Når DN først lar flaska ligge, så går det unna. De har så gode kilder at det nærmer seg live-overføring fra Aps sentralstyremøter.
I love it!
Omrokkeringer ventet en av de neste ukene allerede. Det er langt raskere enn jeg hadde trodd fordi kontrollkomiteen fortsatt jobber med å undersøke flere av hans egne ministre.
Uansett: Inn eller ut med Anniken? Det er det store spørsmålet nå.
Jeg tror Vingle-Støre kommer til å kaste henne ut og sette inn Barth’en. Nå lekker de “muligheten” for å teste vannet for en slik beslutning.
Men det er ikke fordi han vil angripe Erna i Finnes-saken, for det vil ikke ha så mye troverdighet så mange ministere som har dummet seg ut i hans regjering med habilitetssaker. Han har jo selv gått hardt ut og sagt at Anniken ikke gjorde noe galt som kvalifiserte til avgang.
Jeg tror han arbeider intenst for en “fredsforhandling” mellom Israel og Hamas her i Norge - og da er Barth’en, for Støre, riktig mann å hvile seg på.
Men det blir nok med pipe-dream’en om internasjonal glans og mediedekning. Hvorfor skulle Israel møte til forhandlingsbordet nå? Not gonna happen.
Og ihvertfall ikke med Støre - det er jo flere som har fått med seg privatflyet til Taliban.
https://www.dn.no/politikk/anniken-huitfeldt/espen-barth-eide/kilder-til-dn-store-vurderer-bytte-av-utenriksminister/2-1-1532766
Edit: og hvor befinner Huitfeldt seg om dagen? I Brasil. Hun glemte den viktigste regelen for all partipolitikk: if you’re not at the table, you’re on the menu!