

I den konteksten at de eldre er vaksinert nettopp så er jeg enig i at man kunne åpne opp, så lenge man hadde kartlagt virkningene av covid-viruset. Problemet var vel at man målte alvorlighetsgraden i situasjonen da utifra smittetall, så det hadde lite å si hvor farlig eller ikke viruset var så lenge det var mandatet vi opererte etter.

Barneskolene (og ungdomskolen?) var bare stengt i den første perioden i 2020, så stengt for mindre grupper etter det ved smitteutbrudd. Jeg tenker jo at måten man håndterte dette på for barneskolen godt kunne blitt gjort for all undervisning opp til og med universitetet.

Videregående skole (og universiteter etc. ) var stort sett stengt eller under meget strenge restriksjoner helt til mars i år.

Meningsløs galskap.

1 Like

Nå vet ikke jeg hvordan det var på alle skoler, men BI Nydalen hadde full trøkk på lesesalen fra minimum våren 2021. Mulig de hadde det tidligere også. Så ikke ut som det var stengt eller strenge restriksjoner der, selv om en del forelesninger var på nett i stedet for ved oppmøte.

2 Likes

Feil. Jeg jobber i videregående skole, og skolen har ikke vært coronastengt siden mai 2020. Det har vært 6 uker i skoleåret 2021-22 med undervisning i mindre grupper, hvor et mindretall av elevene fikk digital undervisning da ikke alle kunne være på skolen samtidig. 3 av ukene var i forbindelse med delta. 3 av ukene var i forbindelse med omikron rundt jul/nyttår (noe som er helt rimelig da man ønsker å ikke spre smitte i forbindelse med julebesøk).

5 Likes

Takk for nyttig informasjon :slight_smile: Kanskje vi diskuterer noe som ikke skjedde engang her :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det var selvfølgelig forskjellig avhengig av hvor man holdt til i landet.

I Oslo var det “rødt” nivå og stengt senest i januar.