Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Tro om det fortsatt er mulig å få kjøpt SAS-aksjer.

Er det rart man blir forbannet…

Toppene på berget as.

Hvorfor fikse noe som ikke berører dem selv. De kan jo bare å øke lønningene sine mens andre blir hengende etter.

Helt ufattelig at det ikke myldrer av folk med høygafflene i hånd utenfor Stortinget.

9 Likes

God jul til de som sitter nederst ved bordet.

Fra Støre-regjeringen:

«I fjor fikk Matsentralen fem millioner kroner i «julegave» fra regjeringen. Til tross for rekordstor pågang, må de klare seg uten ekstra støtte i år.

Behovet for mathjelp i Norge fra matsentralene har økt med 100 prosent det siste året.

Selv om Matsentralen deler ut mer mat til vanskeligstilte nordmenn enn noensinne, er behovet langt ifra dekket.

– Vi går inn i vår andre jul med enormt stor pågang. Rundt 50 prosent av de som kommer er barnefamilier, sier daglig leder i Matsentralen, Per Christian Rålm.»

Det er regjeringen fullt klar over. Dette er en villet politikk og ikke et arbeidsuhell i budsjettet.

I spørretimen i dag på Stortinget gikk selv SV i surr over hvilke partier som står på høyresiden og venstresiden - etter at H og FrP kjørte Støre knallhardt på at han ikke setter inn målrettede tiltak for å støtte de som sitter nederst ved bordet.

Mens Støre mumlet og mumlet tok H og FrP over rollen som de svakestes beskyttere. Fra Stortingets talerstol.

4 Likes

Prøv og stav fascisme. Prøv så å stave FASCISME, og se etter nyansene.

image

2 Likes

Jeg synes det er fascinerende hvor mye tid du bruker på å lese og poste ting fra en fyr du ikke liker. Hva med å poste ting fra politikere som gjør som du ønsker? (jeg kan nok bli bedre på det selv)

Hele opplegget med at politikken blir mer og mer personfokusert mener jeg er et blindspor.

6 Likes

Det er enkelt! Jeg mener Trump er den største trusselen vi står overfor, og ser ingen logikk i å ignorer det for å heller ha fokus på andre politikere som gjør gode ting.

Ondskap finner sin vei inn i samfunnet uansett om det er gode folk der ute som gjør gode ting. Å ignorer den er den største fallitterklæringen vi som enkeltmennesker og samfunn kan gjøre.

Er det noen her inne som vil rekke opp en hånd og si at jeg vil at mitt barn skal bli som Trump?

2 Likes

Når amerikanere må velge mellom en usympatisk klovn og en nærmest dement, så blir det lett alt for personfokusert ja. Det er skremmende nok å kun fokusere på deler av den kristenfundamentalistiske politikken til det Republikanske partiet. Trump sin holdning til Ukraina, abort, våpen og natur er jo godt forankret i partiet.

I følge Speaker så er grunnen til at folk med høyere utdannelse forlater GOP, fordi de studerer for mye og sikkert for lenge, og blir indoktrinert av liberale, radikale liberale, og i noen tilfaller til og med av sosialister.

La meg prøve med en dristig påstand her: Kan det være fordi de kan lese?

Er det noen som ikke er i søkelyset for MAGA-bevegelsens kommende kulturkrig? Slå opp kulturkrigen i Kina om det ikke ringer en bjelle.

image

1 Like

Det første punktet stemmer ikke, god støttet bredt i rep. Ikke fra maga siden da. Samtidig, det har vært endel som har gått gjennom enstemmig.

Legg merke til hvordan han ikke lenger klarer å holde maska og begynner å flire når han på slutten sier at GOP er “a rule of law team”.

I kid you not! Ca 31 sekunder inn i klippet.

image

Nederland har vært styrt av VVD i evigheter ( H). Wilders stemmene kommer fra misfornøyde H velgere, ikke fra venstresiden. Forøvrig så vant PvdA/groene i alle større byer, og fikk flest stemmer fra nederlendere i utlandet med stemmerett. Wilders har forøvrig 1/4 av stemmene, og idag ble det kjent at ingen av de nesten like store H partier vil sitte i en regjering med ham. ( Omtzigt og tapende VVD).
Jeg tipper at VVD sitter der om 300 dager ( ikke blitt erstattet av en ny regjering). Høyrefascistene kommer ikke til å sitte i regjeringen tipper jeg

1 Like

Når det ikke bare er NAV du er sint på.

"Hans Jørgen Lysglimt Johansen, partileder i Alliansen, er tiltalt for en rekke hatefulle ytringer. Det skriver Filter Nyheter. Link via NRK.

Han er også tiltalt for hensynsløs atferd overfor Ervin Kohn, daværende forstander i Det Mosaiske Trossamfund og nestleder i Antirasistisk Senter, bekrefter statsadvokat Carl Graff Hartmann til Filter.

