Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Han har alltid vært anti krig. Og anti krigsmaskineriet. Før Ukraina var også mange nordmenn anti krig.

5 Likes

BREAKING NEWS: Don Lemon Fired By CNN—Minutes After Tucker Carlson Out At Fox News

Hvor sprøtt er ikke dette? Lemon lo sikkert av Carlson sammen med sine kollegaer når han fikk nyhetene,

1 Like

Ja, Putin skulle nok ønsket at flere forble “anti krig”.

4 Likes

Jeg synes Carlsson tross alt har klart seg bedre enn de aller fleste andre i hans posisjon, inkludert samtlige i CNN, MSNBC, osv.

Bevisste løgner hevdes det her. Jeg har sett en god del men aldri sett noe slikt hos Carlsson. Jeg må nesten be om eksempler. Han må selvsagt fremme kanalens linje som alle andre. Intervjue en del crazy folk med spesielle tanker, osv, men det er jo langt ifra det samme som å lyve.

Så er han den eneste i amerikansle medier som slipper til viktige stemmer som Jimmy Dore, Greenwald, Tulsi Gabbard, osv. Stemmer som hører til på venstresida, til venstre for det demokratiske partiet, men som de venstrelente kanalene er livredde for, da de kan splitte grunnfjellet og danne grunnlag for utfordrere som Bernie fra venstre kant. Eller som Tulsi. Derfor slipper de aldri til hos CNN etc. Man later som om de ikke eksisterer og fraraner dermed sine seere en del av virkelighetsbildet.

Carlsson bør også få cred for å ha moderert seg på flere saker de siste årene og han liker åpenbart mye av det f.eks. Jimmy Dore sier, særlig når det gjelder de evige amerikanske krigene. Og etterhvert også på Assange og Snowden, hvor venstresida (og norske medier) har sviktet fullstendig!

Han fremstår altså til en viss grad som åpen, empirisk og sannhetssøkende. Tydelige signaler om faktiske intellektuelle indre prosesser. Uhyre sjeldent i amerikanske massemedier. Hva blir det neste? Besøk av Chomsky, som også er bannlyst av venstremedia for å tenke for mye?

Rachel Maddow derimot har jo løyet daglig i årevis og hennes faste seere får tydeligvis nøyaktig det de vil høre. Sant eller ikke, de får sin virkelighetsoppfatning bekreftet og det gjør godt. Sant eller ikke. Fire år med konspirasjonsteorier om Russiagate uten fnugg av beviser og etter tidenes største og dyreste etterforskning- fortsatt null, men hun peiser bare på videre som om ingenting har hendt.

Felles for seerne hennes er vel at de aldri oppsøker alternative kilder og dermed er de fullstendig fanget i det universet.

7 Likes

Her må jeg vel innrømme at jeg ikke helt har sett verdien av NATO og tenkt at USA har vært vel aggressive i midt-østen. Har fått utvidet min forståelse “en smule” etter å ha lest hva folk fra de baltiske stater, Polen og Finland har skrevet. Og sett helt jævlige ting som Russland har gjort med sine naboer i Ukraina.

Jeg burde forsåvidt ha visst det utfra hvordan Russland oppførte seg i Syria, men jeg fikk ikke med meg at Russland var så ille i 2014. Da drev de en skygge-krig i Donbas og okkuperte Krim. I Ukraina så må jeg si vi har fått se Russland sitt ekte ansikt og at det faktisk er behov for NATO. Ellers kommer selv relativt store land fort i en skvis.

Sånn litt på siden, men jeg tror nabolandene til Kina godt kunne tenkt seg at de også var med i NATO, med en kinesisk nabo, under autoritært styre som brisker seg og driter i grenser.

Problemet som jeg ser det er at autoritære styrer ikke ser noe problem med å miste 50, 100 eller 200 tusen av sine egne folk i krig. De på toppen lever videre som ingenting har skjedd.

3 Likes

Syntes det er en grei oppsummering.

Han prøver å unngå å lyve, men hvis det er påkrevd i situasjonen så eh :slight_smile:

Jeg har tatt opp gjentatte ganger at hun og CNN/MSNBC er i samme gata etter mitt syn. Eksempelvis:

Men det gjør ikke at Tucker snakker sant. Etter mitt skjønn er de noenlunde like partiske, og like uærlige. Det er en “herlig” blanding av fakta, fakta tatt ut av kontekst, synspunkter og meninger, villedende informasjon, og direkte løgner som blandes sammen i en pakke som gir ønsket totalinntrykk.

