Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det gikk ut over jobbe for å si det sånn :slight_smile: Det var nok en del lettere før robotene begynte å spise av det samme markedet. Da kunne man bruke moment og ganske enkle indikatorer. Etter hvert får man en følelse for det og trenger ikke tenke. Men jeg følte det var litt monotont også, kan sikkert bli gal av det om man gjør det over mange år.

2 Likes

Hehe :sweat_smile: Ja både gal og sær tenker jeg. Samt humøret vil nok da også følge porteføljen. Neppe bra for helsa.

2 Likes

Jeg hadde veldig jevn gevinst, det blir litt som mekansik trading. Det svinger mye mer når man sitter lenge i en smal portefølje. Man får også en form for diversifisering siden man bytter mellom aksjer flere ganger dagen.

4 Likes

Tirsdag 12. september skrev E24 at en transaksjonsliste for selskapet Nekkar viste at Finnes handlet langt mer aktivt enn han tidligere har gitt uttrykk for . Mellom mai 2020 og september 2021 kjøpte eller solgte Finnes Nekkar-aksjen 72 ganger.

Jeg har ikke gransket i detalj, men jeg synes ikke det jeg har sett betyr day trading, det ser mer ut som om han må handle på den måten pga at Nekkar er relativt illikvid, så det tar lang tid å kjøpe seg opp via små handler.

1 Like

politikere bør se til ingeniører som har en bedre ide på tegnebrettet enn dagens vindmølle teknikk slik at vi effektivt bruker muligens mindre areal enn først tiltenkt…

image
https://www.youtube.com/shorts/1-uKxGbwa-o?feature=share

1 Like

Jeg innbiller meg at de fleste ikke har total oversikt på beregning av pensjon fra folketrygden.

Men kortversjonen er som følger:
18,1% av bruttolønnen avsettes hvert år til en pensjonsbeholdning.
Pensjonsbeholdningen justeres selvsagt sånn ca med inflasjon og lønnsvekst så den skal beholde sin verdi.

Når man tar ut sin pensjon så deles pensjonsbeholdningen på antall forventede leveår. Endelig verdier fastsettes hvert år for nye årskull hvert år, og per 2023 er endelig verdi fastsatt for all født i 1962, og før.

Så til punkt 1 (av 2) av det jeg ønsker å formidle.

  1. Jeg tror at mange tenker at når man er 67 år er man “i mål”, dvs sagt på fagspråket: “Nødvendig uttaksalder for å kompensere for levealdersjusteringen”. Men det stemmer kun for personer født i 1943. For folk født senere så er reell, og forventet levealder økende. Sagt på en annen måte en person som er født i år 2000 må jobb til de er 73 år og 5 mnd for å kunne gå av på “samme vilkår” som en som er født i 1943 og gikk av i som 67-åring. For siste endelige fastsatte årskull, de som er født i 1962 er denne alderen 69 år og 4 mnd.

  2. I 2022 skjedde noe som i var ganske spesielt, og det var at levealderen falt med 8 måneder:

Jeg synes det derfor er helt opplagt at når man ved neste korsvei setter ned endelig fastsatt forventet levealder for neste årskull, dvs 1963-kullet, så nedjusteres den fra 69 år og 5 mnd til 68 år og 9 mnd. Og projeksjon for årskull etter 1963 nedjusteres med 8 mnd.

Men mistanken min er at NAV, og politikerne ikke kommer til å følge sine egne regler, men gjør en “beregning” eller følger en “modell”, siden vi tross alt lever i 2023, og modeller er mer verdt en reelle målinger.

Dernest kommer de til å skyve årskullene som allerede har fått fastsatt en høyere nødvendig uttaksalder enn 68 år og 9 mnd foran seg, dvs årskullene 1958-1961, og si at det blir urettferdig for dem.

Jeg mener imidlertid at det blir feil, og at det korrekte er å fortløpende fastsette verdier med de dataene man har per avtalt avlesningstidspunkt, 1. juli.

Blir interessant å følge dette, og synes det selvsagt er gøy om noen har noen tanker om dette.

4 Likes

:exploding_head:

2 Likes

I denne artikkelen er en liste over Sondre Finnes sin aksjehandler fra 2012 til 2021.

