Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Jeg tipper straffen blir null på han.

Såvidt jeg kan se, så er kongsberg gruppen eiere i nammo gjennom patria som ble kjøpt opp for en tid tilbake.

For det andre, så hadde denne avtalen ingen meningsfull påvirkning på aksjekursen.

Så, et helt klart brudd på reglene, men ikke noe han har fått noe vinning ut av.

Btw, det er veldig mange i Kongsberg som sitter med aksjer i selskapet pga ansattaksjer, de har gjort en kule de siste årene. Opp 200% siste fem år. :partying_face:

1 Like

Han gjorde det sikkert ikke med vilje heller. Dere vet hvordan det er, man sitter foran skjermen og surfer; og så plutselig har man kjøpt noen aksjer man ikke hadde tenkt å kjøpe en gang.

Så våkner man opp dagen etter med og får sjokk. Hæ, de aksjene husker jeg ikke. Og så lukker man øynene og håper det går over. :sunglasses:

9 Likes

Jeg tror også han kommer unna med det, det gjør de fleste.

Men jeg er ikke enig i at kursutviklingen er avgjørende om man blir straffet/har brutt loven.

6 Likes

Vel, hvis man ser på hvilke aksjer han har kjøpt, så virker det ikke som han kjøper uten å tenke, i vilkårlige selskaper som han ikke kjenner til.

Statsrådene må melde fra om hvilke aksjer de eier til Stortingets register for politikernes økonomiske interesser.
Borten Moe har rapportert om aksjekjøpene til registeret i tråd med regelverket.
Så han har neppe glemt at han hadde de aksjene.

Borten Moe er fornuftig når han fra start sier/innrømmer at det er et åpenbart brudd på retningslinjene. Men det er litt patetisk at han er så lei seg. Bare han ikke sykmelder seg pga depresjon han også.
Så håper han på at han ikke må gå. Men med et slikt åpenbart brudd bør Støre oppfordre ham til å gå. Ellers vil det svekke Støre og hele regjeringen.

3 Likes

:slight_smile: Det var ironi med referanse til Moxnes.

2 Likes

Dette er jo egentlig det som har fått ballen til å rulle i alle andre saker. At media avslører mer og mer. Hvis dette var “alt” er det ikke så mye å skrive om.

I Moxnes saken, så gikk det ganske lang tid fra hendelsen til det endte i media. Når det først endte der, så har Moxnes kommet med sin versjon som bare ikke virker troverdig. Han hadde fått mye mindre problemer hvis han bare sa han var kleptoman og hadde gikk til behandling.

Symptomer

Individet får en uimotståelig trang til, eller et tvangsmessig behov for, å bemektige seg ting eller fremmed eiendom mot sin vilje. Hvis handlingen ikke utføres, utvikles en sterk indre uro. Under og like etter handlingen oppleves tilfredsstillelse og avspenning. Tyvgodset er som regel fullstendig uten verdi for vedkommende, og blir senere ofte kastet, gitt bort eller samlet opp. Vinningshensikten, slik man ser den ved vanlige tyverier, mangler fullstendig.

1 Like

Størrelsen på kontrakten bør være avgjørende, men spørsmålet er også hva annet han vet.

At aksjekursen ikke gikk har jo også en del med tilfeldigheter å gjøre (selv om det implisitt forteller noe om kontraktstørrelsen). Tilfeldigheter bør ikke ha innvirkning på straffen…

1 Like

Viktigere er det at han er en erfaren aksjehandler, og blant de mest oppegående i regjeringen.
Enten er ikke Borten Moe skikket til å være minister, eller så er ikke Støre skikket til å være statsminister.

“Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) har ikke svart på om han fortsatt har tillit til Borten Moe.”
Her har Støre fått litt å tygge på.

Sier det igjen: Lurt å innrømme. Men, “lei seg” og ønsker å bli sittende? Her burde han heller sagt at han ikke hadde satt seg godt nok inn i reglene, og at han tabbet seg ut, og lar det være opp til Støre å avgjøre om han skal bli sittende.
Så bør Støre si at Borten Moe er en dyktig politiker og statsråd, og gjerne skryte litt av noe han har gjort, men at reglene må følges, selv om man har brutt dem ved en tabbe, og at han derfor må gå.
For Ap/venstresiden kan det også være en fordel å få ut Borten Moe, og stemple ham som uskikket som minister, for å svekke høyresiden i Sp.

1 Like

Støre solgte jo alt for å unngå komme i denne situasjonen, så tipper han ikke er så fornøyd med dette. (Ironisk nok har Støre fått insentiv til å få aksjemarkedet ned og renta opp, så det er vanskelig å sette seg selv i en 100% nøytral posisjon)

4 Likes

Eller bare hviske litt detaljer til en og annen venn nå og da. Er fint at de selger alt og ikke tar en long eller short posisjon når de er i embetet. Tenker det bør være sånn det er, eller at man ikke får endre sine posisjoner når man er i embetet+5 år etter. Det løser ikke alle problemer, men gjør i hvert fall direkte innsidehandel vanskelig. På den annen side, en fin måte å luke ut idioter på så lenge det får konsekvenser :stuck_out_tongue_winking_eye: Sett opp så mange feller man kan sier jeg, så de korrupte blir avslørt og kastet ut.

