Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Enig med deg her. Tønnesaken var helt tragisk, og bør dras frem på slike tidspunkt, til ettertanke.

Men Erna kunne vitterlig også valgt å skjerme ektemannen ved å trekke seg. Saken hadde fort blitt lagt i ro da, ihvertfall tonet ned kraftig. (Hekse)jakten fortsetter fordi hun ikke går.

3 Likes

Hvor mange handler har Finnes gjort denne uka tror dere?

Det hadde den neppe.
For regjeringspartiene er dette litt pay back-time. Solberg kan dessuten ikke trekke seg fra Stortinget. Der vil Kontrollkomiteen grille Solberg så mye som de måtte ønske. Litt usikker på om de kan innkalle Sindre Finnes i høringen.

I tillegg kan det jo tenkes at Økokrim starter etterforskning, slik også Finnes selv ønsker.

2 Likes

Dårlig ordlegging fra min side: Burde nok skrevet “Mediapresset hadde avtatt noe”.

Edit: Christ, du har ikke sitert hele setninga jeg skrev en gang. Jeg siterer meg selv da: “Saken hadde fort blitt lagt i ro da, ihvertfall tonet ned kraftig [kursiv ikke i original tekst]”.

Så kan vi diskutere om “kraftig” er riktig adjektiv her. Det er det trolig ikke.

Folket kan i alle fall fort vende fokuset fra Sindre til heller å fokusere mer negativt på Erna, dersom inntrykket av at Sindre ofres for å berge Erna`s karriere i Høyre fester seg.
Dermed har både hun og partiet mye å vinne på at hun selv nå trekker seg som leder. Da kan det være strategisk lurt å gjøre det før Huitfeldt gjør det… Det vil jo sette et kraftig press på Støre, og få fokuset litt tilbake på AP.

1 Like

Er dette den samme Skjelbred som nå forsvarer Finnes eller tar eg feil? Har han vært assisterende økokrimsjef også skal han forsvare Sindre? Blir ikkje det et habilitetsspørsmål også eller missforstår eg noe?

Det ser vel mer ut som om Finnes har ofret både kone og jobb og satt de fleste etiske vurderingene på vent.

Nå kommer det frem at han satset penger på at bedrifter han jobbet for i Norsk Industri skulle falle på børsen. – Brudd på lojalitetsplikten, sier NHO-topp Stein Lier Hansen.

Men det er klart at Erna kunne omtalt Sindre i en mer ekteskapelig forsonende tone utad. Noe a la “Sindre er en stor slabbedask. Men han er tross alt min slabbedask.”

Siste ord er ikke sagt.

3 Likes

For meg kan det virke som om han har hatt et naivt forhold til noe han har oppfattet som sin egen private hobby, uten å forstå de potensielle konsekvenser av sine disposisjoner.

1 Like

Nei, neppe innsett graden av alvor. Men tilstrekkelig til at han uttalte offentlig at han ikke kunne handle aksjer mens Erna var statsminister, og forsøkt å skjule at han gjorde det.

2 Likes

Vel, spillegalskap er jo en diagnose…

1 Like

At han har satset «mot» bedrifter han arbeider for i Norsk Industri er kanskje illojalt - men helt uinteressant for offentligheten etter min mening.

Det er koblingen til statsministeren som har offentlig interesse. Hvorvidt han har vært illojal mot egen arbeidsgiver er ikke noe som angår norges befolkning - og burde ikke være mediemat. Vær varsom-plakaten?

(Høyre er ikke mitt parti, så det er sagt.)

Ref dette:

3 Likes

En presse som lukter blod er nådeløs…

1 Like

Du kan ha litt rett og du kan ta feil. Satt Finnes på noe innside info i Norsk Industri, eller var det trender og magefølelse som gjorde at han gikk for bear?

Men først og fremst kan det fortelle litt om de vurderingene, eller evt. mangel på slike, han gjorde mens han hadde hjemmekontor i statsministerboligen. Det kan virke som om han satt i en skjermet boble med alle varsellamper avslått. Men det blir spekulasjoner.

At han må ha det tøft, er det liten tvil om, Regner med at han har gode folk rundt seg.

1 Like

Dette skulle bare mangle, men er uansett positivt. Å stramme inn på offentlighetsloven nå hadde vært særdeles ugunstig timing.

4 Likes

Hva tror dere om Russel Brand? Er han en voldtektsmann, er det et angrep på enda en maskulin forkjemper eller bare noen damer som vil ha oppmerksomhet?

2 Likes

Er det ikke fire kvinner som plutselig står frem og kommer med anklager, mange år etter hendelsene skal ha funnet sted? Må si at det virker påfallende. Ikke overraskende om Brand er et mål for sverting her. Man angriper vel ikke BP, MSM, WEF og diverse politikere ustraffet.

4 Likes

Men han er jo på grensen til gal, og har levd som en villmann i flere tiår. Vanskelig å si.

1 Like

Men det er ingen som går etter rockestjerner som også lever som villmenn og trolig har høvlet over flere overberusede groupies. Men det er mange som taler makta i mot og gjerne oser litt maskulinitet som blir tatt av dage nå for tiden syns jeg. På veldig diffuse grunnlag som enten at det ikke finnes ofre som mener seg overgrepet på, eller at det dukker opp ting fra fjern fortid.

4 Likes

At det var et forslag i seg selv er helt sykt og viser hvor avkoblet politikerne er. De ville gjøre rutinene lettere ved å begrense innsyn i dokumenter av offentlig interesse. Det er ikke sånn man styrer i et demokrati. De som vil delta må kunne delta, spesielt i saker som angår dem. Mer hemmelighold gjør avstanden til folket større, og gir rom for mer snusk.

6 Likes

Ja, de eksponeres for alle angrep. Sikkert veldig mange forsøk vi ikke hører om også. Men jeg tenker som alltid, uten bevis er det vanskelig å dømme noen. Det er dessverre ikke sånn folkemengden tenker da, men synes vi begynner å nærme oss et mer rolig forhold til sånne angrep nå. Og kjendisene har funnet greie måter å takle det på i de fleste tilfeller.

Anyways, betimelig at det kommer når han akkurat har gjort det bra med sitt potisike gossip-program på Youtube. Målet virker jo å være å skade det showet. Jeg synes mye av det han sier der er ræl og han vinkler mye helt feil i forhold til fakta, veldig sånn “Jeg vet ikke, hva tror du? Hint hint” greier som Tucker Carlson og mange andre i populist-verdenen har gjort stor suksess med. Men han skal ha lov til å si det han mener på Youtube uansett om jeg synes det er dårlig/en negativ påvirkning. Er vel der en del ikke klarer å stoppe seg selv. Fakta er at folk elsker å se på sånne folk, siden de legger så mye følelser og energi i hovedsakelig kjedelige saker som ikke egentlig påvirker folks liv.

3 Likes