Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Her sier lederen i unge venstre at hun ikke bør være statsministerkandidat for borgerlig side. Det er ikke ordrett det samme som å si at hun må trekke seg som høyreleder, men i praksis er det uvanlig å ha en leder som ikke er statsministerkandidat, så det er likt nok. Venstreprofil vil vrake Erna Solberg som statsministerkandidat – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Det har vært nok stemmer på venstresida som har sagt hun bør trekke seg, men der har jeg ærlig talt kun lest overskriftene. For hva SV-ledelsen mener om Erna er like uinteressant som hva FRP-ledelsen mente om Moxnes.

Jeg mener ikke Høyre gjore noe, men jeg tror Høyre er i en posisjon hvor de kan bedre valgsjansene sine for 2025 ved å bygge opp en ny lederprofil.

Edit: Som jeg sa tidligere, jeg ville hatt større tillit til politikere som kun investerte i indeksfond.

6 Likes

Nei, det er så godt som ingen i velfungerende ekteskap som gjør det mot en ektefelle som sier at han snakker sant.

Og hva skulle hun gjort om han da sa nei fordi det får være grenser for mistillit?

Hvor lang tid det tar å hente ut dette for en trader tror jeg få på Stortinget visste engang.

Erna kjente ikke til dette bedre enn alle andre og hun opptrådte som enhver gjør når du stoler på ektefellen din. Akkurat som Huitfeldt. Som Støre har vernet. Og mediene ikke har noe behov for å diskutere om bør fortsette som nr 2 i regjeringen samtidig som Erna skal presses ut som partileder.

Edit: bare for Erna å la venstresiden gnikke og gnu med dobbeltmoralen sin til folk går lei.

Og hva UV lederen mener er like uinteressant. Venstre er knapt over sperregrensen og har allerede gjennom oppførselen i byrådsforhandlingene i Oslo sådd alvorlig tvil om de bør regnes som en stabil samarbeidspartner på borgerlig side i 2025. Ikke se bort fra at de faller under sperregrensen da. UH lederen har allerede parkert utspillet idag. Venstre og selvskading er visst et evig tilbakevendende tema hver gang de får litt fremgang.

1 Like

Altså hvis samboeren min var statsminister, jeg handlet i aksjer og jeg sa jeg kjøpte ditt og solgte datt og hun spurte meg om å se transaksjonsloggen for å skaffe seg et kjapt overblikk over hvor mye jeg kjøpte/solgte, så hadde det virkelig ikke vært noe jeg hadde reagert på. Kjappere det enn å skulle forklare hele greia.

Media går som vanlig etter den største fisken, og utenom “Ingen av dem”, så er Erna den største fisken, selv om Støre er statsminister. :stuck_out_tongue:

4 Likes

@Christian😝

Og her setter jeg strek. Nå kommer det ingenting ut av å diskutere videre med deg. Annet enn fetisj-emojien din.

Er vel kanskje de færreste ekteskap hvor den ene ektefellen besitter samme mengder med så bredspektret sensitiv info som statsministeren.

Hvis noe så har denne saken belyst en tydelig compliance svakhet ved SMK.

De andre sakene som feks pendlerbolig, reiseregninger med flere har også belyst endel svakheter. Forhåpentligvis settes det opp bedre rutiner.

Trust but verify - for å sitere Reagen som oversette et kjent russisk ordtak.

4 Likes

Artig fun fact :sweat_smile:

7 Likes

Der gikk det også frem at det er våre naboer i Sverige og Danmark som deler plass med Norge nederst på regjeringenes «utdanningstabell».

Typisk med master/bachelor med noen med kortere og noen med lengre utdanning. Ingen ingeniører. Kanske ikke så rart. :see_no_evil:

Har en dyslektisk sjef som fra ingenting nå er god for 100m+. Han har tilsvarende bachelor.