4 Likes

Jeg tenker at jo fortere man skjønner at begge sider har folk som til tider lyver så det renner av dem, jo bedre er det.

I politikken i Norge er jeg faktisk ikke helt sikker på om det er like ille, men når man ser på politikken rundt strømkablene, så må man jo begynne å lure? Når de også lar næringslivet seile sin egen sjø, i stedet for å gi støtte slik f.eks. Frankrike gjør, så tenker jeg man er mindre enn ærlige. Det kan godt være de ikke har gjort noe med det pga inflasjonen, men når mye av inflasjonen skyldes nettopp strøm- og energipriser, så blir det hele litt rart. Jeg tenker norske politikere hadde kommet langt ved å være mye mer direkte enn de er.

6 Likes

Enig med deg at Russlands beslutning på å invadere Ukraina verken var rasjonell eller nødvendig.

Når det gjelder Syria, om Russland hadde stått på sidelinjen , ville landet ha endt opp som et sharia-kalifat styrt av 20 forskjellige fundamentalistiske salafi-grupper. Det er allment kjent at de største oppisisjonsgrupperingene, FSA/SNC og Tahrir al-Sham er Al Qaeda/ISIS-kollaboratører. Dette burde folk ta inn over seg allerede, etter 10+ år siden krigens start.

3 Likes

Skal ikke starte noen stor debatt om barnevernet, men et problem som går igjen mtp. PR er et nødvendig problem: At barnevernet ikke kan kommentere enkeltsaker offentlig, men foreldrene kan. Så nesten hver sak man leser om er foreldre som har gjort noe jævlig, later som de ikke har gjort det/eller oppriktig ikke er enige at det de har gjort er galt, og går ut offentlig med sin reelle erfaring av hvor fælt det er å miste omsorgen for sine barn. Ofte pushet fram av advokater som gir dem falskt håp om at de gjennom rettssystemet og sosial støtte i det offentlige rom kan snu et vedtak som i de fleste tilfeller er helt berettiget. Noen få ganger er det også feil eller unøyaktighet i vedtaket og i de tilfellene er det flott at det blir ordnet opp i. Barnevernet kan ikke ta til motmæle av plikten til å verne om barnas rettssikkerhet i forhold til opplysninger om egen sak. De eneste som kan tale foreldrene fritt i mot offentlig er barna selv, og det er for mye å be et barn som har vært utsatt for forferdelige ting om å gjøre. Foreldrene velger de dokumentene/situasjonene som kan se feil ut uten videre kontekst, og så blir det saken som diskuteres. Ikke hele situasjonen.

LFB er en organisasjon som jobber for å dele barnevernsbarns samlede meninger så langt det går via demokratisk meningsutredning på landsmøtet hvert år. Her kan forhåpentligvis situasjonen belyses fra barnas ståsted, det er i hvert fall meningen med organisasjonen. Om du virkelig er interessert da :slight_smile: Er ikke så mange som er det i praksis. Vil heller reagere på ting de hører og gå videre, som dessverre bare forverrer problemet jeg sikter til over. :
Våre meninger - Barnevernsbarna

6 Likes

Russland hadde dog ikke trengt å bombe alle sykehus og hele byer til småstein. Helt enig i at ting var skikkelig på tur i Syria.

Infrastrukturen som ble bombet lå i opprørskontrollerte områder, hvor man brukte slike fasilliteter som militære bygg. At Assad bevisst skulle bombe sykehus ut av det blå er jo helt meningsløst. Ville bare ført til mer utgifter og misnøye blant sivilbefolkningen. Målet hans er jo å ta tilbake kontrolllen i landet igjen.

1 Like

Det mest tragiske som skjedde i Syria var nok da Raqqa ble bombet tilbake til steinalderen av USA.

Bykrig er vanskelig men her ble det brukt uvanlig brutale metoder selv i den sammenhengen.

Ironisk også at det ble ramaskrik da Assad i mangel på mer effektive bomber, slapp noen tønner med eksplosiver mot opprørerne, mens da USA slettet Raqqa fra jordens overflate på noen få uker, nærmest med mann og mus, så var det “frigjøring”.

