Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det verste med at Demokratene stiller med Biden, er at det øker risikoen for at USA nok en gang ender opp med Trump. Det vil være en tragedie for USA, verden, natur og miljø og ikke minst for Ukraina!

6 Likes

Jeg føler demokratene har malt seg opp i et hjørne. De kan ikke på noe troverdig vis fronte en annen kandidat enn Biden uansett om han er utrolig upopulær blant store grupper velgere. Selv visepresident Harris har klart å erte på seg halve USA, og hadde ikke klart å holde landet samlet om Biden skulle trekke seg.

Det var en stor tragedie at DNC torpederte Bernie Sanders’ kandidatur så grundig. Han kunne i mine øyne blitt en samlende, dyktig og godt likt leder for USA, selv så negative konnotasjoner sosialisme har der borte. Hillary var nok aldri et realistisk alternativ, og var et blindspor der det sterkeste argumentet var at “det er hennes tur”.

Mitt største håp akkurat nå er at Anthony Blinken stiller om 4 år, hvis verden og USA overlever så lenge.

4 Likes

Han ville vært en like samlende figur som Moxnes ville vært for Norge.

8 Likes

Sa ikke folk dette i 2016 også? Er vel ganske åpenlyst at Trump hadde mer respekt i den internasjonale, politiske sfæren enn Sleepy Joe.

Han var vel konsekvent den kandidaten som scoret høyest på “electibility” på tvers av fløyene, så jeg tror ikke du har rett der.

3 Likes

Sikker?

Den artikkelen sier jo bare at han ikke vant primærvalget i Michigan i 2020 i motsetning til 2016. Hadde nok lite med hans valgbarhet på tvers av fløyene å gjøre, men var heller et resultat av at DNC allerede hadde valgt seg ut Biden som kandidat. Deriblant hadde de trommet sammen støtte fra en haug med superdelegater som i utgangspunktet kan velge fritt hvilken kandidat de støtter, men i praksis innretter seg etter partikongressens ønsker. Det hjalp nok ikke at Warren ikke uttrykte sin støtte til Sanders da hun trakk seg fra primærvalgkampen heller.

Edit: finner ikke så mange av artiklene med referanse til spørreundersøkelser lenger, det har jo gått noen år siden dette var aktuelt, men har er i hvert fall én av dem: https://abcnews.go.com/Politics/sanders-bloomberg-rise-biden-falls-sharp-shifts-views/story?id=69049533

Det var altså i teoretiske matchuper mot ulike republikanske kandidater, deriblant Trump, at Sanders kom spesielt godt ut, helt til DNC kjørte i gang trykket på Biden.

1 Like

Trump var en katastrofe. Han var ikke respektert, men derimot fryktet for sin ustabilitet og uforutsigbarhet. En mer useriøs bølle har vel verden knapt sett som president.

7 Likes

Nok en politiker med god moral :+1:

11 Likes

Oopsie

Borten Moe sier han brøt regjeringens habilitetsregelverk da han i januar deltok på et regjeringsmøte om en milliardkontrakt til ammunisjonsprodusenten Nammo. Uken før kjøpte Borten Moe aksjer for over 400.000 kroner i våpen- og teknologikonsernet Kongsberg Gruppen.
Kongsberg Gruppen eier indirekte 25 prosent av Nammo, gjennom den finske våpenleverandøren Patria.

4 Likes

Flott at E24 tar tak i sånt :slight_smile: <3

Ser han er 11. største aksjonær i OKEA ASA også, med siste kjøp for noen få dager siden. Får håpe det ikke kommer noe regjeringsrelaterte nyheter fra dem med det første :stuck_out_tongue:

Ser forøvrig ut som han var med fra start eller veldig tidlig i OKEA ASA. Mesteparten kjøpt rundt 10-15kr/aksje. Litt vanskelig å se fra listene men har prøvd å tegne opp handlene under:

3 Likes

Borten Moe er en av regjeringens løse kanoner som gang på gang tilsynelatende reddes av en tefloneffekt. Det har blitt mange underligheter opp gjennom årene.

5 Likes

Stopper faen ikke å overraske disse politikerne :nauseated_face: Ikke rart det bygges opp til politiker forakt…

7 Likes

Du skrev «begeret er for lengst fullt og har rent over for lenge lenge siden» feil…

Enig i at Sanders var en potensielt missed opportunity. Han fokuserte på økonomisk ulikhet og ikke på identitetspolitikk og såkalt progressiv politikk. Det siste er fremmedgjørende for de fleste republikanere, men det er ikke nødvendigvis økonomisk utjevning eller subsidierte helsetjenester.

1 Like

Selv ville jeg aldri stemt på Trump, men skjønner ikke helt disse påstandene der han er “den verste presidenten noen gang”. Rent objektivt mener jeg den verste amerikanske presidenten til nå var George W. Bush. Under ham startet USA kriger og invasjoner som destabiliserte store deler av verden, og hvor vi fortsatt merker effektene. Under den så kalte “krigen mot terror” så lot vesten CIA operere tortursentre i sine egne områder. I denne perioden så kan man ikke bli overrasket om ikke-vestlige land merket hykleriet til vesten. Satt på spissen kan man si at Bush Jr. var gudfaren til IS, og ansvarlig for destabiliseringen av midtøsten som fortsatte i Egypt, Syria, Libya og videre.

Hva gjorde Trump som var verre enn dette? Han var labil og bøllete, men han fikk dialog med Nord-Korea (selv om pressen ikke helt klarte å bestemme seg for om Kim egentlig var noe verre enn Trump), og han er den første som faktisk fikk NATO-landene til å bruke mer penger på forsvar. Og han hadde som politikk at USA ikke skulle starte kriger i fjerne strøk. Han stoppet en planlagt bombing i Iran da Iran skjøt ned en drone. Argumentet hans var at det ikke hadde gått med mennesker i nedskytingen.

Trump hatet pressen, og pressen hatet ham. Det er verdt å huske på når man skal prøve å forstå.

10 Likes

Er det riktig det E24 skriver, kan ikke Ola Borten Moe karakteriseres som annet enn en beregnende og korrupt krigsprofitør.

3 Likes

Jeg er enig i at Bush jr. også var en dårlig president, men når man snakker om verste noensinne må man huske at det har vært en president som ledet landet rett inn i borgerkrig (Buchanan), en som viste KKK-propaganda i det hvite hus (Wilson), en hvis regjeringsmedlemmer tok bestikkelser (Harding), osv. Dårligste i moderne tid, kanskje.

Mitt inntrykk er at Trump var ekstremt splittende, og jeg tror vi trenger litt mer tid for å se om han har gjort uopprettelig skade på samholdet i USA, eller om det ordner seg. Det er uansett urimelig å kalle han den verste.

Edit: fikset at jeg impliserte at Harding personlig tok bestikkelser

4 Likes

Oppriktig overrasket over at Borten Moe er/var så jævlig idiot. Viser jo at mange i politikken mister absolutt ALL kontakt med virkeligheten.

6 Likes

Hva blir straffen? Ny stilling tenker jeg, med samme lønn. Skjeletter faller ut left and right. Faen så bra det blir oppdaget.

3 Likes