Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Hehe, spørsmålet ditt forutsetter at det er reelt behov og rasjonalitet som styrer hvilke departement og statsrådsposter vi har?

2 Likes

Er nå et visst sprang fra ettåringen i barnehage til forskningsfronten. Men alle er omfatta av ett og samme departement. At enkelte departement tidvis har hatt to ministre, er ikke noe nytt.

Det handler nok om både fag- og kontrollspenn. Og så er det jo sånn at det alltid er en kabal som må gå opp, ikke minst i samarbeidsregjeringer.

5 Likes

Jeg lurer på, var det Borten Moe som selv meldte fra?

Flerpartiregjeringer slår sammen, deler opp, skifter navn, legger til og trekker fra. Alt sammen for å få kabalen og fordelingene av statsråder mellom partiene til å gå opp.

2 Likes

Nei det var e24 som bad han om en kommentar før i uka.

2 Likes

Har du lenke til artikkel/ intervjuet?

2 Likes
1 Like

Slik jeg leser det så har han meldt aksjekjøpene til Stortingets register i tråd med regelverket, og det er et åpent register.

3 Likes

Meget mulig. Det har sikkert vært en aksept for dette, -følgelig er det ingen som har hevet øyenbrynene.

Det samme gjelder jo pendlerboliger og habilitet.

Takk og lov for at media går de i sømmene.

3 Likes

Tidløs sang:

Jeg tenkte nå på om dette var et intervju, eller artikkel for en uke siden. Slik det fremstår har han selv rapportert seg selv og gått av.

Det står i sakene jeg linket at noe annet skjedde. Det jeg sa…

Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe går av etter E24s avsløring om statsrådens aksjekjøp.

Han trakk seg etter at E24 tidligere denne uken stilte spørsmål om Borten Moes kjøp av aksjer for 417.000 kroner i våpen- og teknologikonsernet Kongsberg Gruppen 5. januar i år.

2 Likes

Det nærmeste jeg kommer er som @Floppen nevnte

Jeg fant ut fra artiklene du har lenket at det var publisert først i dag og at avsløringen kommer fra Stortingets eget register hvor de selv rapporterer
Og følgende sitat fra artikkelen først publisert 21juli
Borten Moe sier at han solgte disse aksjene torsdag denne uken, etter at E24 tok kontakt to dager tidligere.

Det fremstår da som er valg mellom offentlige selskaper / næringsliv og statsråd. Isåfall et regelverk jeg føler en viss ambivalens for om det utelukker næringslivsledere fra regjering / storting / topp politikk

På en side er det en uting med en amerikansk modell hvor innsidehandel på komite kunnskap er normalen. På en annen, politiske broilere

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Det står i ene saken Morti linker til: “at han har rapportert inn aksjehandlene til Stortinget etter regelverket.”

Jeg fant ut fra artiklene du har lenket at det var publisert først i dag og at avsløringen kommer fra Stortingets eget register hvor de selv rapporterer. Og at statsråden fikk spørsmål om posisjonen fra e24’s journalist for 2 dager siden.

Det er faktisk litt obskurt mtp eierskap også,
Kog asa eier 100% av Kongsberg Defence and aerospace som eier 49.9% av finske patria oy … Som eier 50% av Nammo as (sammen med den norske stat som eier de resterende 50%) den norske stat eier forøvrig majoriteten ved 50.004% av Kongsberg gruppen. I praksis er det snakk om en inhabilitet mtp avgjørelse som påvirker en obskur minoritetsandel i et børsnotert selskap

Det kan sette et skadelig presedens er min første tanke

Jeg er overrasket over at dette faktisk ble en sak å gå av på. Men det ble definitivt faktum.

Jeg noterer forøvrig at jeg mener det motsatte av hele media, hele den politiske opposisjonen og en jusprofessor. ( Jeg har alltid vært kontrær, men denne gangen søker jeg etter hvor jeg tar feil og ikke ser min misoppfattning. As a betting man ville jeg satt en knapp på politisk comeback, eller uspiselig juss forenhver aksjeeier i politisk verv)

Sakens kjerne er vel at som indirekte eier i Nammo, gjennom å eie aksjer i KOG så skulle han ikke deltatt i regjeringsmøter hvor beslutninger som berørte Nammo eller KOG ble tatt. Det går på prinsippet om tillit til at beslutninger som tas skal være upåvirket av personlige forhold.

Han har vært tydelig på at han ikke har hatt innsideinformasjon forut for kjøpene, og det vil garantert avklares om dette stemmer eller ikke nå når Økokrim sier de kikker på saken.

3 Likes

Jeg stiller meg noe tvilende til hvor mange som tenker på Nammo som noe annet enn heleid av den norske stat (inkl brorparten av de som eier aksjer i Kongsberg gruppen) det er ikke formildende mtp jus men… Siden posisjonen er indirekte og under 1/4 av selskapet så kvalifiserer det normalt ikke som en del av et konsernregnskap engang… Om habilitetsreglene er så strenge at du må holde orden på 3dje ordens eierskap og andeler under 25% så er jo det litt vanskelig å følge med på for et politisk og næringslivs orientert vesen. Og det følger isåfall en bølge med tilsvarende saker… tror jeg

Her er en artikkel som er fylt av fakta og mer objektiv informasjon. Meget nyttig så kudos til e24 der

Konklusjonen er forøvrig rimelig åpenbar. Aksjer + regjering er ikke sant. Nå er jeg ikke sikker på hvor mye den forhenværende statsråden eier i Okea, og aksjonærlister oppdateres i dette øyeblikk. men jeg regner med det var nok mer en nok til at dette var en ganske enkel beslutning å si fra seg sine politiske verv

1 Like