3 Likes

In June 2020, Russia announced its decision to quit a voluntary UN agreement that aims to protect hospitals, medical facilities and humanitarian aid deliveries in Syria; under which, the locations of such facilities were shared with the conflicting parties in a bid to prevent them from being targeted.[7]

2015 - 2018[edit]

After Russia began military operations in Syria, aerial bombardment intensified.[8] In 2015, there were more than 300 attacks on medical facilities by Syrian and Russian forces.[9] From May to December 2016, medical facilities were attacked about 200 times by Russian and Syrian forces.[10]

Hospitals in Aleppo were attacked multiple times. Before March 2016, more than six hospitals were attacked in the Aleppo Governorate.[9] In April 2016, over two dozen were killed when a Russian airstrike hit a hospital;[11] the hospital served as the area’s primary pediatric care facility.[12] In July 2016, M2 Hospital was attacked by aircraft.[13] By the end of the month, six hospitals in Aleppo had been destroyed.[14] In October 2016, M10 Hospital was attacked by airstrikes.[15]

Hospital attacks were not limited to Aleppo. In October 2015, a Russian aircraft attacked a medical facility operated by the Syrian American Medical Society in the town of Sarmin.[16] In February 2016, a children’s hospital was hit in Azaz; Russians claimed they targeted ISIL infrastructure.[17] That same month two hospitals in Maarrat al-Nu’man were attacked by Syrian forces, one being a Doctors Without Borders supported facility;[18] Syria claimed that one of the attacks was done by American forces.[19] In July 2016, a hospital was attacked by Russian forces in Atarib.[14] In August 2016, a medical facility was attacked once every 17 hours.[5] One of these attacks was an attack on the last functioning hospital in Darayya;[5] the attack was done with barrel bombs filled with napalm.[20] In April 2017, a hospital was attacked in Maarat al-Nu’man.[21] After a chemical attack on Khan Sheikhoun, a clinic treating those who were gassed was attacked by Syrian forces;[22] due to this event U.S. launched a missile strike against Shayrat Air Base.[23]

In September 2017, Qasioun News reported that Syrian government warplanes carried out several airstrikes on Rahma Hospital in Khan Sheikhon city, southern Idlib, causing material damage to the building and causing the hospital to go out of service, as well as injuries among civilians. Furthermore, Syrian government warplanes carried out 3 airstrikes on Orient Hospital, near Kafranabl area, south of Idlib, but no casualties were reported.[24] Also on same date, the Russian warplanes conducted airstrikes on al-Tah Hospital in the countryside of Idlib, killing two nurses and some patients, and inflicting heavy damage to the hospital, as well as causing some injuries among the doctors.[25]

In October 2017, the ICRC said that up to 10 hospitals had been reportedly damaged in the past 10 days, cutting off hundreds of thousands of people from access to healthcare, voicing alarm at the situation from Raqqa to Idlib and eastern Ghouta. “For the past two weeks, we have seen an increasingly worrying spike in military operations that correlates with high levels of civilian casualties,” Marianne Gasser, head of the ICRC’s delegation in Syria, said.[26]

Attacks on hospitals in Idlib continued into early 2018, following use of chemical weapons against areas controlled by forces opposed to the Syrian government.[27] In April 2018, chemical weapons were used in an attack on a hospital in Douma;[28] the hospital had been supported by the Syrian American Medical Society.[29] Non-Russian and non-Syrian claims were that the chemical attack was carried out by Syrian forces.[30] The Syrian government denied making a chemical attack.[31] Russia denied that chemical weapons were used in Douma;[32] later it claimed that the attack was staged by the United Kingdom.[33] As a result of the attack on Douma, Israeli aircraft attacked an air base in Syria on 9 April;[34] French, British, and American forces attacked targets in Syria on 14 April.[35]

2019 - present[edit]

The UN humanitarian office said that, between late April and June 2019, a total of 24 health facilities and 35 schools were hit by the Syrian government and Russian air raids and rocket fire on the Idlib region.[36] The coordinates of nine of those health facilities were shared with the UN, which passed them to Russia in an effort to protect them from being bombed and encourage some form of accountability for attacks. Instead, they also came under fire.[37][38] On 15 May 2019, Syrian government forces bombed the Tarmala Maternity and Children’s Hospital in South Idlib, completely destroying the facility, which had served about 6,000 people a month. According to the Union of Medical Care and Relief Organizations, it was the 19th health-care facility bombed in Syria since 28 April.[39]

