Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Rødt nivå betyr ikke at det må være stengt. Det er opp til skolene å bestemme.

Største problemet vi opplevde var manglende fraværsgrense, som gjorde at elever med over 100 skoledager fravær likevel kunne få karakter.

1 Like

Jeg syntes det er litt søtt at alarmen “går nå” haha.

Men så ser jeg humor i dommedag også, så hvis alt går i svart så er det vel svart humor som gjelder :slight_smile:

7 Likes

Slik går det når man har en union som ledes av det mest selvdestruktive og ødeleggende land i verdenshistorien.

1 Like

Det er så bullshit det. De kan selvfølgelig si at dette gir ikke Norge nok forsyningssikkerhet og sette en stopper for det.

6 Likes

Eventuelt kunne de melket denne oljestreiken noen dager til og diktert nye vilkår :cowboy_hat_face:.

1 Like

Det blir jo sagt rett ut i artikkelen også : «Det betyr at strøm til vinteren eller kommende vår rett og slett kan bli koblet ut hos noen av kundene.»

Men vi må jo tenke på andre :man_facepalming:

Det her kommer til å drite seg for kraftkrevende industri når de om x antall år, -når de lange kraftkontraktene må fornyes. For da forsvinner det eneste konkurransefortrinnet de har.

Staten kan selvfølgelig fikse det ved å cappe prisen per kw/t (også for privatpersoner) men det skjer selvfølgelig ikke.

Politikere tar idiotiske avgjørelser som de ikke må stå til ansvar for. Det er så ekstremt irriterende og provoserende.

4 Likes

De kan kutte strømmen til Elkem, de bruker 4twh i året. Får sikkert ingen konsekvenser. :crazy_face:

4 Likes

Bedre å kutte til Yara.

1 Like

De bruker vel mest gass til gjødsel? :cowboy_hat_face:

Yaras ammoniakkanlegg i Porsgrunn slipper ut 800.000 tonn klimagasser i året og er et av landets største utslippspunkter. Yara ønsker å erstatte gass med grønt hydrogen og kutte utslipp. Det kan kreve fire terawattimer (TWh) strøm i året, mens Norges årlige strømforbruk for tiden er på 140 TWh.

Bra vi har overflod av energi sier jeg.

1 Like

Porsanger høres mer ut som stedet for noe sånt. :expressionless:

Et av de mest brukte argumentene for utenlandskablene har vært at det sikrer vår forsyningssikkerhet. Mange av oss har vel vært klar over at dette kun er et elendig, vikarierende argument for å kommersialisere norsk vannkraftproduksjon. Et land med solid overskuddskraft i normalår trenger ikke flust av utenlandskabler. Så viser det seg at denne avtalen ikke en gang gir oss forsyningssikkerhet av kraft om vi i ekstreme situasjoner skulle trenge det. Selv ikke det!
Har våre politikere visst hva de gjorde, eller var de bevisstløse i gjerningsøyeblikket?
Tipper at enten var de opptatt med å fylle ut reiseregningene eller så har de røyka sokkene til Rasmus Hansson.

Jeg tror vi må tilbake til en viss herre fra Nasjonal Samling i begynnelsen av siste krig for å finne et større svik mot folk og næringsliv i et av Europas kaldeste land som har bygget sin velstand rundt dette arvesølvet.
De valgte rett og slett å selge det!

10 Likes

Legg på noen batterifabrikker og utfasing av fossil energi.

Vi ville kommet til kontinentale priser på den ene eller andre måten. Utenlandskabler var kanskje en snarvei.

At kontinentet skulle få gasstilførselen strupet samtidig som de var i gang med å stenge atomkraftverk og det i tillegg har sluttet å snø/regne ligger langt utenfor gausskurvene vi har styrt samfunnet etter frem til februar 2022.

Det virkelige problemet er manglende handlingsrom mtp. forsyningssikkerhet.

1 Like

Reaksjonen min til dette er «nja…». Avgjørelsene er bekreftet etter invasjonen, men noe var vel allerede stengt i 21. Og det virker jo svært lite fornuftig. Men så har jeg bare lest kritikken og overskriftene. Hvis noen har lest noe interessant om emnet oppfordrer jeg til å dele.

Jeg synes det er å gå alt for langt å beskylde norske politikere for landssvik. Vi har hatt pandemi etterfulgt av krig i Europa. Det finnes ikke ett land i verden med politikere som har planlagt for dette på forhånd (dels utenom Putin). I hvilke land ville du bodd i 2022 fremfor Norge?

4 Likes

Det virkelige problemet tror jeg er manglende handling mtp. forsyningssikkerhet.

Man snakker så pent om kraftprodusentenes samfunnsansvar for forsyningssikkerheten men setter ingen rammer de må forholde seg til. Da blir jo det styrende for de profitt. Jeg tror politikerne kan og må sette rammer som kraftprodusentene må operere innenfor. Og jeg tror det er mulig for de å gjøre.

8 Likes

Regjering/storting kan nok ta grep, ja, og det kommer når situasjonen blir kritisk nok. Men det ville jo vært en fordel om fagmyndighetene hadde andre verktøy enn trygle, be og å skrive kritiske kronikker.

1 Like
3 Likes

Velg hvilke politikere du vil. Utfallet er bestemt for lengst uansett, ref. “nå er det vanlige folks tur”.

1 Like

Hadde jeg faen meg aldri sett for meg. Vellykket comeback på gang? Har det vært for stille i AP i det siste, trenger vi noen nye intriger og litt baksnakking og konspirasjoner igjen?

– Har dere som mål at dere blir så store at dere kan få flertall på årsmøtene i Trondheim Ap og bli så store i Trøndelag at dere kan få inn folk i Aps landsstyre?

– Det har vi ikke levnet en tanke, men når du spør så er det klart at vi er her for å påvirke politikken til Ap, sier nestleder Anita Børstad.

Han sier det er vel og bra at regjeringen har kommet med en strømpakke på kort sikt, men sier det er et langsiktig tiltak som må til.

– Årsmøtet vårt har vedtatt at eksporten av strøm må reguleres. Vi må ta kontroll på eksporten gjennom å få avtaler som gjør at vi kan begrense eksporten i perioder med lite vann i magasinene.

At vi skulle få opprør mot AP-regjeringen fra AP var vel ikke hva jeg hadde forventet :slight_smile:

7 Likes

Vi ønsker det gromme grønne skiftet velkommen :wink:

2 Likes