Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Her er en innen temaet. Muligens den beste for oversikt.

Statsadvokaten
“Dette er ikke personlig”
“Dette er business”

Trodde det var lov og rett jeg. Men hadde en mistanke om at det er mye business også ja.

1 Like

Ser og høres ut som en skittpakke mot privat næring/tjenester.

Det var jo ingenting med substans i den artikkelen? Koke suppe på spiker for å skape inntrykk av at privat = fælt… god gammel NRK agenda journalistikk!

1 Like

Det er en ting jeg synes er ok med amerikanske høyesterettsdommere og det er at selv om de er republikanere som Trump, så vil de neppe røre evt dom mot han.

1 Like

Det har jo mer å gjøre med om en sak er prinsipiell eller ikke. Tror ikke du skal avskrive at en av sakene mot Trump kan havne hos høyesterett. Da tenker jeg mest på Mar-a-lago dokumentene. De tror jeg kan havne der.

Hvis Trump blir dømt i en av de lavere instansene, så går det til høyesterett, så der er vi enige.

Amerikansk lovgivning er såpass kompleks at selv om det ser ut til at Trump har gjort noe ulovlig og ser skyldig as fuck ut med mine norske øyne, så tipper jeg at i USA, så er saken langt fra like rett fram.

Derfor jeg har sagt det endel ganger, jeg gidder virkelig ikke følge med på det som hittil har framstått som intriger mellom dem/rep både rundt Biden og Trump at jeg ikke ser poenget med å følge sakene.

Jeg synes saker som dette er mer interessant:

Når man ser kontinuitet som dette mellom to rimelig forskjellige politikere som Trump og Biden, så tenker jeg at opphavet til denne politikken kommer fra byråkratiet.

3 Likes

Etter å ha stilt et spørsmål om RFK Jr her har YouTube gjort en god jobb med å causally foreslå diverse RFK klipp, selv fra Fox :astonished:

Med det han sier her som plattform vil jeg tro han blir en aktuell kandidat også hos republikanere som føler Trump og DeSantis blir for langt på høyre.

Gjenstår å se om han skulle bli president og deretter lide samme skjebne som sin far og onkel :grimacing:….

1 Like

Here’s one last thing I would say, Russians are killing Ukrainians at a 7 to 1, to 8 to 1 ratio. They can not sustain this

Han klarte ikke å la være.

2 Likes

Ikke noe FrP trenger før valget.

1 Like

100% økning for seksuell vold i perioden 2015 til 2023. Det er ekstremt. Hva er det som har skjedd med samfunnet vårt i denne perioden?

– Omfanget av seksuell vold har økt betydelig fra 2015 til 2023 for både jenter og gutter. For nesten alle former for seksuell vold vi har kartlagt, har andelen utsatte doblet seg i løpet av denne perioden, skriver forskerne bak studien.

16% har blitt voldtatt og 25% har blitt utsatt for grove seksuelle krenkelser. Det sistnevnte defineres som: “Å bli forsøkt tvunget eller truet til ulike former for sex, eller å bli utsatt for ulike former for voldtekt, mot sin vilje eller mens man sov eller var ruset…”

Dette er altså ikke kvinner generelt, men unge jenter som går på videregående skole.

INB4 @martins kommer med generell statistikk som viser at det blir begått færre innbruddstyverier eller noe slikt: Jeg er ikke interessert i å diskutere generell kriminalitet :slight_smile:

1 Like

Har varslet om dette som noe av det viktigste vi bør løse i samfunnet vårt mange ganger her inne, flott at flere blir informert. Det føres årlig statistikk her:

Statistikk og analyse | Bufdir

Statistikk og analyse - Vold mot barn - Seksuelle overgrep | Bufdir

Ja, tallet er skremmende høyt.

Det er dessverre sånn i Norge at i snitt har man 2-4 i hver skoleklasse på 20 elever som har blitt utsatt for noe jævlig. Er kanskje ikke så rart at noen i klassen var litt rare, når man ser tilbake på det med den kunnskapen.

3 Likes

Spørsmålet er hvorfor det skjer. Det er en økning på 100% bare fra 2015 til 2023. Vi må finne ut av hvorfor det skjer, hvis ikke kan vi ikke stanse utviklingen.

Fra rapportens sammendrag:

Vi har særlig satt søkelys på seksuell vold i ungdomstiden i rapporten. Ofte skjer
disse krenkelsene hjemme hos noen og utøves av jevnaldrende som den utsatte
kjenner fra før. Alkohol er med i bildet i halvparten av de mest alvorlige tilfellene.
I rapporten diskuterer vi tre mulige tolkninger av den markante økningen i
seksuell vold blant unge: faktisk økning i omfang, økning i rapporteringsvilje og
en kombinasjon av faktisk økning og økt rapporteringsvilje. Vi argumenterer for at
det kan ha blitt vanligere å oppleve seksuell vold i ungdomstiden, men at økningen
vi finner først og fremst speiler en generell økt bevissthet blant unge om hva en
seksuell krenkelse er.

Rapporten er åpent tilgjengelig fra oslomet

3 Likes

Rimelig sjukt å se hvordan disse 13-14 år gamle jentene denger løs på hverandre

Det har faktisk ikke skjedd en forverring fra 2015 til 2023 med andre ord. Merkelig nok er dette nøyaktig samme forklaring som blir brukt om økningen i seksuell vold i Sverige.

Dersom den tolkningen til forfatterene er riktig, så bør hoppet i rapporteringsvillighet være en engangshendelse. I så fall bør rapporterte verdier nå et nytt platå.

Om de har rett så er det jo egentlig veldig bra at de unge i større grad tørr å inrømme at ting har skjedd, slik at møkka kommer frem i lyset. Det er selvsagt utrolig vonde ting vi som samfunn da må forholde oss til, men det er jo noe vi har langt bedre forutsetninger for å takle i fellesskap enn at unge jenter skal måtte bære den byrden alene.

Det er ikke så veldig rart om man finner samme forklaring i Norge og Sverige, kulturene er for like til at man kan forvente grunnleggende forskjellige mekanismer.

Er det ikke naturlig å tolke dette i tråd med MeToo bevegelsen og generelt mye mer fokus på intimgrenser, kjønn og seksualitet som har vært rådende siste årene?

NRK hadde en god dokumentar på en sovevoldektssak hvor man fikk høre fra begge parter. Gutten, som i dette tilfelle begikk voldtekten, var ikke klar over at han voldtatt og ikke skjønt hvor grensen gikk. Ikke alltid så greit når man er ung, uerfaren og mye alkohol inn i bilde.

2 Likes

Økningen i de svenske tallene var vel delvis at resultat av endringer hvordan en voldtekt/overgrep ble registrert. Fra at en voldtekt med to overgripere tidligere ble registrert som en voldtekt/overgrep blir det nå registrert som 2, altså iht. antall overgripere. I tillegg innførte svenskene samtykkelove i 2017 som også gav en kraftig økning.

show the billionaire philanthropist flew on an aircraft of Epstein’s once to Florida, not to Little Saint James.

Ok Fact check da er påstanden feil

En annen gang:

Gates “hadn’t been made aware it was Mr. Epstein’s plane.”

Ok Fact check da er alle helt på jordet

Perfekt opplegg for oljefondet, kjøpe billige aksjer for ekstra mye oljepenger :sweat_smile:

1 Like