1 Like

Greit nok vi ikke har de mest utdannede regjeringene, men hadde vært fint med statsråder med praktisk jobberfaring. Noen år, feks >5, fra arbeidslivet som et minstekrav hadde vært nyttig. Å ha statsråder som egentlig bare har vært profesjonelle politikere hele livet uten noen reell erfaring blir litt for svakt.

10 Likes

Helst 5 års utdanning og 5 års erfaring også under 25 år? :cowboy_hat_face:

1 Like

Neida, heller arbeidserfaring enn lang utdannelse. Bare ikke profesjonell heltidspolitiker som primært har bare snakket seg frem.

6 Likes

Nå sauser du sammen inhabilitet og innsidehandel.

Det er ikke innsidehandel. Da må politikeren være styremedlem e.l. Det er en gråsone som ikke dekkes av noe regelverk såvidt jeg vet.

https://www.dn.no/politikk/muntlig-lofte-fra-erna-solberg-stanset-rettslig-vurdering-av-ektemannens-aksjehandler/2-1-1520290

mente SMK, ved at både Finansdepartementet og eventuelt Lovavdelingen kobles inn for å gi sin bistand.

Rett etterpå var embetsverket i muntlig dialog med Finnes, der de fikk flere opplysninger om hans eksponering i enkeltselskaper. Basert på dette kom SMK med en ny, konkret advarsel om ni børsnoterte selskaper som Solberg burde være «spesielt oppmerksom på».

Den listen inkluderer Norsk Hydro, et selskap Solberg senere involverte seg direkte i mens ektemannen eide aksjer

Burde ikke Erna ha meldt seg inhabil når hun visste at mannen hadde aksjer i selskapet, men ikke visste hvor mye eller hvor aktivt det ble handlet? Får ikke helt bildet av Erna med fingrene i ørene, lukkede øyne mens hun sier lalala ut av hodet.

3 Likes

Hennes forsvar var at verdien var for lav til at den ville påvirke henne.

Nye aksjelister fra SMK: Oppgir samme verdi på aksjene to år på rad – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

1 Like

«Forholdsvis små eierandeler. Sjekk hvis konkrete saker», heter det i dokumentet NRK har fått innsyn i, fra 23. oktober 2013

Ikke noe hun gjorde?

“I flere intervjuer har Solberg antydet at investeringer under 50.000 kroner ikke gjør henne inhabil, da disse ikke har innvirkning på hennes privatøkonomi.”

Den jeg siktet til, skulle bare bare limt inn med en gang.

2 Likes

Så lenge det er kursdrivende informasjon som ikke er offentlig kjent så kan det være innsidehandel.

2 Likes

Verdien var 60k. Kursen hadde gått opp.

Et lovfestet krav til erfaring fra det virkelige liv ville vært udemokratisk. Jeg har liten tro på et lovverk som filtrerer hvem som kan stille til valg. Men partiene svikter i sin rolle når de så konsekvent rekrutterer “innenfra”.

Jeg har sett på slike faktorer før jeg har kumulert ved valg, men det monner så utrolig lite sammenlignet med makten som ligger hos de som lager valglistene.

Jeg tror et parti hvis eneste profil er 1)ingen profesjonelle politikere, 2)ingen eierinteresser, 3)fronter at de vil takke nei til særgoder på Stortinget; skulle kunne hatt en grei sjanse til å slå sperregrensa i 2025. Og det er en absurd situasjon. Et parti bør ha mer innhold enn at de ikke er en del av status quo, men jeg tror ærlig talt det er alt som trengs for å bli valgt nå.

7 Likes

Lovfestet krav har jeg heller ikke noe tro på, men ønsketenkningen var flere med reell erfaring fra arbeidslivet og mindre rendyrkede politikere uten eksponering fra “vanlig arbeidsliv”. Lidenskap for politikken de fronter er så klart veldig viktig, men litt mer touch med virkeligheten og ikke prating ville ikke skade.

7 Likes