Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Aupair kan velge å bytte familie eller reise hjem.
Vertsfamilie er tjent med å sørge for at aupair blir fornøyd.
Det er ubalanse i ethvert arbeidsforhold, men når det gjelder aupair ordningen er det en avtale begge parter ønsker.
Da kan jeg ikke se hvorfor vi som ikke bruker ordningen skal nekte de som ønsker det.
Det er rotne epler overalt. Sikkert like mange i bedrifter som i vertsfamilier. Vi legger ikke ned bedriftene pga noen drittsekker.

3 Likes

Jo, det gjør vi. Hilsen Dyrebeskyttelsen (på vegne av Pelsdyrnæringen.)

I de aller fleste arbeidsforhold hvor det ender opp med en ubalanse er det i utgangspunktet en avtale begge parter ønsker. Problemet oppstår når ubalansen bikker veldig i favør en part.

Bare å bytte familie eller reise hjem sier du! Hvor er den balansen du beskriver?

1 Like

Samme for bemanning til bygg og anlegg i Oslo, private fosterhjemsselskap i hele Norge og snart også institusjonsbarnevernet. Denne regjeringen har fjernet en del bransjer med lovendringer. Så får vi vente på rapportene om problemer om noen år, når de er ferdig satt sammen og analysert. Nå får vi bare se konkursene.

Viktig å påpeke at de har gjort 0 med de underliggende årsakene til at de finnes, så problemet de løser vil fortsatt være der.

2 Likes

Det var da et skikkelig kvantesprang fra aupairer.

1 Like

Nja, ikke så stor forskjell i antall ansatte :slight_smile:

Totalt 829 aupairer i 2022, inkl. nye og forlengede tillatelser.

Vi er vel litt unna antall ansatte i andre næringer hvor folk får normal betaling, så jeg er usikker på hva du mener.

Ansatte innen bemanning i byggebransjen i Oslo: “Og hva skjer neste gang vi får en boom i byggebransjen? Da finnes ikke de mellom 500 og 600 menneskene som i dag jobber knallhardt for å sikre jobb til de i hovedsak utenlandske arbeiderne som jobber i bransjen. Dette skal nå fikses av NAV ifølge regjeringen. Har de spurt NAV om de har ledig kapasitet?” Innlegg: «Bemanningsbransjen som stadig brer om seg» • Byggeindustrien

I forhold til private fosterhjem er det vanskelig å finne statistikk for det, men i rapporten de har brukt for å vedta loven står det fra 2014 og 2015 ca. 500 slike hjem:
image

Er det jeg mener med sammenliknbart :slight_smile: I kroner og øre er det nok større forskjell ja, men begge bransjer har særdeles lave lønninger, sammenliknet med annen privat virksomhet.

1 Like

Hva har dette med aupairer å gjøre?

Au pairen har betalt for reise (5-15k)og et gebyr for å få oppholdstillatelse (5k). Nei, de har ikke råd til å dra hjem. De har mest sannsynlig tar opp gjeld for å dra til Norge.

3 Likes

at det er tredje gang de fucker opp for 500-600 mennesker :slight_smile:

Tror du misforstår. Auparier har aldri vært en del av bemanningskontorenes andel av ansatte som er tilgjengelig for deltidsansettelse.

Hvis vi virkelig mener vi skal hindre fattige folk å komme til Norge og søke å forbedre eget liv ved å jobbe her, så er det helt greit å slutte med en unntaksordning som - i praksis - fungerer som billig arbeidshjelp for rike vestkantfolk.

Kulturutveksling er vel og bra, men man har vel språkreise og slikt som ikke kobler dette til at man skal jobbe for oppholdet? De som vil kan bidra der. Ellers så er det vel greit at man har regler for arbeidsinnvandring med færrest mulig smutthull.

Livene deres blir sikkert i snitt mye bedre ved å komme til Norge. Dette handler ikke om å gjøre livene til arbeiderne bedre, det handler om å tette ett smutthull som utnyttes. Er vel helt greit sånn jeg ser det. Av alt regjeringen har gjort så klarer jeg ikke bry meg nevneverdig om denne saken.

5 Likes

Nok en dumhet fra regjeringen som vil bidra til ytterligere fall på meningsmålingene. Utrolig hva disse folkene bruker tiden på. Selv om dette forslaget ikke angår særlig mange, så legger folk merke til sånt tøv og tull.

2 Likes

Jeg forstår ikke greia. De er i Frankrike. Hvorfor vil de på død og liv (bokstavelig talt) til Storbritannia? Hva utgjør det for forskjell?

1 Like

Er kanskje forskjellige regler for oppholdstillatelse osv?

Enklere å jobbe svart, forskjellig behandling, har familie og venner der, osv.

1 Like

Det koster ca 20 000 for den som vil ha opplevelsen. Den som får besøk får betalt.

3 Likes

Det er nok den nye grensen for pensjonsalder i Frankrike de flykter fra…

2 Likes
4 Likes

Når den mannen på bildet valgte å gi et en jævla selvbiografi midt i pandemien skjønte man hvor landet lå.

2 Likes