Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Vet ikke…må spørre Bain, McKinsey og gutta som lager set-upet til sykehusene

4 Likes

Prøvde å finne noe i regnskapet deres om lønnsutgifter til forskjellige grupper, men fant ingenting. Ikke noe de bryr seg om?

Svenske tilstander snart hos oss også.

6 Likes

Syns denne er interessant:

Greit med litt balanse i en debatt hvor store innflytelsesrike fagforeninger styrer mye av ordskiftet.

9 Likes

Nettopp. Derfor blir kommentariatet sjokkert over at Høyre går frem på målingene:

« I en sak som denne er det alltid muligheter for et nye fakta kan endre bildet. Men gitt at vi nå har de fleste fakta på bordet, så er grunnen til at Erna Solberg overlever som Høyres leder og fremtidige statsministerkandidat at velgerne har forstått hvilke feil som er begått, men at de likevel er villige til å tilgi dem fordi de har tillit til henne.»

Det tror jeg er en helt riktig analyse.

Og i så fall vil mer negativt spinn og gnikking på millimeterjuss bare svekke mediene og ikke Erna.

Så går det to år og da har det skjedd så mye annet viktig i mellomtiden at denne saken ikke vil bety det minste for velgerne på høyresiden.

Men: dette avhenger av at det ikke kommer ny og vesentlig informasjon, her som alltid.

Edit:

Har det fra sikre (ikke-sjenkede) kilder at min kritikk av DN de siste dagene ble kort diskutert på gårsdagens redaksjonsmøte. Det ble ikke tatt godt imot. En intern filmet DN-Janne da hun fikk se et screenshot:

God helg!

Denne uken gjorde Aftenposten også en rundspørring hos Høyres ordførere. En av dem mener Solberg gjør klokt i å ta permisjon nå. Et flertall av de som svarte sier det er for tidlig å avgjøre om partiets statsministerkandidat ved stortingsvalget i 2025 skal hete Erna Solberg.

Jeg vet nå ikke hva som er vanlig, men tenker vel i utgangspunktet at de hadde svart Erna hvis det ikke var for denne saken. Det virker mao ikke som om høyre-politikerne er helt enig med @wellsembargo om at saken er ferdig.

1 Like

Eat them alive. Her skal alt frem. Møkkete som det er.

– Jeg opplevde at Sindre her tok kontakt med meg for å gi et tips om en nyhetssak han syntes var interessant, skriver Alstadsæter på sms.

En aksjetraders drøm å få svaret på det han var ute etter.
For en skitten gubbefaen Erna er gift med.

3 Likes

Wooops. Skalk lukene:

https://www.dn.no/makrookonomi/arbeidsledighet/norsk-okonomi/norges-bank/arbeidsledigheten-falt-til-18-prosent-i-september/2-1-1526207

Arbeidsledigheten falt til 1,8 prosent i september

Sjeføkonom mener dagens ledighetstall peker mot en ny renteheving i desember.»

Og så får vi da se 6. oktober, når forslaget til statsbudsjett 2024 legges frem, hvor mye penger Støre vil spyle inn i økonomien på toppen etter nok et valgnederlag og med desperat behov for å bli mer populær.

Ser vi kanskje enda flere rentehevinger hvis han ikke klarer å holde seg nøktern…

3 Likes

Har vært nølende til å avskrive Erna for noe ektemannen har gjort. Men nå baller det på seg, og det virker som om Sindre Finnes har handlet fullstendig grenseløst, uten noe moralsk kompass. I alle fall i denne perioden.
Kan vanskelig se for meg at han kan havne i statsministerboligen enda en gang.

1 Like

Hmmmm. Kummulert vurdering av to helt forskjellige politikere for to forskjellige partier. Det var da veldig rare nyheter.

Noe sier meg at det må ligge noe mer bak tallene. Hva kan det være…

InkedVG1_LI

Moahahahaha.