1 Like

Har lenge vært skeptisk til Borten Moe. Helt siden han skaffet seg oljefeltet Yme på billigsalg gjennom sitt nye oljeselskap Okea. Var det mulig uten alle sine politiske forbindelser? Jeg påstår intet, bare undrer…

6 Likes

Jeg tror Borten Moe klarer seg fint gjennom dette. I utgangspunktet tenker jeg faktisk at han åpenbart har brutt reglene, men - at det er en viss logikk i det. At han har lagt seg en langsiktig strategi om å være investert i disse selskapene, og har gjort det jevnlig. Så han har nok tenkt “det går bra, jeg vet jo det” og fortsatt med å hive penger inn i selskapene. Men, han har ikke reflektert nok over at noe av grunnen til at han vet det går bra er at han sitter med innsideinformasjon. Hvor mye det har betydd er jo vanskelig å vite - du må jo være dum som ett brød hvis du ikke har visst hvilke selskaper som er aktuelle for regjeringens våpenkontrakter.

Så straff han, for han har brutt reglene. Om det betyr bot, fengsel, må gå, whatever, det er fint.

Uansett - “det er forståelig” skal ikke være grunn nok til at du ikke straffes. Har du brutt reglene så bør du straffes. Hvorfor mener jeg det? Fordi jeg er drittlei av at ledende politikere kommer unna med alt fordi “de angrer” og “har gjort en dum feil” og “det er jo forståelig” etc.

Vil han straffes? Vel, når jeg ser på alle andre politikere så … er jeg skeptisk. Jeg tror rett og slett ikke på at regler for samfunnet gjelder stortingspolitikere på samme måte som resten av befolkningen. De er en del av en elite som ser ut til å komme unna med det meste. Og for min del er forklaringen troende - det er bare ikke nok som sagt. Han har brutt reglene, så hvis han ikke straffes går det på tillit til systemet om ikke noe annet.

Vi trenger straff av de neste 20-30 ledende politikere som gjør noe idiotisk som er brudd på regelverket for å få bygd opp litt tillit til systemet igjen.

Og jeg står for tidligere analyse - når du faktisk har som ansvar å implementere lover og regler for hele samfunnet så har du en helt spesiell tillitsposisjon, på samme måte som politiet, som gjør at du bør holdes til en høyere standard enn vanlige borgere. Og når praksisen er motsatt så mister man tillit til det politiske systemet.

Tipper han er fornøyd med at det blåser litt rundt ett annet parti også, men at timingen i forhold til valgkamp kunne vært bedre :slight_smile:

Jeg tenker jo du har rett i det, men - det er ikke forbudt å ha kontakter. Problemet er som oftest å bevise at det er direkte årsak, og at det er ulovlig. For du kan fint få til ting pga kontakter både i det private og offentlig sektor som ikke er ulovlig, men du får det fortsatt bare til fordi du kjenner de rette folka. Spørsmålet blir jo da litt om det spiller noen rolle at han var i den posisjonen kontra noen andre, for - noen ville vel tatt det over uansett.

8 Likes

Hmm, han kaller inn til pressekonferanse kl 17:15. Nå har han antakelig snakket med Støre.

1 Like

Ja, nå har han nok fått beskjed om å gå av Støre. Han skjønte det jo tydeligvis ikke selv.

Det er ikke vanliges folk tur, -det er den kriminelle gjengen på Stortingets tur.

7 Likes

Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har en kunnskapsminister (Brenna) og en forsknings- og høyere utdanningsminister (Borgen Moe/TBD). Virker litt ulogisk inndeling. Er det så mye kunnskap og forskning gående i Norge at vi trenger to ministerposter på dette?

4 Likes

Der var han ute

2 Likes

Det hadde vært typisk, men jeg tror ikke det.

Litt overrasket over at han må gå. Jaja, tipper han tjener bedre på å gjøre noe bedre betalt enn å være i regjering? :thinking:

2 Likes

Tipper det, som ex-politiker har han nok mange vennetjenester tilgode og mye informasjon han kan utnytte :sweat_smile: Attraktivt for en arbeidsgiver det.

Det viktigste at dog at vi får slike folk vekk fra Stortinget. Sørgelig at Brenna og Moxnes får surre rundt der fortsatt.

3 Likes

Moxnes sine dager er talte, kan umulig få fortsette som leder for et politisk parti når man er en utspekulert tyv og lystløgner.

Brenna klarte å gjemme seg bak Trettebergstuen…

5 Likes

Det spørs om ikke det blir vanskeligere for Moxnes å bli sittende nå.
(Edit: Andre: Ser ut som vi tenkte det samme på samme tid)

3 Likes