Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Politikk 3

@Christian😝

Og her setter jeg strek. NĂ„ kommer det ingenting ut av Ă„ diskutere videre med deg. Annet enn fetisj-emojien din.

Er vel kanskje de fÊrreste ekteskap hvor den ene ektefellen besitter samme mengder med sÄ bredspektret sensitiv info som statsministeren.

Hvis noe sÄ har denne saken belyst en tydelig compliance svakhet ved SMK.

De andre sakene som feks pendlerbolig, reiseregninger med flere har ogsÄ belyst endel svakheter. ForhÄpentligvis settes det opp bedre rutiner.

Trust but verify - for Ă„ sitere Reagen som oversette et kjent russisk ordtak.

4 Likes

Artig fun fact :sweat_smile:

7 Likes

Der gikk det ogsÄ frem at det er vÄre naboer i Sverige og Danmark som deler plass med Norge nederst pÄ regjeringenes «utdanningstabell».

Typisk med master/bachelor med noen med kortere og noen med lengre utdanning. Ingen ingeniÞrer. Kanske ikke sÄ rart. :see_no_evil:

Har en dyslektisk sjef som fra ingenting nÄ er god for 100m+. Han har tilsvarende bachelor.

1 Like

Greit nok vi ikke har de mest utdannede regjeringene, men hadde vĂŠrt fint med statsrĂ„der med praktisk jobberfaring. Noen Ă„r, feks >5, fra arbeidslivet som et minstekrav hadde vĂŠrt nyttig. Å ha statsrĂ„der som egentlig bare har vĂŠrt profesjonelle politikere hele livet uten noen reell erfaring blir litt for svakt.

10 Likes

Helst 5 Ärs utdanning og 5 Ärs erfaring ogsÄ under 25 Är? :cowboy_hat_face:

1 Like

Neida, heller arbeidserfaring enn lang utdannelse. Bare ikke profesjonell heltidspolitiker som primĂŠrt har bare snakket seg frem.

6 Likes

NĂ„ sauser du sammen inhabilitet og innsidehandel.

Det er ikke innsidehandel. Da mÄ politikeren vÊre styremedlem e.l. Det er en grÄsone som ikke dekkes av noe regelverk sÄvidt jeg vet.

https://www.dn.no/politikk/muntlig-lofte-fra-erna-solberg-stanset-rettslig-vurdering-av-ektemannens-aksjehandler/2-1-1520290

mente SMK, ved at bÄde Finansdepartementet og eventuelt Lovavdelingen kobles inn for Ä gi sin bistand.

Rett etterpÄ var embetsverket i muntlig dialog med Finnes, der de fikk flere opplysninger om hans eksponering i enkeltselskaper. Basert pÄ dette kom SMK med en ny, konkret advarsel om ni bÞrsnoterte selskaper som Solberg burde vÊre «spesielt oppmerksom pÄ».

Den listen inkluderer Norsk Hydro, et selskap Solberg senere involverte seg direkte i mens ektemannen eide aksjer

Burde ikke Erna ha meldt seg inhabil nÄr hun visste at mannen hadde aksjer i selskapet, men ikke visste hvor mye eller hvor aktivt det ble handlet? FÄr ikke helt bildet av Erna med fingrene i Þrene, lukkede Þyne mens hun sier lalala ut av hodet.

3 Likes

Hennes forsvar var at verdien var for lav til at den ville pÄvirke henne.

Nye aksjelister fra SMK: Oppgir samme verdi pĂ„ aksjene to Ă„r pĂ„ rad – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

1 Like

«Forholdsvis smÄ eierandeler. Sjekk hvis konkrete saker», heter det i dokumentet NRK har fÄtt innsyn i, fra 23. oktober 2013

Ikke noe hun gjorde?

“I flere intervjuer har Solberg antydet at investeringer under 50.000 kroner ikke gjĂžr henne inhabil, da disse ikke har innvirkning pĂ„ hennes privatĂžkonomi.”

Den jeg siktet til, skulle bare bare limt inn med en gang.

2 Likes

SÄ lenge det er kursdrivende informasjon som ikke er offentlig kjent sÄ kan det vÊre innsidehandel.

2 Likes

Verdien var 60k. Kursen hadde gÄtt opp.

Et lovfestet krav til erfaring fra det virkelige liv ville vĂŠrt udemokratisk. Jeg har liten tro pĂ„ et lovverk som filtrerer hvem som kan stille til valg. Men partiene svikter i sin rolle nĂ„r de sĂ„ konsekvent rekrutterer “innenfra”.