Så de ville ha Støre som mest poppis, og så slo det kontra når de spurte folket. Så inn i grisebingen med folket igjen. Og så må desken bare bende seg baklengs for å unngå å få frem at:

  • I går gikk Høyre frem 1.5%, selv etter alt som har skjedd. Og full negativ mediedekning mot Erna.

  • Idag foretrekker folket Solberg over Støre som statsminister også I NESTE VALG I 2025, selv etter alt som har skjedd. Og full negativ mediedekning mot Erna.

Helv… fakta. Kommer alltid i veien for de riktige nyhetene i VG. Følelser over fakta er vanskeligere enn du tror å fikse i praksis altså. Skikkelig vanskelig å være journalist om dagen.

Men hvordan ville en fakta-basert fremstilling av nyheten sett ut?

Mitt forslag til overskrift: “Erna med knock-out av Jonas” og ingressen: “Enda en ny måling forsterker Ernas mulighet til å bli sittende”.

3 Likes

Her mener jeg du fokuserer på feil tall. Det mest spennende med denne målingen er endringene fra forrige måling, side både Støre og Solberg har gått på en skikkelig habilitetssmell siden sist.

Fra VG:
“Solberg er mer populær enn Støre – men hun blir slått av svaralternativet «ingen av dem».
På tidligere målinger har rundt 90 prosent svart enten Støre eller Solberg. Men denne gangen får de bare støtten til halvparten av de spurte – sammenlagt.
Dette er et uttrykk for at tilliten til både Solberg og Støre er ganske svak nå, mener Johannes Bergh. Han leder valg­forsknings­programmet ved Institutt for samfunnsforskning.”

Mener også det er feil at det ikke ble fokusert på den overraskende partimålingen der Høyre gikk fram. Det var oppslag nr 2 i Dagsrevyen og hovedoppslaget på Dax 18, samt mye omtale i nettaviser. Så var den jo også oppsiktsvekkende.

At det for tiden er mer fokus på Solberg enn Støre skyldes at Finnes-saken er relativt ny, og at det åpenbart er mye å grave i når det nær daglig kommer nye oppsiktsvekkende opplysninger om Finnes mildt sagt underlige gjøren og laden.

Enig, Legeforeningen er innflytelsesrik, men de har ikke vært gode på å forhandle legers lønn eller arbeidsvilkår siste 20 år. Det som kommer frem i media om legehverdagen på sykehus er ikke kødd eller et mediastunt. Er bare trist.

At Norge brukes mest i EU på helsesektoren og har god dekning sammenliknet med andre europeiske land gjenspeiles ikke nødvendigvis i at vi har høyest kvalitet eller ei at organiseringen i Norge er bedre.

Norge er et langstrakt land, og selvom en stor andel bor i sentrale deler av Østlandet og rundt andre byer så er det mange som bor på tettsteder hvor man har bibeholdt operasjonelle lokalsykehus. På disse sykehusene er dekningen ofte god, vaktene kan være chill og hverdagen grei. Dette samme er ikke tilfelle ved feks Ahus eller Kalnes hvor du har oppsamlet KOLsere fra hhv Groruddalen og Mysen. Vaktene her er helvete.

Så statistisk god dekning, men på det spesifikke planet ikke så god. I tillegg har du en stor andel eldre i Norge som bare øker og som også tidligere at vi må skalere helsevesenet opp ytterligere.

Fra egen erfaring: å jobbe på universitetssykehus er faglig givende, men veldig stressende. Er et rotterace med x antall nye innleggelser hver dag og x antall nye utskrivelser samme dag. For få leger, for lange ventelister og generelt for lite tid per pasient. Å hoppe ut til legemiddelindustrien er noe av det smarteste jeg har gjort.

Ellers: selvom den grafen fra Civita viser at vi har flest leger og sykepleiere i Europa så tror jeg vaktene for leger og sykepleiere i Norge er like kjipe som ellers i Europa. Er mye surr der også, spesielt i offentlige sykehus.

3 Likes

2 Likes

Sindre går på offensiven. Viser selvtillit og ingen frykt for Økokrim. Smart move nå.

Dagens måling i VG fra Respons motsier Norstats måling for NRK over lang tid. Utviklingen mellom Erna og Jonas startet for over ett år siden og har holdt seg konstant selv etter valget (altså: fra 2022 har Jonas ligget konstant under Erna og de begynte begge parallelt fall for lenge siden):

Slik tror jeg utviklingen vil bli:

  • Ingenting vesentlig skjer før statsbudsjettet legges frem i slutten av neste uke, Stortinget åpner og det er full fart med budsjettdebatten i mediene - dette er tross alt det virkelig viktige for mange velgere i disse dyrtidene (hva kommer jeg til å sitte igjen med i lommeboka neste år) og hvordan vil budsjettet påvirke rentene og lønnsoppgjøret neste år. Dette er det mest gunstige tidspunktet å dumpe den nye listen til Sindre. Diskusjon om også den er for lite detaljert vil fort oppfattes som uinteressant av det brede laget.

  • Så etter en uke eller to kommer pressemeldingen fra Økokrim svært lik den de sendte i Huitfeldt saken: vi har ikke grunn til å åpne etterforskning basert på det vi vet i dag. Masse luft går ut av ballongen og innad i Høyre tar de det mer for gitt at Erna overlever, noe som styrker autoriteten og minsker viljen til å kritisere henne fra innsiden av teltet.

  • Kontrollkomiteen holder deretter høring i november en gang. Støre har 5 tidligere og nåværende statsråder i skuddlinjen som han vil ha landet i god tid før jul. Etter juleferien kommer en lenge etterlengtet omrokkering i regjeringen. Dersom ikke kontrollkomiteen er ferdig vil det se ut som Støre er tvunget til omrokkering fremfor at det blir tolket som en positiv og handlingskraftig beslutning. Men: opposisjonen har flertall i komiteen så da må Ap akseptere at Erna også går skuddfri. Så det kommer de til å gjøre. Husk: så lenge Økokrim har lagt ballen sin død så er det bare habilitetsvurderingene som komiteen kan grave i og der har Huitfeldt (som er involvert i laaangt færre handler) allerede sagt at det er altfor arbeidskrevende å gå tilbake i tid. Dermed er Erna også reddet.

  • Etter jul omrokkeres regjeringen og den lange valgkampen er i gang inn mot 2025. Erna saken er i bakspeilet. Nye skandaler og avsløringer venter for alle partiene.

  • Debatten om økonomien tar alt fokus neste halvår: hvor mange renteøkninger kommer Norges Bank med; har Støre delansvar fordi de brukte for mye penger i statsbudsjettet; klarer Peggy å holde seg rolig eller krever hun igjen sterk reallønnsvekst som øker risikoen for lønns-og prisspiral og enda flere rentehevinger; og hvordan har det gått med strøm prisen og matvare prisen den siste tiden. Og hvis krona på toppen svekker seg enda mer slik at importert inflasjon øker igjen samtidig som arbeidsledigheten, i første rekke i bygg og anlegg, fyker i taket, så blir kampen om revidert budsjett i juni (skal Støre pumpe mer eller mindre penger inn i økonomien) brennhet.

My 5 cents ihvertfall.

1 Like

Det ser mer ut som det ikke er gjort noen målinger siden januar ish.

:sunglasses: da skjedde det gitt. Spennende!

7 Likes

On cue: den legandariske pompøsiteten, den utilslørte dobbeltmoralen.

« Jeg har lenge tenkt at jeg ikke burde skrive om denne saken. Fordi jeg er så opprørt. Et opprørt sinn bør ikke legge igjen for mye sporbarhet. Dessuten stemmer jeg Arbeiderpartiet, jeg er ikke nøytral nok. Og så er det Anniken Huitfeldt da, hva med henne? Og Trettebergstuen og Brenna og Borten Moe?

