Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Har de ulike norske kommunene som har mistet de rikeste innbyggerne begynt planlegge nedbemanning som følge av de tapte fremtidige skatteinntektene?

2 Likes

Jeg liker ikke tabloidiseringen, men synes det var en diskusjonsverdig sak du lenket til. :+1:

Riksrevisjonen hjelper på den tynnslitte tilliten til byråkrati og politikere, det er bra noen holder dem litt på plass.

Det kjipeste med disse gebyrene er at de stort sett betales av folk som allerede har dårlig råd. Det må finnes bedre systemer!

3 Likes

Det er også noe feil med at staten alltid er de vanskeligste. Det er ingen som begjærer tvangssalg så fort som kommunen din gjør om du ikke betaler kommunale avgifter på tiden. At de i tillegg legger opp til å tjene penger på slike gebyr er også i den vanskeligste enden av skalaen.

6 Likes

Det offentlige er en vanskelig kreditor, og sitter samtidig med både definisjonsrett og voldsmonopol. Vi burde derfor kunne holde de til en høyere standard enn private, men slik har det jo aldri vært.

Hvor mange kroner samfunnsøkonomisk skade man gjør for hver krone man henter inn burde være en kalkyle som lar seg forske på for å finne en bedre balanse. Jeg blir minnet på bøtene som politiet gav til knarkere for brukerdoser i årevis. Sluttsummem der var at de eneste som tjente på dette var politi som fikk økt noen dårlig utformede KPIer. Tvangssalg er en elendig måte å forvalte penger, på samme måte som fengsel for ubetalte bøter er netto minus (mye minus) for samfunnet.

4 Likes

Er det nå vi skal si at sirkelen er sluttet, fra politisk “aktivist”, til religiøs ekstremist?

Lykke til alle trumpeter som fortsatt er villig til å stå opp for dette prosjektet. Kanskje på tide å stikke en finger i jorda og ta en pust i bakken?

image

1 Like

Du tror ikke dette er noe enhver amerikansk politiker ville finne på å si? Religion er stort i USA.

3 Likes

Hvem trenger juss når man har en bibel? Lykke til med den tanken Mr. Speaker!

Prediker mot et sekulært samfunn ut fra det han sier. Skremmende!

https://twitter.com/i/status/1717872440489947223

3 Likes

Legger bare merke til at religiøs polarisering øker kraftig.

2 Likes

Meh, var nok mye sterkere før. Nå er det å være kristen også noe konservative forbindes med.

2 Likes

Den skjønner jeg ikke helt. Mener du konservative tidligere ikke var kristne?

Jeg sier at de alltid har vært det. Demokratene de også, men til en mindre grad. Poenget mitt er at du lar deg sjokkere over noe som er normalt i USA. I Norge, så hadde du knapt kunne drive på som det der hvis du var fra KrF.

3 Likes

Jeg har aldri oppfattet det som normalt at rikspolitikere i ledende stillinger prediker at kristen religiøs tro skal ha forrang fremfor etablert juss, uavhengig av politisk ståsted.

1 Like

Det er ikke det jeg hører når jeg ser det klippet.

Poenget mitt her er at det du driver på med nå gir null verdi til politikdebatten. Selv om jeg tipper vi er ca like glade i høyresiden i amerikansk politikk.

Det er ikke noe poeng å repetere poeng fra amerikansk valgkamp. Man kan se på hva slags politikk det blir av det.

Abortsaken er vel det jeg tenker på først. En direkte konsekvens av Trump som utnevnelse av tre høyesterettsdommere.

1 Like

Kanskje “etablert juss” har et verdisett i bunn? Slik som likhet for loven og menneskerettigheter og sånt? Det har ikke alltid vært slik, og mye av dette kan vi takke nettopp greske filosofer og judeo-kristne tenkere for.

Nå aner jeg ikke hva trump har klart å lire av seg igjen, det blir for mye å følge med på. Men jeg synes godt vi kan bevisstgjøres på bakgrunnen for det vestlige verdisettet. Når vår kultur får kjørt seg hjelper det å ha gode røtter.

2 Likes

Det som skiller etablert juss i vår del av verden fra mange andre stater er at vi gjennom vår statsdannelse som er sekulær, skiller mellom kirke og stat. Dvs. at verdslige lover har forrang over religiøse lover.

3 Likes

Regner med du så de to klippene? Jeg mener det er et viktig poeng, når man ser politikere høyere og høyere opp i matkjeden benytter seg mer og mer av religion, når dette ikke var noe man så i samme grad tidligere.

Politikken som kommer ut av dette er tross alt en “direkte” konsekvens av retorikken!

2 Likes

Religion har som Christian påpeker, alltid vært ganske høyt oppe hos den amerikanske befolkningen, også hos USA’s presidenter. George W Bush var vel en av de presidentene som oftest blandet inn religion.

Men jeg skjønner jo at du ønsker å dra det fram når det er Trump som kommer med utsagn som har med religion å gjøre. Men det er jo veldig ensporet da. Drar du fram andre lands presidenter som gjør tilsvarende? Som f.eks. Zelensky som her ber Gud om å redde alle Ukrainere?

3 Likes

Biden med ATL på meningsmålinger. Håper inderlig Dems finner frem minst en mer kompetent kandidat, lista er utrolig lav. Kanskje noen som har bedre forståelse for utenrikspolitikk hadde ikke vært så dumt. Lov å håpe.

5 Likes

Høyt oppe ja, men tidligere ikke toneangivende for hvordan man påstår lover skal reguleres og tolkes, slik som det nå argumenteres for når Speakeren regelrett lyver når han sier at grunnloven ikke sier noe om skille mellom religion og stat.

La oss se på hva den faktisk sier:

First Amendment
Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech,

Lovene skal mao. ikke lages ut fra respekt for religion, men skal heller ikke forby fri utøvelse av religion. Dette forutsetter at lovene som lages er sekulære, og ikke religiøse.

Ingen logiske argument kan endre dette, men du gjerne fortsette å gjøre dine tolkninger på tvers av fakta, men det endre ikke virkeligheten.

1 Like

Interessant å lese Speakers tidligere meninger, som gjenspeiler det han sier i dag.

In case it wasn’t clear what kind of person the new Speaker Mike Johnson is, here is an OpEd he wrote advising that states should “discriminate” against “homosexual conduct” and suggesting they pass laws around “sexual conduct outside marriage.” He is a Christo-Nationalist zealot. Of “The Handmaid’s Tale” variety.
,
image

1 Like