Det er virkelig et betydelig antall, og ikke minst et imponerende bredt spekter av aksjer og bransjer. Ser også at han har favoritter, i perioder, og har sannsynligvis fulgt de aksjene tett i de periodene.

Så til poenget, jeg vil anse det som bortimot utenkelig at han ikke har funnet veien til ett eller flere aksjeforum, og dernest høyst sannsynlig ikke bare som leser men også «skribent».

4 Likes

https://www.dn.no/politikk/sindre-finnes/erna-solberg/sveits/finnes-eide-aksjer-i-sveits-til-2020-utelot-investeringene-i-ny-oversikt/2-1-1519627

Smooth criminal :sunglasses:

3 Likes

Litt mer omtale om forumet på E24 i dag.

"Opplysningene stammet fra en liste fra tjenesten Tekinvestor. "

2 Likes

Erna påstår at hun ikke visste noe om ektemannens aksjehandel.

Det kan nok godt være mulig.

Men samtidig la hun, med innføring av anonymisert av aksjehandel, til rette for at ingen andre skulle få vite noe heller:

Samtidig, vil jeg anta at Erna har hatt taushetsplikt om sakene som har blitt behandlet.

Og om Sindre Finnes ikke har hatt taushetsplikt, så må Erna også straffeforfølges.

4 Likes

:popcorn:

1 Like

At GOP-ledere beskylder Biden for korrupsjon er vel ikke akkurat “breaking news”? Hvor mange år har de holdt på med det? Hva med svigersønn Kushner som fikk noen milliarder fra Saudi Arabia til et fond han skulle drive? Har Hunter Biden snusk på seg? Aner ikke, men i motsetning til mange rundt Trump så har han faktisk blitt etterforsket og blitt tiltalt for de tingene de mener han er skyldig i, som inkluderer skatteunndragelse og å eie våpen under feil premisser.

Kanskje verdt å tenke på for de som mener demokratene har politisk kontroll over påtalemyndighetene.

4 Likes

E24 ba om om innsyn i aksjelistene 1. sept.

Av en eller annen merkelig grunn brukte ekteparet Solberg/Finnes to uker på å få ordna det.

3 Likes

Det er imidlertid en vesensforskjell mellom casene Moxnes, Huitfeldt, og Solberg – som folk i all støyen ser ut til å glemme:

Og den er så enkel som at Moxnes faktisk tok konsekvensene av (den idiotiske og nær uforståelige) handlingen sin og gikk av som partileder.

Utenriksministeren vår heter fortsatt Anniken. Og partilederen i Høyre heter fortsatt Erna.

4 Likes

Skal vi lansere kandidater her som vi tror kan være han eller skal vi late som om at ikke Sindre Finnes?

3 Likes

Det føles kanskje litt tyngre å ta en så alvorlig personlig konsekvens av å bli lurt av sin ektefelle, enn det å selv ha blitt avslørt som en simpel tyv?

1 Like

Enig med deg i at det er en vesensforskjell i handlingene ja. Samtidig er fellesnevneren her (for meg ihvertfall) tillit. Hvis jeg hadde vært Rødt-velger så kunne jeg nå fortsatt å være det, hvis du skjønner. Det ble rydda opp. Så kan man diskutere videre hva casen med Huitfeldt og Solberg er. Er tilliten fortsatt der? For min del har den forsvunnet. Og jeg tror ikke den kommer tilbake, uansett hvilke tiltak som måtte settes i verk. Og jeg tror ikke jeg er alene om å tenke sånn. Både Huitfeldt og Solberg er nå (til en viss grad) blitt en belastning for egne partier. Erna står seff fjellstøtt i Høyre, men det er jo fullt mulig at hun i løpet av denne uka begynner å tenke på hva partiets beste er. Det tror jeg er at hun trekker seg som partileder. Men det er bare min mening da.

2 Likes

Sindre Finnes satset på børsnedgang - så varslet regjeringen corona-skjerpelser - VG

Bear produkt x 10!
Denne saken blir bare værre og værre.

17 Likes

Jupp! Tilliten er gone, og den kommer aldri tilbake. Så enkelt er det.