Tadaaaaaaaa:
Rykk tilbake til start @Christian. Dobbeltmoral var altså påstanden. Du vet utmerket godt forskjellen.
Men la oss legge det til siden. Det du vel etterlyser er en begrunnelse.
Ja, hva er egentlig grunnen til at venstresiden har et naturlig monopol på dobbeltmoral?
Det er ganske enkelt fordi de ideologisk jo opphøyer egen politikk til å være, ikke bare best løsning på en konkret utfordring, men også den moralsk riktige veien i nær sagt enhver sak.
Hvorfor er det slik?
Fordi venstresiden i sin kjerne vil at staten skal ha stor om ikke størst mulig makt over enkeltindividet, og trenger å kunne begrunne hvorfor du skal miste makt over deg selv.
Og hva er vel bedre å gripe til da enn påstander om hva som er moralsk riktig - for «det store fellesskapet» - som må gå foran dine tarvelige private interesser.
Det er ikke klart definerte ideologiske grenser for hvor langt de vil gå i å bestemme over deg og familien din, langt inn i de mest private anliggender. Og hvis du klarer å bli milliardær er det til og med fremtredende politikere på den siden som mener det er statens fortjeneste. Ryk og reis, Røkke. Og alle som deg! Staten «eier» egentlig talentet ditt fordi du ville vært et null uten.
Alt det er greit for meg. Folk må gjerne få stille til frie valg som mini-diktatorer. Og bli stanset av velgerne.
Men det jeg ikke liker med venstresiden er at det gjennom historien går en rød tråd av ekstrem vilje til å skaffe seg makt ved å hetse de som er uenige som moralsk dårlige og farlige for folk og demokrati.
Det er her den legendariske pompøsiteten blir brukt som virkemiddel: Demokratiet krever det! Klimaet krever det! Solidariteten krever det! De andre vil ødelegge alt dette! Ad nauseam.
I valg etter valg møter vi den evinnelige påstanden om at bare venstresiden tenker på de fattige, og at høyresiden bare bryr seg om de rike.
Det er så feil som det kan få blitt.
Og det vet de utmerket godt, men det er slik de mobiliserer velgerne sine med den innbilte troen på at de er moralsk bedre og den falske påstanden om at de som sitter nederst ved bordet bare vil få det bedre ved å stemme til venstre.
Må jeg komme med eksempler: hvorfor støtter venstresiden importvernet som pusher matvareprisene sky high i Norge? Hvorfor støtter venstresiden kablene til utlandet som pusher strømprisene sky high i Norge? Hvorfor støtter venstresiden åpne grenser når det offentlige allerede sliter med å dekke behovene i helsevesenet, skolevesenet, politiet osv?
Det er altså ikke på vestkanten (der hele dagens regjering bor) at man virkelig føler disse problemene på kroppen.
Så: kjernen i venstresiden er å påberope seg moral som støtte for å bygge statens makt størst mulig. Og derav øker risikoen markant for at de selv ikke klarer å leve etter alle de uendelige moralpåberopte grensene de selv skaper.
Derfor får de et naturlig monopol på dobbeltmoral og pompøsitet.
Og det er like gøy å konfrontere med det hver eneste gang. Men nå har selv jeg gått litt lei. Så fremover vil jeg forsøke å diskutere litt andre temaer på tråden.