Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

4 Likes

Det var da merkelig vinkling av NRK🤔

6 Likes

Ulv bra? 2 min video fra Yellowstone som forklarer hvordan ulv gjorde at mye annet liv i parken tok seg opp, når det ble færre rådyr.

https://twitter.com/timecaptales/status/1721420641495134389

12 Likes

Veldig interessant om naturforvaltning. Så en lengre reportasje om nettopp dette på NRK 1 nylig (i en naturserie).

1 Like

Koranen har mange antisemittiske vers. Ett av dem oppfordrer til vold inntil jødene underkaster seg og betaler den særegne skatten. Det kan hvorfor ikke alle ble drept av muslimske imperier.
Det blir feil å konkludere med at dette ikke er en gammel religiøs konflikt fordi jøder ikke ble drept når de godtok å være annenrangs innbyggere.

Andelen kristne har som i resten av Midtøsten gått ned med 90%. Likevel ser vi ikke samme “motstandskamp” fra den kanten.

Hans argumentasjone er at Israel er problemet fordi flere palestinere har dødd enn vice versa. Spørsmålet blir da hvor mange flere jøder som må dø for at Israel skal få retten til å forsvare seg.

Ideologienes rolle er varierende.

Nord Irland og Sri lanka hadde isolerte konflikter der religion kun spilte en rolle i gjennom bredere identitet/tribalisme. Det er eksempler som er forenelige med den vanlige påstanden om at ideologi er verktøy og ikke årsak.

Men når titalls tusen mennesker fra 100 land verden over, med alle tenkelige bakgrunner, mange av dem høyt utdannede konvertitter, bestemmer seg for å slutte seg til samme religiøse terrororganisasjon, er religionen i seg selv eneste mulige fellesnevner.

I tidligere innlegg ble jeg spurte om jeg hadde vært hatefull dersom jeg hadde levd som tredje generasjon flyktning under blokade.
Men terrorangrepet på oktober 7. ble feiret over hele verden av folk som aldri har opplevd slike forhold. Disse har ikke mer grunn til å føle på hat enn det vi har.

Hvis dette kun handlet om Palestinas beste burde vi sett store reaksjoner mot Egypt som er med på blokaden av Gaza selv nå. Stillheten er døvende.

Det er heller ikke slik at alle grupper driver lik motstand med forskjellige ideologier. FN sanksjonerte i 2022 to kinesiske ledere for å ha drevet tortur, drap, tvungen abort og sterilisering i Tibet. Ekstreme buddhister der setter fyr på seg selv som motstand uten å skade fienden. Det er som Dalai Lama har sagt en manifestasjon av ikke-voldelig ideologi. Ideologi har betydning.

13 Likes

supplies will not be allowed to reach Palestinian group Hamas,

Så i praksis har Israel stengt grensen?

Litt mer oppdatert data: The Gaza-Egypt Rafah crossing explained: ‘It is not a normal border’

Egypt said in the first few days of the war that the border crossing was open, but essentially inoperable, because of Israel’s bombardment. In just 24 hours on October 10, Israel carried out three air strikes on Rafah.

Since delivery aid was unblocked on October 21, a total of 374 aid trucks have gone in – which amounts to about 31 trucks a day on average. WHO emergencies chief Dr. Michael Ryan called it a “drop in the ocean” during a news briefing on October 19.

3 Likes

Ja, så klart. Vi er ikke uenige der. Det jeg forsøkte å påpeke (kanskje på en litt snirklete måte) er at det alltid finnes religiøse / ideologiske nettverk som mennesker med visse tilbøyeligheter kan søke seg mot, og som videre kan legitimere grusomme handlinger.

Ja, så klart. Drømmen er å lage en ny, bedre, verden. Klart har religion / ideologi en tiltrekningskraft i seg selv. Tenk på alle som dro til Russland og så Sovjet, for å være med på det prosjektet for type 100 år siden. Eller den spanske borgerkrigen? Eller bare første verdenskrig, hvor høyt stod ikke idealismen hos de som reiste ut august 1914?

Og tenk på alle de vestlige som svermet for kommunismen (og bare så det de ville se) helt til havariet var et faktum tidlig i 1990-åra. Å lese om AKP ml’eres studiereiser til Albania og Kambodsja i 1970-årene er jo mildt sagt fascinerende, og dypt sjokkerende.

Og det vil alltid finnes folk der ute som lever etter QOTSA-tekstlinja (go with the flow):

I want something good to die for. To make it beautiful to live.

Noen vil ha noe annet, noe som de opplever som mer meningsfylt enn stasjonsvogn, 2.1 hylende barn, labrador, og rekkehus. Sånn er det bare. De folka vil trolig alltid finnes. Og de vil ofte søke seg mot et eller annet nettverk / en eller annen tilhørighet. Om det er QAnon, anarkisme rundt år 1900, øko-terrorisme (som jeg mener FBI trodde skulle bli den neste store trusselen i 1990-årene), islamisme, eller whatnot.

Nei, og det var heller ikke det jeg prøvde å fremme, selv om jeg ser hvordan innlegget kan leses slik. Jeg ville bare få frem at det finnes relativt mange religiøse retninger / ideologiske rammeverk man kan velge å agere innenfor / tilbyr legitimering, om man skulle ha tilbøyeligheter i retning det ekstreme. Jeg mener ikke at religion ikke spiller en rolle. Jeg bare mener at uten underliggende faktorer, så blir radikalisering mye vanskeligere å oppnå med religion / ideologi / ismer som redskap. Altså, noen vil alltid trekkes mot det ekstreme uansett, men når mange gjør det på en og samme tid, så er det ofte et tegn på noe underliggende (ikke at det legitimerer det ekstreme heller).

Poenget er: Tar man det underliggende, så ordner mye seg der. De høyt utdanna folka som vil skape en ny verden i den syriske ørkenen (eller AKP (ml), de velger den løsningen uansett, hvis muligheten oppstår. Kan jo være greit å huske at mange (les: de fleste) som trekkes mot sånt er folk som har falt utenfor for den ene eller andre måten, tenk på hvem de norske syriafarerne var / er ?

4 Likes

Mange verden over sympatiserer nok med palestinerne om målet - en palestinsk statsdannelse. Det betyr ikke at man støtter opp om virkemidlene til Hamas.

Fra en konflikt om et landområde har den som en snøball rullet seg langt større i de 75 årene som er gått. Nå inneholder den både religiøse og etniske motsetninger. Samt stormaktspolitikk; i særdeleshet rundt USAs rolle i denne konflikten, men også ellers i Midtøsten.

4 Likes

Kan jo ta den gata til London pub eller? Siden vi er så inkluderende.

1 Like

Tekinvestor 2025: Alle trådene unntatt én er stengt, etter at Midt-Østen diskusjonen stenger en og en tråd, og bare flytter til nye tråder. Den ene tråden som er igjen er Ultimovacs Fundamental, pga hard moderering av brukerne.

6 Likes

Greit, du har rett. Det oppfordres ingen steder i Koranen til krig mot de vantro. Elsk dine fiender, nestekjærlighet, vend det andre kinnet til og lev i harmoni. Der har du budskapet i den boken.

Beklager, Roc.

Forresten, jeg tilhører venstresiden politisk, men fin stråmannspåstand der, med litt “frekventert høyreradikale nettsider”…

1 Like

Hva vil du fram til, Fartin? Bærer du nag til alle muslimer? Hamas er en forsvinnende liten del av antall muslimer i verden. Roc mfl. har gjort så mye for en balansert diskusjon her inne og så er alt du har å komme med det oppgulpet der. Trist.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

10 Likes

Jeg skiller på kriminelle og lovlydige mennesker. Er ikke viktig hva de tror på.

5 Likes

Øy, drit i å kritiser elefanten i rommet da, din jævla rasist! Skjønner du ikke at det er ruspolitikken i Sverige som er årsaken til all elendigheten, det har ingenting med massiv innvandring fra land med totalt ulik kultur og verdisett.

3 Likes

Det er utrolig viktig hva som driver folk til det de gjør. Se hvilken oppvask det ble etter ABB. Selv om han var lone wolf ble alle steiner snudd. Mens nå når islamister slår til dysses det ned med alle krefter.

Jeg har ikke noe imot muslimer. Om det er noen muslimer her, så vil jeg anbefale imam tawidi. En god imam.

2 Likes

Akkurat dette…!

Den samme venstresiden som i mange år tillot seg den mest spydige og kompromissløse kritikken av kirken og kristendommen legger seg typisk nå langflat for en objektivt sett mye mer problematisk religion. Helt uforståelig. Med mindre en ser på det grunnleggende hatet/morstanden/protesten, kall det hva en vil, mot Vesten generelt og vestlig kristen konservatisme.

3 Likes

Ja og hva er det som forener venstre siden og islam egentlig?

Hva er det de har til felles?

Kvinne frigjøring?

Homokamp?
Høye skatter og avgifter? Nei, bare for vantro.

Nei den eneste saken jeg kan finne som forener de to er hatet mot Israel og hatet mot usa.

Det gjelder ikke alle muslimer, men det gjelder visse retninger av islam. Og de store moskeen i Norge tilhører værste sort. Men så har man gode folk som for eks bosnisk moske.

9 Likes

Boka er sånn ca 1400 år gammel. Innholdet og materiale er myntet på sin samtid. Feks, har du lest noe av Shakespeare? Er masse gørr der også (Titus, King L etc) og dette ble skrevet sånn 1000 år etter koranen. Gamle testamentet har også mye gørr. Mye rart i Bibelen også.

Fortell meg hvilken religion som ikke har fremmet kriger og drept mennesker i Guds navn?

Jeg tilhører også muligens venstresiden (noen ganger og i noen saker i hvertfall). Tror ikke det bilde du fant er sånn typisk hentet fra en vestreside, men sorry hvis du følte deg truffet. Jeg følte posten din, som du slettet, var inflammatorisk. Spesielt siden det var dirkete feil det som stod der.

3 Likes