Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Jeg tror Borten Moe klarer seg fint gjennom dette. I utgangspunktet tenker jeg faktisk at han åpenbart har brutt reglene, men - at det er en viss logikk i det. At han har lagt seg en langsiktig strategi om å være investert i disse selskapene, og har gjort det jevnlig. Så han har nok tenkt “det går bra, jeg vet jo det” og fortsatt med å hive penger inn i selskapene. Men, han har ikke reflektert nok over at noe av grunnen til at han vet det går bra er at han sitter med innsideinformasjon. Hvor mye det har betydd er jo vanskelig å vite - du må jo være dum som ett brød hvis du ikke har visst hvilke selskaper som er aktuelle for regjeringens våpenkontrakter.

Så straff han, for han har brutt reglene. Om det betyr bot, fengsel, må gå, whatever, det er fint.

Uansett - “det er forståelig” skal ikke være grunn nok til at du ikke straffes. Har du brutt reglene så bør du straffes. Hvorfor mener jeg det? Fordi jeg er drittlei av at ledende politikere kommer unna med alt fordi “de angrer” og “har gjort en dum feil” og “det er jo forståelig” etc.

Vil han straffes? Vel, når jeg ser på alle andre politikere så … er jeg skeptisk. Jeg tror rett og slett ikke på at regler for samfunnet gjelder stortingspolitikere på samme måte som resten av befolkningen. De er en del av en elite som ser ut til å komme unna med det meste. Og for min del er forklaringen troende - det er bare ikke nok som sagt. Han har brutt reglene, så hvis han ikke straffes går det på tillit til systemet om ikke noe annet.

Vi trenger straff av de neste 20-30 ledende politikere som gjør noe idiotisk som er brudd på regelverket for å få bygd opp litt tillit til systemet igjen.

Og jeg står for tidligere analyse - når du faktisk har som ansvar å implementere lover og regler for hele samfunnet så har du en helt spesiell tillitsposisjon, på samme måte som politiet, som gjør at du bør holdes til en høyere standard enn vanlige borgere. Og når praksisen er motsatt så mister man tillit til det politiske systemet.

Tipper han er fornøyd med at det blåser litt rundt ett annet parti også, men at timingen i forhold til valgkamp kunne vært bedre :slight_smile:

Jeg tenker jo du har rett i det, men - det er ikke forbudt å ha kontakter. Problemet er som oftest å bevise at det er direkte årsak, og at det er ulovlig. For du kan fint få til ting pga kontakter både i det private og offentlig sektor som ikke er ulovlig, men du får det fortsatt bare til fordi du kjenner de rette folka. Spørsmålet blir jo da litt om det spiller noen rolle at han var i den posisjonen kontra noen andre, for - noen ville vel tatt det over uansett.

8 Likes

Hmm, han kaller inn til pressekonferanse kl 17:15. Nå har han antakelig snakket med Støre.

1 Like

Ja, nå har han nok fått beskjed om å gå av Støre. Han skjønte det jo tydeligvis ikke selv.

Det er ikke vanliges folk tur, -det er den kriminelle gjengen på Stortingets tur.

7 Likes

Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har en kunnskapsminister (Brenna) og en forsknings- og høyere utdanningsminister (Borgen Moe/TBD). Virker litt ulogisk inndeling. Er det så mye kunnskap og forskning gående i Norge at vi trenger to ministerposter på dette?

4 Likes

Der var han ute

2 Likes

Det hadde vært typisk, men jeg tror ikke det.

Litt overrasket over at han må gå. Jaja, tipper han tjener bedre på å gjøre noe bedre betalt enn å være i regjering? :thinking:

2 Likes

Tipper det, som ex-politiker har han nok mange vennetjenester tilgode og mye informasjon han kan utnytte :sweat_smile: Attraktivt for en arbeidsgiver det.

Det viktigste at dog at vi får slike folk vekk fra Stortinget. Sørgelig at Brenna og Moxnes får surre rundt der fortsatt.

3 Likes

Moxnes sine dager er talte, kan umulig få fortsette som leder for et politisk parti når man er en utspekulert tyv og lystløgner.

Brenna klarte å gjemme seg bak Trettebergstuen…

5 Likes

Det spørs om ikke det blir vanskeligere for Moxnes å bli sittende nå.
(Edit: Andre: Ser ut som vi tenkte det samme på samme tid)

3 Likes

Hehe, spørsmålet ditt forutsetter at det er reelt behov og rasjonalitet som styrer hvilke departement og statsrådsposter vi har?

2 Likes

Er nå et visst sprang fra ettåringen i barnehage til forskningsfronten. Men alle er omfatta av ett og samme departement. At enkelte departement tidvis har hatt to ministre, er ikke noe nytt.

Det handler nok om både fag- og kontrollspenn. Og så er det jo sånn at det alltid er en kabal som må gå opp, ikke minst i samarbeidsregjeringer.

5 Likes

Jeg lurer på, var det Borten Moe som selv meldte fra?

Flerpartiregjeringer slår sammen, deler opp, skifter navn, legger til og trekker fra. Alt sammen for å få kabalen og fordelingene av statsråder mellom partiene til å gå opp.

2 Likes

Nei det var e24 som bad han om en kommentar før i uka.

2 Likes

Har du lenke til artikkel/ intervjuet?

2 Likes
1 Like

Slik jeg leser det så har han meldt aksjekjøpene til Stortingets register i tråd med regelverket, og det er et åpent register.

3 Likes

Meget mulig. Det har sikkert vært en aksept for dette, -følgelig er det ingen som har hevet øyenbrynene.

Det samme gjelder jo pendlerboliger og habilitet.

Takk og lov for at media går de i sømmene.

3 Likes

Tidløs sang: