Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Temmelig spesielt:

Samme hvor man leser om Sindre Finnes så dukker det et annet bergensk troll opp hver eneste dag - for å nøre opp under mistanke om innsidehandel.

Og det er Nordeas egen investeringsdirektør Robert Næss.

På Debatten gikk han temmelig langt med en helt konkret og nærmest injurierende påstand om ett bestemt selskap som han hadde «festet seg ved» når han gikk igjennom listene på +3600 handler.

Her er trollet igjen idag på DN og kritiserer listene - i rollen som en slags selvutnevnt etterforsker:

https://www.dn.no/bors/erna-solberg/sindre-finnes/robert-nass/solberg-la-frem-aksjeliste-med-vesentlig-mangel-gir-finnes-ansvaret/2-1-1521559

Er det slik behandling alle Nordeas profilerte kunder kan se frem til fremover; eller er det bare de som handler gjennom erkekonkurrenten DnB; eller er det bare gammelt bergensk grums vi er vitne til?

Eller er det bare så enkelt at Robert Næss har et sykelig behov for oppmerksomhet? Altså flere standardavvik fra normalt DNA i den byen. Feks når man har behov for å selv tipse VG om at man har falt på løpetur og nå ligger i en sykeseng. Skrekk og gru: stopp pressen, rydd forsidene!

Når han ikke opptrer som selvutnevnt klima ambassadør og har funnet ut (sammen med sønnen) hva som virkelig kan redde verden:

Eller bagatelliserer viktigheten av at vi støtter Ukraina og isteden kritiserer boikott av selskap som ikke kutter handel i Russland:

Uansett er det dårlig reklame for Nordea fordi det er svært alvorlig å bli utsatt for rene spekulasjoner om innside handel. Man er tross alt uskyldig inntil dom eventuelt foreligger.

Den jeg holder ansvarlig her er nærmeste sjef som lar dette trollet vase rundt time etter time, dag etter dag, som en slags ekspert kommentator som alltid kan finne noe ekstra å fyre opp grove mistanker med.

Det bør ikke være Nordeas rolle.

1 Like

I kveld har jeg lært noe nytt (eller har jeg det?) vedrørende habilitet.

Fredrik Solvang spør Erna Solberg…

FS: Så det er beløpet som avgjør om du er inhabil, ikke prinsippet?

ES: Ja, ja.

Se fra 28:40

1
Hvordan kan vi undersøke politikere som eier aksjer i kapitalforsikringer der for eksempel Nordnet Livsforsikring AS er oppført som eier på aksjonærlistene?

2
Politikere burde ikke få eie aksjefond eller indeksfond i Norge.
Når det gjelder spørsmålet om en politiker som investerer i aksjer i Norge (OBX) eller indekser i sine private eller pensjonskonto, kan de fritt endre til kontanter/rentefond?

Nyheter fra politiske hendelser i Norge har vist seg å ha stor betydning, som vi så med OBX index under grunnrenteskatten. Hyptotetisk kan man fritt ta opp lån og øke indeksporteføljen for å øke sin personlige gevinst.

De burde kunne eie indeksfond av typen som følger hele børsen. Så går det bra med investeringene hvis det går bra med Norge. Ikke lov med shorting. Kjøp og salg for stortingsmedlemmer med nærstående vises på Stortinget som web.

1 Like

Det blir i alle fall ikke lettere i fremtiden å rekruttere nye politikere, dersom de skal fratas retten til sørge for avkastning av sine sparepenger i aksjemarkedet.

Indeksfond slår aksjefond 85% av tida…

1 Like

Støre prøvde fond, og fikk tyn fra “alle” kanter om at noen av fondets (mikro) investeringer var i selskaper som var ugreie med tanke på typisk tobakk og olje om jeg ikke husker feil.

Ganske kokkelimonke spør du meg, men kreves det at du spenne deg fast til alle prinsippers hesterygg så må du også ri på den.

1 Like

Han kjørte ikke indeksfond.

Dette ser virkelig ikke bra ut med tanke på å skulle ha handlet opp mot mot selskaper som han selv hadde innsideinformasjon om gjennom sin egen jobb.

3 Likes

Nei, han hadde satt bort forvaltningen til et selskap som drev med pengeforvaltning/fond, men vet ikke hvorfor den nyansen er relevant?

Bra, så jobber de ikke for å fucke til olje, gass og fisk? :sweat_smile:

Fordi det er jævelig vanskelig å være en slu rev når det kommer til indeksfond og investeringene der vs et spisset fond med 10-20 aksjer. Mao, mindre korrupsjon.

2 Likes

Et indeksfond kan være så mangt, smalt eller bredt, innenfor spesifikke bransjer. Er ikke vanskelig å utnytte innsideinformasjon der om du har det.

Jeg gidder ikke gjenta dette for hvert innlegg.

3 Likes

Tar likeså godt å svarer meg selv…

Det vil mao. si at det er opp til hver enkelt (alt etter ens personlige økonomi) hvor grensen for en beskjeden aksjepost går. Det vil vel igjen si at eksempelvis Støre og Vestre kan sette denne grensen høyere siden prinsippet ikke er det som er avgjørende (ref. Solberg).

Så var det dette med tjenestemannens nære familie - er ikke Finnes å anse som nær nok til Solberg?

"Dersom tjenestemannen har eierandeler i et selskap som er part eller har sterke reelle interesser i en individuell sak for departementet, vil det som hovedregel foreligge inhabilitet med mindre det dreier seg om en meget beskjeden aksjepost både i verdi og i forhold til antall aksjer i selskapet. Dersom også tjenestemannens nære familie har eierandeler, trekker dette ytterligere i retning av inhabilitet. "

2 Likes

Jeg hørte Erna Solberg også i debatten.

Full skam at en folkets valgt person sitter og sier at en 50.000 NOK er små penger og derfor er hun ikke inhabil. Det skal dreie seg om et vesentlig beløp???

Mange som sliter per idag med renter, elektra, matpriser og øvrige kostnader. Som mener at en 500 lapp hadde gjort dems verden så mye lettere hver måned.

En annen kvinne som sier at hun har det beste med Norge for er banksjefen, økte renter til høyste i mange år.

Hvor er realitets tankene dems at folk har det bra fra?

Nei, jeg snakker ikke om topp 20% av folket. Jeg snakker om de nederste 20% som vi har ansvar for. Eldre, syke, uten jobb, alene foreldre, skilte med barn, de som tjener mindre enn 400k og skal bo i bebyggd strøk. (Oslo-Stavanger-Bergen-Trondheim) .

Erna som sitter etter Finnes handle med halv parten >500.000 NOK igjen som er hennes. Jeg Erna Solberg har fått 1000 ganger en 500 lapp, men jeg har ikke vart inhabil . HUN bør rett og slett skamme seg!

7 Likes

De aller fleste gangene folk bare skriver indeksfond er det brede og market-cap-vektede indeksfond som menes. Selv om du teknisk sett kan lage en indeks for hva som helst og med hvilken vekting som helst, så det finnes fond som følger “en indeks” som i praksis er bransjefond/nisjefond, så er det typisk ikke det folk mener med indeksfond.

Når det gjelder politikere så mener jeg markedsvektede indeksfond som dekker markeder som oslo børs’ hovedindeks eller større markeder hvor Norge inngår (Norden, europa, developed, global) er trygge valg. Jeg ville ikke følt det som et tillitsbrudd om det ble avslørt at finansministeren hadde pensjonen i fond som følger OSEBX eller msci world f.eks. Grunnen til at jeg presiserer markeder hvor Norge inngår er at det lett kan se litt merkelig ut med en statsminister som er helinvestert i Kina, eller Tyrkia, eller til og med Sverige. Hvorfor vil han ikke investere i Norge er spørsmålet da. Jeg mener også en svak ESG-filtrering er ok, fordi det for noen politikere vil være ideologisk uforenlig å investere i f.eks tobakkproduksjon. Men da burde dette være en av de store fondsleverandørene og et større marked enn Norge, siden noen ESG-filter er mer ekstreme enn andre, og Oslo børs er liten nok til at om du begynner å dele opp den kaka kan enkeltselskaper bety mye og inhabilitet vil lett oppstå. F.eks ville det vært alvorlig om en politiker bak lakseskatten eide et Norgefond som filtrerte ut hele laksebransjen av “miljøhensyn”.

2 Likes

En fordel med at også politikere eier aksjer, er at de da kanskje ikke blir like ivrige på å skatte gevinster og utbytte ihjel?

4 Likes

Håper de hemmeligholdte SMK dokumentene offentliggjøres og at økokrim gjør en grundig vurdering på om de skal gå videre med dette eller ei. Det må være grenser på hvor store fordeler man skal ha når man er endel av den politiske eliten. Honnør til media inklusive TI som bidrar til å avdekker misbruk av tillit i maktens korridorer.

Er det virkelig så vanskelig å dele en mer detaljert liste?

5 Likes

Husabø sier at det er Sindre Finnes som sitter på alle detaljene.

“– Vi vil derfor ikke ta initiativ fra Høyres side til noen ny sammenstilling”

Hvorfor ikke bare komme med denne kommentaren (sitat slutt)? Istedenfor kommer HØYRE med en kommentar om hyppighet og beløp, og at det vil kunne gjøre henne inhabil (les. VG) HALLO??? Det er jo nettopp det som er interessant (spesielt beløpene iom. Solberg har satt grensen på 50K for inhabilitet).

4 Likes