Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Enig i det. Tror ikke Kreml er veldig lystne på flere militære spesialoperasjoner i nær framtid. Men jeg trodde ikke Russland ville angripe Ukraina heller.

Om noe europeisk land er utsatt for ytterligere russisk aggresjon, er det trolig Moldova som ønsker beskyttelse fra Nato.

2 Likes

Ser ikke helt hvordan man kunne støttet dem stort mer uten å direkte innvolvere Nato og dermed risikere en vanvittig opptrapping av konflikten. Mangfoldige milliarder er spyttet inn samt endeløst med militært utstyr.

Hvorfor tror du Russland plutselig bestemte seg for å ta masse områder fra Europa? Tror du ikke det er mer sannsynlig at Vestens provokasjoner har trigget frem en type “Hit men ikke lengre” respons fra Russland? Vesten er nødt til å se litt innover her også.
Det virker dessverre som veldig mange tror at dette er en “God” vs “Ond” type konflikt. Det blir altfor simpelt spør du meg

4 Likes

Norge kan nesten ikke svinge forsvarsutgiftene opp og ned utfra oljeinntektene. De var ekstreme i 2022 og gjorde at BNP var opp type 50% vs normalen…

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

14 Likes

Hvem er ytre høyre? Alle til høyre for det grønne skiftet, alle som vil ha lavere skatter, alle som ikke ønsker fri innvandring eller alle foregående?

6 Likes

To mulige forklaringer: Erkefienden Iran støtter Hamas, begge sjiamuslimer.
Saudi var i ferd med å normalisere forholdet til Israel da Hamas angrep og Israel erklærte krig. Arrestasjonene kan tyde på at de planene ikke er lagt helt bort.

2 Likes

Hvorfor hater Saudi Arabia og Iran hverandre?

Er tariff avtale det samme som rett til å organisere seg i en fagforening?

Det er litt som det historisk var mellom protestanter og katolikker - den ene religionskrigen ble avløst av den neste.
Sjiaer og sunnier har det samme forholdet, i utgangspunktet strid om hvem som skulle være Muhammeds rette etterfølger.
Det handler også om politisk innflytelse i den muslimske del av verden.

Det er nok lettere for en kristen eller muslim å akseptere troende fra andre religioner enn “avvikere” som i tro eller sak står dem selv nær. Sånn er det vel på mange områder.

2 Likes

Er vel mer pga. houthiene som blir støttet av Iran

1 Like

Nei, jeg har ikke en så ensidig definisjon på ytre høyre. Men jeg går ut fra at du forstår hvilke partier jeg i denne sammenhengen siktet til i feks. Nederland, Ungarn, Slovakia, Frankrike og USA. Hele poenget var å vise til det underlige paradokset at det er partiene lengst til høyre som indirekte støtter Putin.

2 Likes

Det er nesten ingen som støtter Putin direkte eller indirekte. Syns ikke alt fra ytre høyre er så galt. Bare det som før var ytre høyre. Nå er jo snart halve vestlige verden ytre høyre. Kanskje bare kalle det høyre? Når det er høyre vi snakker om og ikke nazisme etc.

8 Likes

Fordi kristen-fascismen til Putin verdimessig appelerer til disse partiene/velgermassen.

2 Likes

Jeg kan godt forstå at høyrepartier vokser frem. Det er normal reaksjon mot mye vanstyre fra venstresiden, Ikke minst når det gjelder innvandring. Men om man vinner frem med å stanse støtten til Ukraina, så støtter man selvsagt indirekte Putin sin sak. Og jeg kan ikke skjønne at det å legge til rette for Russisk ekspansjon har noe med høyrepolitikk å gjøre?
Den mest effektive buffer mot både Russland og Kina, er mest mulig samhold i vesten, både militært og med annen politikk og handel.

5 Likes

De ser det ikke sånn.

By the way

3 Likes

Ferske tall fra NVE viser at fyllingsgraden forrige uke lå på 73,9 prosent mens normalen de siste 20 årene er 78,6

7 Likes

Er du enig i at dersom Trump, om han vinner valget, stanser militær bistand til Ukraina, så er det sannsynlig at Russland vinner den krigen? Er det ikke derfor Putin ønsker at Trump skal vinne valget?

1 Like

Det ser virkelig ut for at denne regjeringen faktisk ønsker denne ekstra belastningen av befolkningen gjennom strømprisene! Kjenner jeg blir direkte forbanna!! Nå tømmer de våre vannmagasiner på nytt for å tjene mest mulig!

5 Likes

Hvordan få lavest mulig oppslutning!

1 Like

Regner med at ingen skriver noe om hvor mye kraft som er eksportert i år sammenlignet med i fjor, burde vært interessant når det står i VG-artikkelen at:

"Tiltakene skulle sikre at produsentene sparer på vannet og at eksporten begrenses for å forebygge behov for kraftrasjonering når det er lite vann i magasinene. Det er ikke tilfelle nå.

To ganger har regjeringen sagt at dette skulle være på plass «i god tid» før vinteren."

Dagens kraftsituasjonsrapport for t.o.m. uke 47 viser at man har ikke begrenset eksporten, tvert i mot, man har eksportert mye mer kraft enn i fjor:

image

Og selvsagt en solid økning i Sør-Norge, der utenlands kablene går ut til kontinentet.

Kraft-eksporten i 2023 kommer til å bli rekordhøy, og ikke langt unna omtrent halvparten av hva alle norske husholdninger bruker i løet av 1 år.

Synes også det er et tankekors at strømprisene i Midt-Norge er adskillig lavere enn i Sør-Norge, tross at på papiret burde kraft-situasjonen i Midt-Norge være mer anstrengt.

image

Forklaringen er selvsagt utenlandskablene, som sikrer oss kontinentale priser. Nesten en krone dyrere i sør-Norge, enn midt-Norge selv om det strengt att burde vært dyrest der kraftsituasjonen er dårligst, både som i fyllingsgrad og værmessig.

I 2012 kom tallknuserne frem til følgende:

“Hvis det bygges fire utenlandsforbindelser med en samlet kapasitet på 4500 MW, vil husholdningenes strømpris øke med om lag 3,6 øre/kWh, sammenlignet med om kablene ikke ble bygget, ifølge rapporten som Thema Consulting har laget for BKK, Lyse Energi, Agder Energi, Statkraft og Vattenfall.”

" I det mest ekstreme scenarioet vil to kabler heve husholdningenes priser med 4,6 øre/kWh, mens fire kabler vil gi en prisøkning på hele 6,2 øre/kWh."

Det jeg synes er mest interessant med en slik rapport er overskriften:

" Bygging av flere utenlandskabler gir dyrere strøm og høyere nettleie, ifølge ny rapport."

og infoen når man kikker gjennom rapporten: 4-6 øre dyrere.

En rapport som skapt for latterliggjøring av kritiske røster:

Besserwisserne kan sarkastisk si:
"Ja, det blir dyrere med strøm om vi får utenlandskabler, med 5 øre… duh :joy: :clown_face: :poop:"

Blir vanskelig å argumentere som han idioten som tror det blir 50 øre dyrere og ikke 5 øre da.

Men det morsomste er at når man har fasiten i hånda så blir det fortsatt gitt forklaringer alle er med på. Vi fortjener de politikerne vi velger, og de resultatene vi får.

13 Likes