Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

De som romantiserer krig har aldri vært i nærheten av stridigheter!

2 Likes

Majoriteten er uhyre trofast og lojal til myndighetene, så tror ærlig talt at det neppe kommer til å endre seg så mye. Muligens jeg er litt for pessimistisk :slightly_smiling_face:

1 Like

10 Likes

4 Likes

Nevne for hva? At once in a blue moon så koster strømmen ingenting i 2 timer?

2 Likes

Mennesker er sosiale vesener med en hjerne som på mange måter er en avansert simuleringsmaskin. Den plukker opp all mulig slags informasjon bevisst og ubevisst og så tar man bevisste eller ubevisste valg basert på det.

“The Secret” er tull. Men, det er ikke tull at vi oppfatter selvsikre mennesker som verdt å høre på og kompetente, at positive glade mennesker er fint å ha rundt seg, og at det å spre negative vibber er mer ødeleggende enn positivt for deg selv og omgivelsene.

Så hvis helseplager er basert på subjektiv oppfattelse (ikke kreft med andre ord), så gjør du ting fort verre ved å være negativ, og ved å tenke at alt er bra senker du stressnivået/spenningsnivået i kroppen. Ved å tenke at alt går bra og blir morsomt plukker omgivelsene det opp og syntes det er hyggeligere å være rundt deg. Så sure, ny jobb? Lettere å bli ansatt? Slutter å bruke penger på tull fordi du er deprimert? Gladere person finner bedre kjæreste? Sure … det er ikke helt idioti å tenke sånn.

Men du skal være fullstendig hjernedød for å tro at du kan tenke deg frisk fra kreft eller til en lottogevinst :slight_smile:

5 Likes

Høyre og rådgiverapparatet er fortapt. Siste rest av konservativt åndsliv forsvant med Røe Isaksen.

9 Likes

Som nevnt over her er det kommet studier som antyder sammenheng mellom høy vaksinasjonsgrad og økt overdødelighet i befolkningen i 34 europeiske land.

En av studiene er sågar norsk, men til tross for dramatiske konklusjoner er det påfallende lunken interesse blant norske medier.

4 Likes

Han er jo samfunns­redaktør i e24, hvor jeg synes han framstår som rimelig nøytral. Og jeg heller jo godt til venstre

Statistikken jeg har sett viser at Norge og Sverige kom veldig godt ut og vi har vel omtrent den høyeste vaksinegraden? Så lurer på hva slags kilde du bruker.

4 Likes

Det er ikke snakk om dødsfall under pandemien.

Det er snakk om overdødlighet før pandemien kontra overdødlighet etter pandemien.

Hvor de så at høyere vaksinasjonsgrad i 2021 , hadde korrelasjon med høyere overdødlighet i forhold til pre-covid, de første 9 mnd i 2022.

4 Likes

Ser ikke helt hvordan det blir til causation. Korrelasjon? Høsten 2021, så var det åpnet opp og smitten av alt mulig rusk og rask herjet. Toåringen var masse syk, som hun ikke hadde vært før det pga smittevern.

De første ni måneden i 2022 fikk hele Norge covid-19 og enda mer smitte av all mulig dritt som man ikke så store deler av 2020 og 2021.

4 Likes

Er det så vanskelig å legge til grunn at dødeligheten økte i 2022 etter at samfunnet åpnet opp, og ikke pga. vaksinering i 2021?

Føler at det letes med lykt og lupe for å finne bekreftelser på det narrative som iherdig ble forsøkt spredd av ulike grupperinger på nett som har stat og samfunn som en erklært fiende.

Litt som når @graaspurv skriver at det har kommet “studier som antyder sammenheng mellom høy vaksinasjonsgrad og økt overdødelighet i befolkningen i 34 europeiske land”.

Hva skal vi bruke disse antydningene til? Er det noen som mener vi skal ta de med inn i et virkelighetsbilde hvor man mener de sier noe om den etablerte vitenskapen rundt korona?

7 Likes

Her er en fun fact; i 4. kvartal 2022 døde det flere enn det ble født i Norge, sannsynligvis første kvartal siden år 1654 at man hadde et negativt fødseloverskudd i Norge.

Er ikke det på linje med trenden de siste 10-årene? Eller tar jeg feil?

1 Like

Tallene er fakta. Skjønner ikke hva poenget er med å prøve å skyte budbringeren.

Foreløpig er studien en preprint som venter på å bli peer-reviewed.

Tallene sier: Høyere opptak av vaksinering i befolkningen korrelerer tallmessig med en høyere grad av overdødlighet i befolkningen første 9 mnd i 2022, sammenlignet med perioden før covid.

Hverken mer eller mindre.

Så kan man gjerne diskutere hvorfor, og prøve å finne grunnen til det.

3 Likes

Jeg siterer ordrett det han skrvier: “studier som antyder sammenheng mellom høy vaksinasjonsgrad og økt overdødelighet i befolkningen i 34 europeiske land”

Hvordan kan du mene at en studie som påstås å antyder noe, og som venter på å bli peer reviewed er fakta?

6 Likes

Kanskje det, men jeg sa det jo var en fun fact, er det ikke kult da, en vinner-rekke med ett-tusen-firehundre-og -søtti-to kvartaler på rad med fødselsoverskudd endelig brutt.

Her er enda en fun fact; hvis man i Oslo regner standardavvik på antall fødsler, på kvartalsbasis, og har år 2007 til 2020 som grunnlag (normal) så ble det født 3 standard avvik færre barn en normalt i 1. kvartal 2022, nesten 6 standard-avvik færre fødsler i 2. kvartal 2022, og 3 standard-avvik færre fødsler i 3 kvartal 2022.

Tallene for 2. kvartal vil skje tilfeldig (uten årsak) i 1 av 3,4 millioner tilfeller, fun facten her er selvsagt at toppen i 2. kvartal passer perfekt, som i korrelasjon med vaksine-utrullingen (9 måneder etter da). Selvsagt ingen kausalitet, så derfor et fun fact.

2 Likes

Fordi:

Høyere tall ene plassen, gir ett høyere tall en annen plass = fakta

Hva er grunnen til dette? Hvem vet, men de ANTYDER det kan være vaksinering.

2 forskjellige ting.

Fakta er at man ser 2 tall som drar samme retning.

Hva som er grunnen vet man ikke, men man antyder det kan være en sammenheng.

1 Like

Kan ikke huske at jeg har opplevd at noen tidligere har påstått at antydninger = fakta. Jeg kan heller ikke huske å ha sett noen bruke “Høyere tall ene plassen, gir ett høyere tall en annen plass = fakta” som et argument.

4 Likes