Når jeg likevel skriver, er det fordi jeg vet med meg selv at noe er annerledes. Noe har skjedd i denne saken som har endret noe i meg, og jeg vet hva det er.

Jeg er i ferd med å miste tilliten. Det er derfor jeg er så opprørt.

For andre er det kanskje ikke så nøye, de har mistet tilliten for lengst. Men for meg er tillit til myndighetene selve bunnsvillen i både det demokratiske byggverket og i mitt forhold til politikk og samfunnsliv.

Hvorfor? Fordi et liv levd i mistenksomhet til mine omgivelser ikke er noe godt liv. Derfor vil jeg strekke meg langt i å stole på at folk og myndigheter vil meg vel, selv om jeg ikke er enig i alt. Dernest fordi jeg vil leve i et velfungerende samfunn, og da må politikken virke. Uten tillit gjør den ikke det.

Jeg har levd noen år i tillitsløse samfunn. Alle klager over tilværelsen og vil at noe skal skje. Men ingenting skjer. Systemet virker ikke. I stedet er det andre, uformelle makthavere som styrer.

Dit vil vi ikke, tro meg

Disse folkene kommer aldri frem og gråter for demokratiet når venstresidens makt står på spill. Naturligvis. Han har ingen refleksjoner over Støre-regjeringens egen serie av statsråder med habilitetsproblemer. Altså fra regjeringen som idag styrer landet. Vi hørte ingenting fra han da Stoltenberg ble sittende tross «gaven» fra LO. Eller da Støre og andre statsråder som mottok luksusvarer ble sittende. Han har ingen tanker om at Støre er langt mindre populær enn Erna selv etter denne saken og den massive og ensidig negative wall-to-wall media dekningen.

Det er først nå den modige ridderen rir for å redde demokratiet.

Omtaler seg selv som «veteran» i kommunikasjonsbransjen. For å få mer troverdighet i VG. Så vi googler litt som vanlig. Og hva finner vi: en lokalpolitiker fra Ap fra Nord-Norge.

Som mister troen på demokratiet om ikke Erna snart trekker seg.

Følelser fremfor fakta! I love it! De kommer til å tape valg etter valg samme hvem som leder Høyre. Men Erna blir sittende.

« Nordlendingen er en aktiv skribent og har i mange år figurert som kommentator i blant andre iTromsø, Folkebladet, Nordlys og Dagsavisen. Han er også en populær konferansier og har vært lokalpolitiker for Arbeiderpartiet».

Alle kan se at team Erna legger seg i ly av Huitfeldt som Støre selv har vernet, både overfor Økokrim og kontrollkomiteen:

« – Det ville være et enormt tid- og ressurskrevende arbeid å skulle gå gjennom alle saker fra mine åtte år i regjering. Justisdepartementets lovavdeling har i Huitfeldt-saken dessuten uttalt at vedtak uansett ikke vil være ugyldige, fordi man ikke har vært klar over at man har vært inhabil, skriver Solberg i en e-post til VG.»

Det er nøyaktig samme argumentasjon som Huitfeldt bruker overfor kontrollkomiteen, og Ernas mann er involvert i langt flere handler lenger bakover i tid. Hvis det er umulig for Anniken er det også umulig for Erna.

Stalemate i komiteen.

Erna har ikke tenkt til å gi seg. Neste uke legges statsbudsjettet frem og med sterke målinger satser de på at denne saken glir i bakgrunnen og at Ap selv ser seg tjent med å stenge ned saken i kontrollkomiteen.

Eneste som kan velte lasset er Økokrim. Men da må de bytte sjef. Og han nekter å erklære seg inhabil. Nå venter vi bare på en ny liste fra Sindre og en pressemelding fra Økokrim en uke eller to senere om at de legger bort saken.

7 Likes

Helt enig. Det ble det ganske mye av her.

5 Likes

Når lobbyister taler om inhabilitet, ja da skal man lytte.

2024 blir mildt sagt pandemonium

1 Like