Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Her på berget kreves det i tvilstilfeller registrert samtykkekompetanse fra type fastlege eller advokat for å lovlig kunne få registrert signerte papirer i offentlige registre, eller f.eks. et testamente eller en fremtidsfullmakt.

En lignende samtykkekompetanse vil jeg mene ikke er diskriminerende for en som ønsker å utøve et politisk verv.

Krever i bunn og grunn at du helst skal vite hva klokka er, dag og måned, og hvem som er statsminister. Slike ting som er kjekt å ha kontroll på om man vil være folkevalgt.

Mekanismen for dette er slik du først sa: velgerne. Alle andre verktøy som kan stoppe folk fra å stille til valg kan potensielt misbrukes. Vi er i dag et velfungerende demokrati, men lovene må være robuste nok til å tåle dårligere tider og tvilsomme ledere. Å låse politisk valgbarhet bak en legeerklæring høres ut som et verktøy som kun gavner diktatorer. Om du tror en kandidat er senil, stem på et annet parti, eller kumuler en annen kandidat (det er dumt at vi ikke kan stryke kandidater lengre, men det var vel relativt sjeldent).

5 Likes

Enig, og det er de samme argumentene jeg har brukt tidligere i denne? tråden.

Men jeg tenker på fremtidige regler, og ikke tilbakevirkende. Samtykkekompetanse basert på en uhildet bedømming burde ikke være til skremsel for noen som ønsker å stille til valg når man passerer en viss alder. Aner en selvmotsigelse her.

Og hun er vel 100 % sikker på at det ikke har ligget sakspapirer fremme eller vært mulig at han har lest noe over skulderen hennes, for alt er jo bare helt tilfeldig med disse lakseaksjene :man_shrugging:
https://www.dn.no/politikk/huitfeldt-jeg-er-helt-sikker-pa-at-jeg-ikke-har-gitt-informasjon-som-har-hatt-betydning/2-1-1509511

2 Likes

Statkraft har rekord-resultat fordi det er så gode inntekter i «markedsaktiviteter», eller på godt norsk spekulasjon i kraftpriser.

Det er derfor vindkraftutbygging, uten tilsvarende utbygging av batterikapasitet er så fett, for da hopper og spretter kraftprisene med vær og vind.

3 Likes

Hvem i familien kommer til å skrive Min Kamp?

1 Like

Det er j… godt gjort å ta 10k til 1,5mill (det er 7 eller 8 doblinger uten drawdowns) og det på bare 6 år, wtf

siden jeg ikke abb på hegnar så ble det med overskriften, fikk et vennlig hint om at saken i seg selv sier noe helt annet: “Han har jo fått overført 3 mill i utbytter som er brukt til å trade i aksjer. Har meravkastning på 1.5 mill. Startkapitalen på 10 000 er irrelevant” takk til @Tekk

4 Likes

Én psykiater mener han er utilregnelig, to psykologer mener han er tilregnelig. Jeg sier som statsminister Jens Stoltenberg gjorde om ABB i sin tid:
"Det vil være en fordel om retten finner han strafferettslig tilregnelig" (NB: parafrase)

1 Like

Hvorfor i det hele tatt man gjør utredninger på terrorister og massemordere virker for meg som bortkastet.

Er da ikke vanskelig å fake noe slikt.

Han utlendingen som knivstakk 1 til døde og alvorlig skadet en annen ansatt på NAV, prøvde seg på utilregnelig kortet.
De gjennomskuet han på flekken dog.

2 Likes

Bra de utreder for å lære hvordan de fungerer, mest for å lære å stoppe folk før de gjør en slik handling. Men enig i at tilregnelighet bør være irrelevant i de mest alvorlige sakene. Har man vist at man er i stand til slike handlinger, altså massemord f.eks., kan man ikke slippes ut igjen.

Jeg er helt for tilbakeføring til samfunnet av de fleste, når man er relativt sikker på at de kan være med å bidra igjen, men det finnes en grense for når det blir for alvorlig. Har man planlagt og utført en sånn handling kan jeg ikke skjønne annet enn at man er gal, men tilregnelig.