Assembled a large body of evidence such as social media posts from Syria, interviews with witnesses, records from charities, Russian Air Force radio recordings, and plane-spotter logs, The New York Times reported that, within 12 hours from 5 to 6 May 2019, four hospitals in southern Idlib province were attacked and the bombings were traced and tied Russian pilots to each one, and the audio recordings featured Russian pilots confirming each bombing.[40] These hospitals were Nabad al Hayat Surgical Hospital, Kafr Nabl Surgical Hospital, Kafr Zita Cave Hospital, and Al Amal Orthopedic Hospital.[40]

In October 2019, The New York Times published a story that proved that Russian forces deliberately bombed four hospitals in opposition-held Idlib province in May 2019.[41] Dr. Amani Ballour, a Syrian pediatrician, worked at a secret underground hospital in East Ghouta known as the Cave, said the hospital was bombed by Russian warplanes on 28 September 2015, killing three male nurses and injuring two female nurses.[41] Since 2016, the staffs did everything they could to shore up the infrastructure above and below ground so it could withstand bombings. During the final month of the Cave, the site was hit five or six times by barrel bombs.[42]

In February 2020, Russian warplanes hit two hospitals, as well as residential areas, in the northern town of Darat Izza near the Turkish border, wounding civilians and forcing the medical facilities to close.[43] At this time, the World Health Organization (WHO) said that over half of the country’s health facilities had been damaged or destroyed since the start of the civil war in 2011.[43]

In May 2020, Amnesty International documented 18 attacks on civilian facilities, including medical facilities, by either the Syrian government or Russia between 5 May 2019 and 25 February 2020 in and adjoining the opposition stronghold in northwest Syria.[44] The report which contained 40 pages revealed thoroughly how the Syrian government forces intentionally attacked civilian facilities such as schools and hospitals.[44] Among the documented attacks were Russian air strikes near a hospital in the town of Ariha on 29 January that flattened at least two residential buildings and killed 11 civilians.[44]

3 Likes

Sykehus har dessverre vært mål for bombing, ingen som avviser det. Begge sider har vært skyldige. De gjør hva som passer dem best i oppnå territoriell kontroll. Russland begår krigsforbrytelser i Syria, det er selvsagt konsensus.

Legger også merke til at nesten alle av påstandene i teksten du limte i kommer fra kilder som USAID-sponset The Syrian American Medical Society (SAMS), UK-based Forensic Architecture og UK/USAID-sponset Syrian Civil Defence aka. White Helmets, som alle opererer i opprørskontrollerte områder. Deres track record er ikke særlig pålitelig hvis man har fulgt med på krigen.

Ser du inkluderte de påståtte kjemiske angrepene. Jeg kan godt debunke disse en etter en for deg med kilder hvis du ønsker. Krigen i Syria er den mest misforståtte og løgn-infiltrerte konflikten i verden.

1 Like

Jeg linket også til Amnesty, samme som deg.

Selv om jeg kanskje er litt mer skeptisk til Amnesty sin dekning etter å ha sett hvordan de dekket Ukraina krigen. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tror ikke ledere tar særlig med humanistiske hensyn under en krig. Denne argumentasjonen funker jo heller ikke på Putin i dag. Målet var jo å overta broderfolket i Ukraina, men han ender i stedet med å forsøke å gruse dem.

Det er som om målsetting og virkemidler på et tidspunkt skiller lag. Det er ikke lenger lett å forstå hva Putin på litt lengre sikt egentlig ønsker å oppnå.

2 Likes

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) ser på områder for utbygging av havvind.

image

1 Like

Totalt sett har vi jo kraftoverskudd, så denne krafta er vel beregnet på eksport.

Men for at denne krafta skal bli konkurransedyktig må den nok subsidieres både av norske forbrukere gjennom nettleie, økte strømpriser og grønne sertifikater, og deretter rene prissubsidier hentet fra den lønnsomme oljeindustrien.

Det hadde vært interessant å se hele regnestykket her med alle - både skjulte og åpne subsidier. Det begynner å ligne på en ren gavepakke fra Norge til EU som vi vil tape på hver eneste dag i all fremtid.

5 Likes

Ja, og et lite atomkraftverk i enden på kabelen hadde gjort samme nytten og beskyttet det norske markedet mot prisene fra Europa, menmen, Støre skal vel bytte jobb til noe i EU sånn som Stoltenberg bombet Libya for jobb i Nato. Alt har sin logiske grunn…

5 Likes