Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Fascist/Rasist/Ytre høyre/Insert fornærmelse er ikke lenger ord som har noen reell betydning lenger slik de blir kastet rundt i dagens samfunn. I bunn og grunn betyr de egentlig bare “Du er dust fordi du mener noe annet enn meg så jeg vil kalle deg skjellsord slik at jeg slipper å diskutere med deg”.

10 Likes

Vi har hatt ham lenge i politikken, og det er skrevet minst to bøker om nettopp dette. Rent filosofisk er det mye som tyder på at han leder en nyfascistisk organisasjon.
Han er også en dømt rassist. Selv mener ham at han er en ultraliberal politikker. I programmet til partiet står det at han vil forby moskeer og Koranen. Det siste er hovedgrunnen til at ingen partier vil regjere med ham.
Fascisme er ofte blitt brukt som skjellsord, akkurat som sosialister og kommunister, men her snakker vi om tankegodset han står for.

3 Likes

Jeg fant ikke noe på dette, kun en sak hvor han endte som frifunnet. Har du link?

EDIT

Man kan være uenige om hvordan man ønsker å plassere ham og om han er fascist eller ikke. Men er det ingen som ser ironien i at man på den ene siden NEKTER å prate om/fordømme/igangsette mottiltak mot islamistiske miljøer som beviselig motarbeider det vi har bygget opp i vesten (Demokrati, respekt for loven, toleranse for andre mennesker), mens man på den andre siden har NULL skrupler med å totalt kansellere/rive ned de som mener at dette bør sees nærmere på og gjøre noe med?

Det er en grunn til at 1/4 ga sin stemme til Wilders. Han har åpenbart flere poenger i det han sier. Skal man for evig og alltid vende det andre kinnet til, stikke hodet i sanden og aldri prate om problemene?

14 Likes

Hva tenker du om forslaget hans til å endre grunnloven?

  • Replacement of the present Article 1 of the Dutch constitution, guaranteeing equality under the law, by a clause stating the cultural dominance of the Christian, Jewish and humanist traditions;

Som utgangspunkt mener jeg selvfølgelig at mennesker skal være like under loven. Samtidig mener jeg at man så langt det lar seg gjøre bør forsøk å bevare de tingene som har gjort Norge og Europa til de stedene de har blitt. I mine øyne er ikke det veldig forenlig med masseinnvandring fra land som har en totalt annerledes kultur enn vi har her. Og når man da tilrettelegger for dette og samtidig setter lite/ingen krav til innvandrere og har i det hele tatt veldig lite plan på hvordan man skal få integrert dem inn til å passe inn i den norske/europeiske kulturen så bør det ikke være vanskelig å skjønne at det kommer til å gå skeis. Som det jo gjør og har gjort.

Så i sum mener jeg vi bør ta enn langt ferre og sette strengere krav til dem. Noe innsats må legges ned for å integrere seg og tilpasse seg hvertfall littegrann etter det landet man har vært så heldig å få lov til å komme til og bo i. Dette må være utgangspunktet, Europa skal ikke være dem som totalt og fullstendig skal tilpasse seg nye kulturer, det må komme fra begge sider.

Dette blir ikke fullstendig likhet under loven innser jeg jo selvfølgelig, men jeg tror ikke du kan ha det sammen med masseinnvandring og forvente at ting skal gå bra. Å få innpass i et nytt land bør i mange tilfeller komme med et visst nivå av forventining om at man selv må gjøre litt for å tilpasse seg

5 Likes

Artikkelen beskriver problemstillingene presist. Å krangle om Wilders om ord som fascist og rasist er lite meningsfylt.
Det som er skremmende er at 1/4 del av befolkningen har gitt ham sin stemme. Nederland er et velorganisert land, som scoret høyt på veldig mange viktige parametre ( laveste fattigdom siden 1977, 3 x bedre psykisk helse på studenter enn i Norge…bla bla bla.), så det er sjokkerende at polariseringen er så høy. Rutte, og mange andre sentrale politikere fra hans generasjon er nå borte, men at tomrommet der fylles av Wilders er garantert dårlige nyheter for nederlendere.

4 Likes

Demokrati er en sårbar konstruksjon som er lett å angripe.
Et av dilemmaene er om man bør bekjempe motstandere av vårt vestlige demokrati med udemokratiske midler. Som å forby en bok eller oppheve religionsfrihet.

Men det er et paradoks at mens Vesten har vært gjennom en kraftig sekularisering de siste 50 år, der Kirken har resignert/vært veldig endringsvillig/lever i tiden, har innvandring brakt med seg en ny konservativ religiøsitet som betyr omkamper om verdier som likestilling, seksualitet, og generelt rundt individuell frihet.
Det er et jo et paradoks at så mange muslimer i Vest-Europa foretrekker en sharia-lovgivning framfor vårt sekulariserte lovverk.

Men det er neppe optimalt om man vil vise demokratiets overlegenhet ved å ta i bruk udemokratiske midler som nye forbud og påbud rundt annerledestenkende.
Noen annet er det når udemokratiske krefter bryter eksisterende lovverk.

8 Likes

Godt poeng det.

Det er riktig som du sier at et veldig stort antall muslimer foretrekker Sharia-lov over nasjonal lovgivning. Det er i mine øyne ekstremt (Og jeg hører ingen kaste ordene fascist/rasist/osv til de som synes dette) og viser at narrativet om at “Islamske” problemer kun er noen få råtne epler ikke stemmer og at dette er mer utbredt enn man ønsker å innrømme og prate om i den offentlige diskursen.