2 Likes

Lov å komme med slikt nå?

6 Likes

Ja, dette må absolutt være greit å dele.
Må innrømme at jeg i starten var overrasket over tilnærmingen Sverige hadde til dette. Ikke rart det såpass skremt som mange av oss i dette landet her ble.
Man fikk jo klar beskjed om at dette var svært farlige saker og ikke minst betydelig dødelig samtidig som media var ekstremt flinke til å vise døende fra intensivavdelinger verden rundt, spesielt fra Italia da kanskje.
Jeg er selv i noe som er definert som risikogruppe, men valgte etterhvert å lese meg betydelig opp på dette viruset, i tillegg fant jeg saker om personer som har samme lidelse/diagnose som meg selv, blant annet en norsk idrettsutøver som ble anbefalt av sin fastlege om ikke å ta vaksinen. Da ble valget klart for meg, forkjølelse og influensa har jeg hatt flere ganger i mitt liv selvsagt og klart det uten problemer, da måtte man vel overleve en gang til.
Min sønn på 12 tok også valget selv og valgte ikke å ta. Vi hadde begge covid mars 2021 og det forløp for oss uten meget greit, han var slapp en dag så var han fin igjen mens jeg hadde 3-4 dager med litt feber, hoste og halsonde.
Samtidig merket man presset fra venner og bekjente som var veldig tydelig på at man burde ta vaksinen.
Heldigvis for min del bor man i et land hvor valget fortsatt var frivillig den gangen og håper det fortsetter slik, fordi det går nok ikke lang tid før nordmenn igjen går man av huse for noen sprøytestikk. :grinning: :+1:

For å forstå bedre hvorfor jeg tok mitt valg basert på endel av bivirkningene så er min diagnose, hjerterytmeforstyrrelse. Og når man har levd med det endel år og endelig nesten er kvitt problemet har man ikke ønske om å om mulig påføre seg mer av dette, hvertfall ikke frivillig når risikoen for alvorlig sykdom egentlig var forsvinnende lav.

5 Likes

Man ser, nå er gjengen igang igjen.

Derfor kan «pirola» være en trussel (tv2.no)

2 Likes

Til ettertanke.
Bør leses!

8 Likes

Så var det på’n igjen, på’n igjen…

1 Like

Det interessante er jo at det de samme aksjene som går igjen hele tida. KOG 4-eva lizm. Mowi. Hvor konvensjonelt. Norsk Hydro. Booooring. Hvor er politikerne med partnere som gjør spenstige aksjekjøp? ASA? ENSU? GLO? IVN?

»Flem kjøpte til sammen 60,000 aksjer i Magseis dager før budet (som var uventet) og sendte aksjen opp 40 prosent, ifølge TekInvestor.»

6 Likes

Men dette skrev pressen om i 2017 og i 2019.

Da var det ikke noe problem for samfunnet. Men nå er det galt?

Edit. Det var ment som svar til saken, ikke svar direkte til deg.

3 Likes

Så en graf, og merdødeligheten var lavest hos landene med høyest vaksinetetthet. Danmark, Norge og Sverige. :sweat_smile:

Btw, så mener jeg at en langt mindre inngripende politikk burde vært ført. Vaksinen ser ut til å først og fremst ha nytte hos de på 40+. Lavere aldersgrupper ser ut til å kanskje kommer bedre ut av det uten vaksine.

Spesielt tenker jeg at det er idioti å ha samme regler i Troms som i Oslo. På mindre steder burde det vært mindre strengt.

1 Like

Risikoen for kreft i spiserøret er over tre ganger så høy, og risikoen for bukspyttkjertelkreft er dobbelt så høy hos snusere enn hos andre, viser en ny studie.

Ser ut som en metastudie.

Skulle likt å se noen tall her. Hva er sannsynligheten for at en ikke-snuser får kreft i spiserøret? Hvis jeg får vite at det neste helg er 3 ganger så høy sannsynlighet for å vinne i Eurojackpot så kommer jeg fortsatt ikke til å spille…

2 Likes