Jeg har sett pÄ slike faktorer fÞr jeg har kumulert ved valg, men det monner sÄ utrolig lite sammenlignet med makten som ligger hos de som lager valglistene.

Jeg tror et parti hvis eneste profil er 1)ingen profesjonelle politikere, 2)ingen eierinteresser, 3)fronter at de vil takke nei til sÊrgoder pÄ Stortinget; skulle kunne hatt en grei sjanse til Ä slÄ sperregrensa i 2025. Og det er en absurd situasjon. Et parti bÞr ha mer innhold enn at de ikke er en del av status quo, men jeg tror Êrlig talt det er alt som trengs for Ä bli valgt nÄ.

7 Likes

Lovfestet krav har jeg heller ikke noe tro pĂ„, men Ăžnsketenkningen var flere med reell erfaring fra arbeidslivet og mindre rendyrkede politikere uten eksponering fra “vanlig arbeidsliv”. Lidenskap for politikken de fronter er sĂ„ klart veldig viktig, men litt mer touch med virkeligheten og ikke prating ville ikke skade.

7 Likes

Hvordan og nÄr skal galskapen opphÞre?

JUNGEL

TELEGRAF

Fy faen man skal vĂŠre oppriktig sinnslidende woke idiot for Ă„ finne rasisme i disse to ordene. Og denne gruppen har bikket 50 % av landets journalister og mediefolk for lenge siden.

14 Likes

Jeg skjþnner ikke at de tþr. Hva tror du “de reisende” tenker om dette?

Edit: Kan noen ta pĂ„ seg krenkehatten og snarest sende en klage til NRK pĂ„ vegne av “de reisende”. FĂ„ galskapen komplett. Jeg skulle gladelig gjort det, men har ikke tid.

Edit2: Slengte oppgaven pÄ gpt, og den gjorde slett ikke en verst jobb:

Til NRK Ledelsen,

Jeg Ăžnsker Ă„ uttrykke min dype misnĂžye med beslutningen om Ă„ endre navnet pĂ„ det kjĂŠre radioprogrammet “Jungeltelegrafen” til “Musikkreisen”. Jeg forstĂ„r behovet for Ă„ fornye og tilpasse programmer for Ă„ appellere til et bredere publikum, men jeg mener at denne navneendringen er bĂ„de unĂždvendig og potensielt krenkende overfor minoritetsgruppen “de reisende.”

“Jungeltelegrafen” har vĂŠrt et fast innslag i NRKs radioprogrammer i lang tid, og det har utviklet seg til Ă„ bli et viktig kulturelt fenomen. Navnet “Jungeltelegrafen” har alltid hatt en mystisk og eventyrlig klang, som har fanget interessen til lyttere over hele landet. Det har aldri hatt noen direkte tilknytning til urfolk eller krenket noen spesifikk gruppe mennesker.

PĂ„ den annen side kan vi ikke ignorere det faktum at navnet “Musikkreisen” kan tolkes som en implisitt henvisning til “de reisende,” en minoritetsgruppe som har opplevd fordommer og diskriminering i Ă„rhundrer. Å bruke “reisen” som en metafor for musikk kan oppfattes som krenkende og stigmatiserende for denne gruppen.

Det er viktig Ă„ vise respekt for alle minoriteter og deres kulturer. Ved Ă„ endre navnet pĂ„ programmet til noe som potensielt kan vĂŠre stigmatiserende, risikerer NRK Ă„ fremme fordommer og negativ stereotyping av “de reisende.” Det er viktig Ă„ unngĂ„ Ă„ assosiere en hel gruppe mennesker med negativitet eller kriminelle handlinger.

Jeg oppfordrer derfor NRK til Ă„ revurdere navneendringen og velge et navn som ikke kan tolkes som krenkende overfor minoritetsgruppen “de reisende.” Dette vil vise at NRK er en ansvarlig medieorganisasjon som tar hensyn til mangfold og respekt for alle samfunnsgrupper.

Takk for at dere tar denne klagen pÄ alvor, og jeg ser frem til en konstruktiv lÞsning pÄ denne saken.

Med vennlig hilsen,

[Navnet ditt]

8 Likes

AltsÄ, musikkreisen er et mer dekkende programnavn enn jungeltelegrafen som hÞres ut som et sladreshow, sÄ de kunne bare lagt det fram sÄnn og vÊrt ferdig med det. :stuck_out_tongue:

Bra de ikke har kalt programmet for “musikkreisende” da :stuck_out_tongue:

5 Likes