Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Hvordan kan det ha seg at begge våre to styringspartier er fullstendig i utakt med folket når det gjelder strøm??

1 Like

Fordi det gir dem mer penger, de økte strømprisene fungerer som en økt skatt.

Begge partiene er veldig EU vennlige. Som vel er unnskyldningen de bruker når de ikke gjør noe mer tiltak.

1 Like

Ikke imponert…

6 Likes

Erna Solbergs søster, Marit Solberg, er styremedlem i Nekkar. Det var hun også da Finnes kjøpte og solgte aksjer i selskapet.

Hvor nære kan man være styremedlemmer osv før det blir innsidehandel? :thinking:

– Nekkar var blant selskapene Erna i utgangspunktet var oppmerksom på, som følge av at hennes søster var styremedlem der. Dermed måtte hun vurdert sin habilitet dersom det kom en sak knyttet direkte til dette selskapet, sier Solbergs kommunikasjonssjef, Cato Husabø Fossen, til E24.

Altså, alt som var relatert til Nekkar var hun vel i utgangspunktet da inhabil for, så det hadde hun vel kanskje flagget fra før av? :thinking:

7 Likes

Hun ble intervjuet om det i går. Hun var inhabil i alt som hadde med Nekkar å gjøre som følge av at søsteren satt i styret der så det var ett av selskapene Finnes ikke burde handlet i heller. Dog mente hun at de sakene som hun behandlet ikke var typiske saker som hadde så stor betydning for Nekkar. Slik husker jeg forklaringen hennes, men kan være litt upresist.

1 Like

Finnes kunne nok ha handlet ettersom Erna måtte melde seg inhabil i alle saker som hadde med Nekkar å gjøre, men jeg lurer på om det er nærstående og i så fall skulle han meldt det som innsidehandel? Hvis han er langt nok borte til at det ikke er innsidehandel, så er det innafor? Ettersom han ikke burde fått noe info fra Erna som ville vært inhabil i alle Nekkar-relaterte saker?

Dvs, det relevante blir da ting som har med vindmøller og lukkede oppdrettsanlegg å gjøre? Tviler dog på at hun gjorde det.

1 Like

Ser litt shady og unødvendig ut. Venter bare på Se og Hør gjør sine egne dyptdykkende undersøkelser for å kartlegge kontakt mellom Sindre og hans svigersøster :grimacing:

1 Like

Finnes var nærstående. Har han drevet med innsidehandel?

§ 1-5. Nærstående

(1) Som noens nærstående menes i denne loven:

  1. ektefelle og en person som vedkommende bor sammen med i ekteskapsliknende forhold;
  2. slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje og søsken;
  3. slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje og søsken til en person som nevnt i nr 1;
  4. ektefelle til, og en person som bor sammen i ekteskapsliknende forhold med, noen som er nevnt i nr 2;
  5. selskap der vedkommende selv eller noen som er nevnt i nr 1 til 4, har slik bestemmende innflytelse som nevnt i § 1-3.

ref: Lov om aksjeselskaper (aksjeloven) - II. Definisjoner - Lovdata

3 Likes

Ikke for å undergrave viktigheten av å undersøke saken om Finnes & Erna nærmere, for jeg håper at alle saker som omhandler mulig uetisk handel blant disse folkene undersøkes, uavhengig av politisk ståsted.

Men jeg synes uansett det er utrolig merkelig hvordan Huitfeldt-saken ble lagt død, uten etterforskning fra økokrim. Og nå dundrer media på med Finnes-saken istedet.

Derfor vil det bli spekulert i om Økokrims usedvanlig raske henleggelse skyldes at Økokrim-sjefen, Pål Kulø Lønseth, er tidligere Arbeiderparti-politiker.

3 Likes

Med svigersøster i styret til et selskap Finnes handlet i 72 ganger er det vel innsidehandel uavhengig av Erna. Det er vesentlig forskjellig fra Huidtfelt.

Jeg skulle gjerne sett begge etterforsket, tilliten til politikerne begynner å bli rimelig tynnslitt.

9 Likes

Jeg fant i hvert fall loven som sier at Finnes er nærstående, men jeg finner ikke hva loven sier om evt meldeplikt eller innsidehandel. Noen som kjenner disse reglene bedre enn meg og kan vise til og linke til loven som gjelder her?

Hvor fant du det? Med mindre det er en økonomisk binding mellom søsken, så er ikke du nærstående om broren/søsteren din sitter i et styre. Og enda fjernere blir det om det er ektefellen til bror/søster.
Men samtidig kan det jo selvfølgelig lekke informasjon, og det er selvsagt ulovlig men har ikke noe med nærstående begrepet å gjøre…

@Boms jeg fant det hos lovdata. Er bare noen få poster lengre opp. Jeg har dog ikke funnet hvordan det stiller seg med meldeplikt og innsidehandel når du er nærstående til et styremedlem.

https://www.finanstilsynet.no/tilsyn/markedsatferd/meldeplikt-for-personer-med-ledelsesansvar/

Melding om utførte transaksjoner skal sendes til Finanstilsynet og til utstederen eller deltakeren på utslippskvotemarkedet. Utsteder og deltaker på utslippskvotemarkedet er ansvarlig for å offentliggjøre meldingene.

Meldeplikten gjelder for personer med ledelsesansvar i en utsteder eller en deltaker på utslippskvotemarkedet og deres nærstående.

… men her nevnes en annen definisjon av nærstående enn hos lovdata.

Det er vel Verdipapirhandelloven sin definisjon av nærstående som er relevant og ikke Aksjeloven?

4 Likes

Jeg tror du har rett og da er det fritt fram å handle på tips fra nære slektninger. Evt umulig å bli tatt for innsidehandel så lenge informasjonen har kommet muntlig. :stuck_out_tongue:

Det er ikke det som er poenget, for det er forbudt å handle på innside innformasjon.

Poenget er at man IKKE er definert som nærstående som søsken/svoger/svigerinner etter VPHL og at man kan handle uten å ha rapporteringsplikt.

Er det misbruk av informasjon og/eller økonomisk samrøre stiller det seg selvsagt helt annerledes.

3 Likes

Som innsider har du ikke lov til å gi ut informasjon da selvsagt.
Og mottar du mot formodning slik informasjon har du ikke lov til å handle.

Men det er bare samboer og barn man bor sammen med som rapporteres til innsideregisteret.

1 Like

Jeg er enig, bare synes regelverket her er latterlig slapt. :stuck_out_tongue: