Det er nettopp det som er poenget nå. Og det er farligere enn noen gang for Erna. Denne gangen vil presset virkelig komme innenfra og det vil ikke handle om hun nå på Stortinget har tilgang til innside opplysninger og nå kan havne i habilitetsproblemer.
Nei - nå spør mange innad i Høyre om de ikke bare er et par tasteklikk unna at Finnes ødelegger oppkjøringen til Stortingsvalget 2025. Og - dersom Erna blir statsminister - om regjeringen ikke bare er et par tasteklikk unna å måtte gå av hvis Finnes ikke kan styre seg.
Frem til idag trodde mange i Høyre at noe slikt ikke kunne skje igjen, særlig fordi Erna forsikret om det også.
Men: så dere den tamme pressemeldingen Erna sendte ut («glad for at Sindre avklarer at han vil bruke 1.5 år (!) på å selge seg ut»)?
Fra idag tenker mange i Høyre at det går ikke å drive partiet videre inn i neste valgkamp, når Erna er så tam og Finnes gir så fullstendig F.
Denne gangen går Erna på kanten av en vulkan innad i Høyre. Nå skal det ingenting til før det ryker og partiet ikke vil løpe mer risiko (6 år til i opposisjon?!) - da er det like godt å bytte hest nå.
Jeg har vært blant dem her på tråden som har forsvart Erna hardest.
Men etter den tamme meldingen hun sendte ut i dag - som signaliserer at hverken hun eller Finnes fortsatt har lært leksene sine, så tenker jeg at det er like greit om hun går hvis hun fortsatt tror Finnes kan bli med inn i statsministerboligen igjen. Ingen tror lenger på forsikringene hennes - alle ser at Finnes gir bare F.
Det lureste nå er om Finnes får seg en jobb i Verdensbanken eller IMF utenlands, og blir borte de neste 6 årene - hvis Erna på død og liv vil både bli statsminister og fortsette å være gift med denne judasen.
Ellers ser jeg ikke at hun overlever innad i Høyre.