Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Jeg er tilbøyelig til å helle i din retning, men vil avvente til røyken har lagt seg etter at pressen er ferdig med gravingen.

1 Like

Selvfølgelig:)

https://youtu.be/-TQp9YDUudQ?si=pJwpK9McMRmrfOjs her har du et kort klipp fra høringen:) Høringen finnes også i sin helhet på YouTube.

Edit: husk at Facebook gjorde akkurat det samme. Og Facebook donerer selvsagt store beløp til demokratene.

Sikkert tilfeldig.

5 Likes

Denne lå på toppen. Den skal kanskje ikke telle med?

image

De nekter altså for at de ble presset utenfra, de valgte å blokkere av interne hensyn.

Edit: ikke meningen å være spydig.

2 Likes

Det var ingen som sirkulerte og promoterte flere russiskinspirerte løgner rundt valget i 2016 enn Facebook. Hvordan skulle dette tjene demokratene?

1 Like

Usikker på hva du argumenterer for nå.

Jeg mener kort og godt at omvalg i både det norske kommunevalget i år, samt det amerikanske presidentvalget i 2020 er like tullete.

Det gjelder selvsagt også for valget i 2016.

1 Like

Det er langt fra uvanlig, feks i USA, men også i Norge å time ting i forhold til valg. Partiene timer hvilke saker de fronter, hvilken info de går ut med etc, mediene timer hva de fokuserer på og lager saker rundt.

Det er bare sjelden det blir så tydelig som denne gang, og at det tys til dirkete løgn.

Omvalg er jo bare tull. Dette har lite eller ingenting med partiet Høyre eller lokalvalget å gjøre. Finnes og/eller Solberg valgte å ta en støyt for laget ved å utsette å gi diverse informasjon, på bekostning av sin egen tillit, integritet og antagelig karriere.

4 Likes

Du dro facebook og twitter inn i det som jeg tolket som en konspiratorisk sammenheng, så derfor svarte jeg som jeg svarte. Jeg er vel bekjent med at begge har svin på skogen, og om jeg tar feil så beklager jeg gjerne.

1 Like

Det eneste konspiratoriske her er dersom man spekulerer i intensjonen bak sensureringen til de store mediene og sosiale mediene. De kan godt ha hatt de beste intensjoner. Som at de trodde saken var falsk feks.

For at det ble lagt lokk på før valget, er et veldokumentert faktum gjennom kongresshøringer og innrømmelser fra Twitter/Meta med mer.

Hvordan skal da velgere beskyttes mot direkte løgn? Skal vi avfeie det med at omvalg er bare tull selv om det er det velgerne ønsker? Jeg sier ikke jeg ønsker omvalg, men kunne det vært et alternativ der de som ønsket å endre stemmen sin kunne gjøre det innen 1 uke?

Get real, for et kommunevalg, så er det latterlig.

Greia er jo at Erna også er… vel, for kalkulerende her. Det hadde tatt seg mye bedre ut for henne å dra dette fram før valget. Tårene virker ikke så oppriktige når man vet hun har trenert pga strategi.

Drit i lokaldemokratiet, det betyr ingenting? Så da skal vi bare stemple OK og si lykke til i neste valg?

Velgerne skal beskyttes mot løgn ved et lovverk som muliggjør åpenhet og ansvarliggjøring. Medienes oppgave er å være vaktbikkje for at dette overholdes.

Det er jo flott at slikt kommer frem. Du skal ikke mange årene tilbake før det var en helt annen åpenhet og informasjonsdeling . En kan jo bare tenke seg hvor mye snusk det var rundt om da!

Og så spiller det fint liten rolle i den litt større sammenhengen hva som skjer umiddelbart før og etter kanskje særlig et lokalvalg.

5 Likes

Hva som skjer etter er selvsagt uten betydning, men å hevde at hva som skjer umiddelbart før ikke har betydning mener jeg er å pisse på velgerne.

Ser du på deg selv som en person som anser ting som skjer tett opp mot et valg som uten betydning?

Tja, det var kanskje en litt vel kraftig generalisering ja.

Men saker som denne, som omhandler hva et familiemedlem til en politiker har gjort, vil jeg si spiller ubetydelig rolle.

Solberg/ Finnes får mye tyn nå, men jeg synes det faktisk er litt sympatisk at de på denne måten ofrer seg selv egentlig for å unngå irrelevant støy for partiet sitt i siste innspurt av lokalvalgkampen.

Det er neppe lenge før vi får de første meningsmålingene som er tatt opp etter “Erna-gate”. Så får vi se hvordan velgerne reagerer.
Er de langsinte. kan velgerne gi Høyre en rett venstre om to år.

Spørsmål og svar mellom E24 og Erna Solbergs apparat, viser at hun i over en uke, fra onsdag 30. august, unnlot å svare på et helt sentralt spørsmål i saken:

  • Var hun informert om ektemannens aksjehandler da hun var statsminister?

Mellom 30. august og 7. september stilte E24 det samme spørsmålet syv ganger.

«Dette er et ja/nei-spørsmål, og bør ikke være komplisert å svare på. Vi har spurt dere om dette nå i en uke», skrev E24 i en e-post til Solbergs rådgiver 7. september.

Fredag 8. september svarte Solberg at det fantes handler hun ikke visste om:

Greia her er vel rett og slett at det er veldig ukledelig å prøve å feie ting under teppet. Spesielt hvis man har tenkt å bli statsminister.

Han har vel sagt at han har Nordnet, der tar det et par klikk å lage en liste.

  • Logg inn
  • Min side - Transaksjoner og sluttsedler
  • Skriv inn fra/til dato
  • Eksporter PDF
2 Likes

Jeg synes kanskje Sindre F har fått litt vel hard medfart i denne saken.

Erna vet at Sindre handler aksjer. Samtidig fatter hun børssensitive beslutninger.

Da plikter hun å skaffe seg full oversikt over hva Sindre driver med, for å unngå inhabilitet på den ene siden og innsideproblematikk på den andre.

Så hevdes det at Sindre har fått spørsmål og ikke vært redelig eller mumlet det bort. Uansett ligger ansvaret hos Erna selv for å skaffe seg full oversikt.

Og det overrasker at en såpass stringent dame som Erna hadde så liten oversikt over Sindres disposisjoner.

Falt de i Huitfeldt- fella og trodde det var OK så lenge Erna ikke visste detaljene, og dermed ikke var inhabil?

I så fall er det heltemodig av Sindre å ta på seg all skyld for felles forsømmelse.

2 Likes

Problemet med å bli tatt i en løgn er at man har 0 kredibilitet når man sier “sannheten” etterpå…

2 Likes

Kanskje media nå etter hvert bør tenke tilbake på utfallet av Tønne saken?

Uthengingen av Sindre begynner nå å komme til en grense der man kanskje bør besinne seg litt? Han er tross alt ikke en morder.
En ting er berettiget kritikk av hans posisjoner og valg, noe annet er å bli uthengt og latterliggjort både blant media, forum og komikere.

6 Likes