– Dette er en tiltale som omhandler flere alvorlige hatefulle ytringer framsatt over tid. De har rammet både den jødiske folkegruppen, muslimer og homofile, sier Hartmann til avisa."

Ps. Lysglimt Johansen er også tiltalt for grovt bedrageri av Nav, skriver Filter.

1 Like

Det er bare å følge sporene etter klovneskoene.

image

Her er det en fyr det står respekt av!

5 Likes

Du mener at gert wilders er fasist?

Wilders rejects being labeled as far-right and views himself as a right-wing liberal, while saying he does not want to be “linked with the wrong rightist fascist groups”.

… men de riktig fascistegruppene er greit? :smiley:

EDIT

In July 2011, Anders Behring Breivik, the man who carried out the 2011 Norway attacks, expressed admiration for Geert Wilders and the Party for Freedom. Wilders immediately distanced himself strongly from Breivik.[111]

Det sier vel sånn ca hvor i landet politikken hans ligger.

He has stated, “My allies are not Le Pen or Haider … We’ll never join up with the fascists and Mussolinis of Italy. I’m very afraid of being linked with the wrong rightist fascist groups”, adding that his drive instead is such issues as freedom of expression and Dutch iconoclasm.[4]

men nå var de altså innafor?

More recently, however, Wilders has worked together with Marine Le Pen of the French National Front, as well as Austria’s Freedom Party, Italy’s Lega Nord and Belgium’s Vlaams Belang.[21][22][23][24]

Og:

  • Replacement of the present Article 1 of the Dutch constitution, guaranteeing equality under the law, by a clause stating the cultural dominance of the Christian, Jewish and humanist traditions;

Neida, koselig kar dette. Trenger bare noen klare fiender for å skaffe seg litt popularitet.

3 Likes

Geert Wilders, a Dutch politician known for his strong opinions on immigration and Islam, is often a subject of controversy and debate. However, labeling him as a fascist is subjective and depends on one’s interpretation of the term “fascist.”

The term “fascist” is historically associated with the far-right, authoritarian ultranationalism characterized by dictatorial power, forcible suppression of opposition, as well as strong regimentation of society and the economy. This was most notably exemplified by the regimes of Mussolini in Italy and Hitler in Germany during the early 20th century.

Wilders’ political stance, as the leader of the Party for Freedom (Partij voor de Vrijheid - PVV) in the Netherlands, includes strong anti-immigration and anti-Islam views. He advocates for policies like banning the Quran, closing mosques, and exiting the European Union. These views are often considered extreme and have led to various legal challenges and controversies.

However, whether these views and his political actions align with the traditional definition of fascism is a matter of political and academic debate. Some critics might label him as such due to his nationalist and anti-immigration stance, while others argue that his actions do not fully align with the historical and political criteria necessary to be classified as fascist.

It’s important to understand that political labels can be highly subjective and are often used in public discourse to express approval or disapproval rather than as precise categorizations.

Jeg mener det er stor forskjell mellom å identifisere problemer med innvandring og også en religion, og prøve å legge til rette for at et moderne samfunn skal fungere, og det å være en facist.

F.eks at for stor innvandring skaper problemer og at man må ha begrensninger mener jeg er rimelig opplagt. At man må ha en del fellesnevnere i et samfunn for å få maskineriet til å fungere mener jeg også er opplagt.

Om Islam burde forbys er mer kontroversielt, men jeg føler meg rimelig overbevist om at mulit-religion hvor deltakere i hver enkelt religion er fanatisk opptatt av å ha rett, og gjerne hever religion over loven, ikke gir et bedre samfunn enn hvor man finner lover og lever etter dem.

Man kan nesten si at siden vi har lover i et samfunn, så er deler av religioner som bryter med loven implisitt forbudt, ergo så er religionen tildels forbudt.

7 Likes

Jeg lurer fortsatt på hva som gjør han til fasist?

Føler man altfor ofte skal stemple folk som fasister, høyreekstreme eller andre ting så fort de har meninger man ikke liker.

Sist jeg sjekket stod ikke strenge innvandringsregler på listen over ting som gjorde deg til fasist.
Er fortsatt fult mulig å diskutere politikere man ikke liker uten å kalle dem fasister. ( det ødelegger bare debatten å slenge rundt med sånt).

11 Likes

Jeg tror heller ikke man kan kalle Wilders fascist uten å faktisk se hvordan politikken hans spiller seg ut i praksis, men personlig syns jeg dette er urovekkende. Andre ytre høyre-politikere som Ungars Orbán har undergravd demokrati og ytringsfrihet og har klare totalitære tendenser.

Wilders angrep på én religion og etnisk gruppe minner også om hvordan f.eks. jødene har blitt angrepet historisk. Det er en ubehagelig assosiasjon.

4 Likes

Også at han nå lefler med grupper han selv kaller for fascister og sa han aldri kom til å samarbeide med.

2 Likes