Hvordan takler man disse problemene? Gjør man ingenting? Bør det stilles krav? Bør man gjøre prinsipielle udemokratiske tiltak for å beholde demokratiet og kulturen på sikt? Som forelder med små barn er jeg i alle fall ikke villig til å rokke for mye på ting som kan få dette til å skli ut noen tiår frme i tid.

Et lands kultur er nå en gang et produkt av folkene som lever der. Den er ikke skrevet i stein

1 Like

Nei, det som er skremmende er at nederlandske politikere og MSM har konstruert et klima der 1/4 av befolkningen ser det som nødvendig å stemme på Wilders.

5 Likes

Nederlendere har lang erfaring med innflyttere fra andre kulturer, og de fleste finner sin vei. De som ikke gjør det har å forholde seg innenfor loven, som alle andre.
Selv tror jeg at det er helt andre årsaker til at folk flest har fått innskrenket sin frihet, og må betale regningen for endringer. Wilders skylder på en homogen gruppe, som slett ikke er homogen. Det er større homogenitet blant likesinnede som Wilders ( Le Pen, Trump, osv.)

1 Like

Haha, nei det er langt I fra skremmende. Det er vel heller et sunnhetstegn!

På at faktisk noen er villige til å stå opp for den vestlige kulturarv og for den samfunnsmoralen som har gjort vestlige land til de velstående og velfungerende samfunn som de nå en gang har vært i veldig mange år.

Det er svært merkelig at så mange på død og liv vil unngå å ta tak i at hoper av mennesker med en helt annen innstilling til denne samfunnskontrakten og til lov og rett generelt sett skal få fritt frem til å undergrave dette.

7 Likes

Må forresten si at jeg setter pris på nivået på diskusjonen her. Det er faktisk givende å lese.

7 Likes

Andelen barnefamiliar med låg inntekt auka i Noreg og Sverige frå 2005–2020. I Danmark og Finland var talet stabilt.

Danmark og særleg Finland hadde i same periode klart mindre innvandring enn Sverige og Noreg, og færre med innvandrarbakgrunn i låginntektsgruppa

Overskriften kunne like gjerne vært innvandrere er fattigere en nordmenn.

6 Likes

Vi bør uansett slutte å misbruke begrepet rasisme. Å kritisere religiøs og kulturell praksis har ingen ting med rasisme å gjøre! Det blir i tilfelle kun brukt for å kvele en viktig debatt.
I vesten har vi alt for lenge tilpasset våre samfunn til innvandrere som har holdninger i direkte strid med de verdiene vi har bygget våre samfunn på. Nå ser vi de tragiske følger, og får mer ekstreme politiske strømninger som enda en følge.

10 Likes

Kjør på med debatt, men blir det riktig å kjøre på med forskjellsbehandling i grunnloven av den grunn?! :crazy_face:

Dilan Yesilgöz, partileder i sentrum-høyre-partiet VVD som håpet å bli statsminister, gikk også til valg på lavere innvandring. Først og fremst på grunn av antallet som ankommer og de utfordringene det gir. Som f.eks akutt boligmangel. Det rammer i høy grad eksisterende befolkning.

Det er jo noe også norske kommuner sliter med når ukrainske flyktninger skal bosettes. Nå oppfordres folk til å stille hyttene sine til disposisjon.

At utfordringer ved og omfanget av innvandring diskuteres, burde være den naturligste ting av verden. Ved siden av den økonomiske veksten, digitaliseringen og sekulariseringen er det vel ingen faktor som har påvirket Norge og Vest-Europa mer enn innvandringen de siste 30-40-årene.

5 Likes

Jeg har et lite forslag til våre uerfarne statsråder: Begynn med å ikke ødelegge det som fungerer. La folk få sin første jobb via bemanningsselskaper igjen, la bedrifter få leie inn når de trenger det. Det er sånn man får flere med kompetanse, ved at de får prøve seg/får erfaring flere steder. (Er for øvrig ulovlig i Oslos “praktiske bedrifter” nå…)

Uten praktikere lykkes vi ikke – Ytring (nrk.no)

Hjelper også ikke å sette studieavgift på 150k/år på studieplasser til utlendinger. Syk regjering vi har. De ødelegger alt som Norge trenger.

5 Likes

Vi lar Norske barn bli sendt til koranskoler i Somalia samtidig som vi gjør det økonomisk umulig for de fleste utlendinger, med potensiell kompetanse vårt samfunn sårt trenger, å studere ved våre høyskoler. Men det passer vel egentlig godt sammen med at vi lar stadig flere gründere og etablerere av nye arbeidsplasser “ryke og reise” til Sveits?

4 Likes

Er det noen særlig prosent av disse studentene som har blitt igjen?

I år 2000 utgjorde de utenlandske statsborgerne 13 prosent av de nye doktorene. De siste fem årene har andelen ligget på rundt 40 prosent. I 2021 var andelen den høyeste noensinne. 44 prosent av de nye doktorene var utenlandske statsborgere .

Dette høres ikke akkurat riktig ut, må da ha vært vanskelig for nordmenn å ta doktorgrad når halvparten av plassene var opptatt av utlendinger? :thinking: