Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det er ikke lenger en kulturutvekslingsordning, som det en gang var. Ordningen brukes for å skaffe seg billig arbeidskraft i hjemmet, enten til barnepass eller husarbeid, sier Persen

Den tiden der au pair-ordningen reelt sett var en kulturutvekslingsordning er forbi

Høres ut som det stemmer da?

2 Likes

Nei?

Hvis du drar til Filippinene og bor og jobber hos en filippinsk vertsfamilie i to år, tror du helt seriøst at du ikke vil lære mye om Filippinene og kulturen der??

Å få være aupair og få bo og jobbe i ett av verdens rikeste , tryggeste og frieste land er en DRØM for fattigfolk. En drøm som nå er knust av sosialister med et hånlig smil om munnen.

8 Likes

Tjah, eller så kan man ha det som dette

2 Likes

Ja, eller ikke. Vi forbyr da ikke butikkdrift bare fordi noen arbeidsgivere driver rovdrift på de ansatte?

2 Likes

Hvis det blir for utbredt, så gjøres det tiltak. Her ble tiltaket å fjerne hele ordningen.

2 Likes

Ekstremt lettvint å bare forby det. Som sagt, det er ideologisk begrunnet.

Du glemte forresten å svare på mitt forrige innlegg:

4 Likes

Da kunne vi like gjerne hatt en ordning for midlertidige arbeidsinnvandrere fra land som Filippinene, så kunne de tjent en skikkelig lønn for jobben.

Etter å ha lest oppsummeringen her, så tenker jeg det er like greit at ordningen har blitt skrapet. Tviler på at Høyre gjenoppliver den igjen for å si det sånn.

Ser forresten at de skriver videre på det jeg skriver, at det heller burde åpnes opp for arbeidsinnvandring på en bedre måte.

3 Likes

Og det vet du godt at aldri kommer til å skje.

Konsekvensen av forbudet er det som er viktig. Knuste drømmer for fattigfolk slik at de i venstresvingen kan sove god i den trygge varme sengen sin i et av verdens rikeste og tryggeste land :slight_smile:

2 Likes

Problemet er vel at de som kom hit som au pairer ikke hadde det spesielt trygt, rett og slett fordi de ender mellom to stoler og ikke fikk den lovbeskyttelsen som resten av oss har. Men, men ser at vi er såpass langt fra hverandre her at det er meningsløst å fortsette diskusjonen.

2 Likes

Fra VG-artikkelen jeg postet i starten av denne diskusjonen:

Natalia Ravn-Christensen, leder av au pair-byrået «Energy Au Pair», gikk kraftig ut i Avisa Oslo i 2022, mot forslaget om å legge ned ordningen.

467 au pairer skrev i fjor et innlegg i Aftenposten.

«Felles for de fleste av oss er at au pair-ordningen er en av få muligheter til å oppleve livet i et europeisk land. Vi har ikke mulighet til å dra på backpacking eller jobbe frivillig mens vi opplever verden. For oss er au pair-ordningen en av få muligheter til kulturutveksling», skrev de og fortsatte:

«Mange ønsker å avvikle ordningen for å beskytte oss. Det blir feil. Ordningen har tydelige svakheter, men ikke ta fra oss denne muligheten. Det finnes andre, og bedre, måter å beskytte oss på. Dere kan sikre at vertsfamiliene får ordentlig kursing. Kanskje sammen med oss, slik at begge parter får samme informasjon».

3 Likes

Prøv å hør på hva de faktisk sier selv:

Da må man jobbe for at de får bedre beskyttelse. I stedet gjør man en lettvint og ideologisk drevet løsning som ødelegger drømmene for fattige utlendinger, samtidig som man sparker mot vestkanten på klassisk Peggy Sue Hessen Følsvik-vis

6 Likes

Det bryr vel ikke @Christian seg om? :stuck_out_tongue:

Flott for min venninne som jobber som nanny med veldig god årslønn, bredere marked :slight_smile:

Forøvrig, har noen noen gang trodd at venstresiden ønsker at folk skal ha drømmer? Vi skal alle være like er drømmen, om de så må jage bort alle ulike for å oppnå det.

3 Likes

Billig arbeidskraft er vel sikret gjennom EØS, det får da holde?

1 Like

Jeg hadde aupairer før. Har kontakt med dem enda. Hvis det er ment som kun kulturutveksling hvorfor skal den som får besøk betale den som får opplevelsen 7000 i mnd?

Når nordmenn er au pair i USA så gjør de jo det for opplevelsens skyld. Selv om de får litt betalt og må passe barn.

4 Likes

Burde heller avviklet sosialismen/misunnelsen enn Aupair ordningen.

1 Like

Motivasjonen for de fleste som har aupair er at de har et grunnleggende ønske om at fattige jenter skal få oppfylt sine drømmer om å lære seg norsk kultur.

Ønsket om billig hushjelp/barnevakt kan da umulig spille inn.

1 Like

Hva er galt med vinn/vinn for både aupair og vertsfamilie?
Jeg har ikke aupair selv, men jeg unner andre å ordne livene sine som best de kan.

1 Like

Ja, det er synd om et genuint ønske om å lære fattige jenter en ny kultur skal fratas de som ønsker å ordne livene slik som de best kan.

1 Like

Ser ikke helt at du svarer på Geirx sitt spørsmål her Floppe:

Hva er galt med vinn/vinn for både aupair og vertsfamilie?

1 Like

Jeg er sikker på at det er mange jenter fra f.eks. Filipinene, fattige eller ikke fattige, som har opplevd tiden som aupair som positiv, men jeg reagerer på fremstillingen om at de fleste nordmenn som har aupair har engasjert de med bakgrunn i ønsket om å lære de norsk kultur, og ikke som et ønske om billig barnevakt/hushjelp.

Er det i så fall vinn-vinn? For de jentene, som kommer fra lite og ingenting, så vil håpet om noe mer lett dekke over evt. urett som oppleves.

Personlig hadde jeg ønsket at det kunne finnes systemer som ivaretok den manglende balansen i dette maktforholdet, og som gjorde at man kunne videreført ordningen, men tror dessverre ikke det lar seg gjennomføre i praksis.

5 Likes