Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Politikk 2

1 Like

NÄ er det joen enorm forskjell pÄ en smittebÞlge nÄ og i starten av pandemien. I starten var viruset langt farligere og ingen var vaksinert eller hadde gjennomgÄtt tilsvarende sykdom og opparbeidet seg naturlig motstand. Mange av de tiltakene du nok ville karakterisert som unÞdvendige/hysteriske var faktisk helt nÞdvendige.
NÄ er situasjonen en helt annet. Med de langt mildere variantene som er nÄ og i tillegge at mange har fÄtt trimmet immunforsvaret gjennom bÄde vaksine og gjennomgÄtt Covid-infeksjoner er situasjonen langt mindre alvorlig.
At det planlegges noe hysteri tror jeg er bare tull.

Dine spÄdommer slo jo ikke akkurat til nÄr det gjaldt vedvarende og omfattende bruk av vasksinepass etc. heller. Synes Covid hysteri hysteriet ditt blir litt vel overdrevet jeg :wink:

8 Likes

Vaksinepasset lever i beste velgÄende mange steder. Kan ogsÄ innfÞres/gjeninnfÞres nÄr som helst her i Norge.

HĂ„per som sagt tidligere at den mentale motstandskraften er litt stĂžrre hos folk denne gang.

Kommer for Ăžvrig aldri til Ă„ slutte Ă„ kalle det et massehysteri. For det var akkurat det. Og visse myndighetspersoner bĂžr straffeforfĂžlges for sin rolle i det.

Siste kapittel i tidenes stĂžrste svindel mot menneskeheten er ikke skrevet enda.

1 Like

GÄr ikke bare pÄ mental motstandskraft. Situasjonen er en helt annen og det forventer faktisk jeg de som beslutter tar med i vurderingene ogsÄ.

Merkelig hvor fort man glemmer
 det var hysteri, begrensninger og frihetsfrarĂžvelse til tross for nesten alle var dobbelt/trippelvaksinert og det ikke var i «begynnelsen av pandemien». Vi snakker om ca 6-7 mĂ„neder siden da Omikron kom til landet (des-Jan 2022). Ingen i helsemyndighetene i Norge stolte pĂ„ data som kom fra sĂžr-Afrika hvertfall :slight_smile:

6 Likes

Ok, jeg er genuint nysgjerrig.

Kan noen forklare meg hvorfor dette er logisk? Noen som har erfaring med reguleringer, vedtak, og bygging av offentlige bygg?

Norges stÞrste kornsilo, Stavanger Havnesilo, ligger nemlig an til Ä bli solgt og revet. Denne siloen har i dag ledig plass til cirka 50.000 tonn korn, som tilsvarer to mÄneders forbruk i Norge.

Hele siloanlegget rommer 265.000 tonn korn, som tilsvarer forbruket av matkorn i godt over et halvÄr.

Hvis Stavanger havnesilo ikke kan brukes, anslĂ„r Landbruksdirektoratet at det vil ta syv Ă„r Ă„ etablere beredskapslagre for et halvĂ„r – fra tidspunktet det blir vedtatt at beredskapslagring skal etableres.

Kan noen forklare litt i detalj om normal tidsbruk og hvorfor dette vil ta 7 Ă„r (fĂžr forsinkelser som selvsagt alltid kommer i tillegg).

Jeg finner denne:

Med denne modellen kan man Ăžke beredskapen i nĂŠr framtid. Det resterende lagerbehovet vil det ta
flere Är Ä bygge opp og det mÄ gjÞres et forarbeid i henhold til Þkonomireglement og statens
prosjektmodell. Et optimistisk anslag er 7 Ă„r fra beslutningstidspunkt om tiltak fĂžr lageret er bygd
> opp tilsvarende 6 mÄneders forbruk. Dersom man Þnsker et beredskapslager tilsvarende et stÞrre
forbruk, vil det ta noe lengre tid, men tidsbruken vil ikke Ăžke proporsjonalt.

Jeg klarer ikke helt forstÄ hvorfor det er logisk at dette skal ta sÄ mange Är. Det er ikke det at jeg tviler pÄ prosessen, men er det noen som kan forklare hvorfor det tar sÄ lang tid? NÄr man optimistisk anslÄr 7 Är sÄ er jeg mentalt allerede pÄ 10 Är :slight_smile:

7 Likes

Og ikke minst hvorfor det er sÄ viktig Ä rive, mange Är fÞr man fÄr bygget noe nytt


1 Like

Akkurat masker er jo et veldig lite inngripende tiltak. Om det kan redusere antall som blir smittet sÄ synes jeg det er et godt tiltak.

SĂ„ er jeg enig i at nedstengning ellers ikke bĂžr skje.

1 Like

SĂ„ hvorfor ikke velge det selv? Det fungerer for Ăžvrig overhodet ikke.

1 Like

Fordi da vil du fÄ mange som bruker det og mange som ikke bruker det, avhengig av hvilken holdning man har til viruset. Det fungerer bra sÄ lenge alle bruker det riktig.

1 Like

bilde

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Hurra for det frie strĂžmmarked og utenlandskabler!!

7 Likes

At det ikke er folkeopprÞr mot utenlandkablene er en gÄte for meg.

Men jeg klager ikke over strÞmprisen her, enda
SÄ har vi ikke hatt sÄ mye annet enn regn heller foruten en uke med finvÊr i pÄsken. Lite sol Ä tÞrke i trÞndelag.

bilde

5 Likes

Over er litt av et lengere innlegg jeg skrev for 10 dager siden. Argumentet var at liten vindkraftproduksjon i Tyskland samt hetebÞlge i Frankrike (som pÄvirker produksjon av atomkraft pga dÄrligere mulighet for Ä kjÞle kjÞlevann fra reaktor til nivÄ tillatt for utslipp) nÞdvendigvis mÄ gi press pÄ strÞmprisene, ogsÄ i Norge, og spesielt i N02 der alle eksportkablene til Europa gÄr fra.
NĂ„ blir heten litt mindre intens en varselet den gang, og vĂŠret er “forskĂžvet” et par dager, med trolig dyreste dager pĂ„ mandag og tirsdag.

@rosk82 , men uansett er dobbel pris pÄ sÞrvestlandet, og ny strÞmpristopp et lite forsmak pÄ hva vinteren kan bringe.

I Frankrike er snittpris i morgen ca 5 kroner kilowatten, og 7 kroner dyreste timen.

ForĂžvrig mener jeg Ă„ vite at prisen ikke kan bli “verre” enn 31 kroner kilowatten, som er det dyreste strĂžmmen pĂ„ Nordpool kan omsettes for. Etter det er det rasjoneringer/prioriteringer.
Det er i den sammenheng interessant Ä merke seg at Statnett anslÄr sannsynligheten for rasjoneringer til 20-50%.

7 Likes

edit

HĂžres ut som om noen bĂžr oppgradere systemene sine for Ă„ ta hĂžyde for stĂžrre profittmarginer framover :slight_smile:

2 Likes

There is a ‘deafening media silence’ on global protests

4 Likes