Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Dette er jo nærmest en økonomisk naturlov.
Om man kommer til et fremmed land med sine eiendeler i en liten bag, ikke kan språket, ofte ikke har relevant utdannelse, står uten nettverk, ingen kjennskap til hvordan samfunnet fungerer, møter nye kulturelle verdier og kanskje i tillegg sliter med dårlig helse etter opplevelser fra landet man kom fra, ja da skal det godt gjøres at man etter få år matcher inntekten til den eksisterende befolkningen.

Det blir som be de nyakomne om å løpe 100 meter hekk, mens nordmenn løper 100 meter flatt og forvente at de løper på noenlunde samme tid.

Likevel, våre politikere blir like overrasket og indignerte hvert år når denne statistikken foreligger. Hva er det de forventer, at flyktninger og asylsøkere er supermennesker?

6 Likes

Det er litt kinkig dette og du har et poeng.

Jeg synes det er vanskelig å definere/få fatt i hva jeg mener her, men jeg mener jo by default at å være norsk statsborger bør gi deg større rettigheter i Norge enn om man ikke er norsk statsborger. Så er det jo selvfølgelig slik at innvandrere blir norske statsborgere også. Så da er man jo like langt med tanke på å sette krav til integrering etc.

Jeg har ikke veldig god peiling på den juridiske prosessen ved å bli norsk statsborger, men det virker jo som at listen er ganske lav (F eks flere som ankommer fra Gaza nå som er norske statsborgere men har aldri satt sine føtter i Norge før).

Prøveperiode, er det en tanke? Det hjelper kanskje uansett ikke dersom man ikke har lyst til å opprettholde integreringen over tid og vender tilbake til sin opprinnelige kultur.

Vanskelige spørsmål dette

2 Likes

Utlendinger har vel egne studieløp tilpasset dem? På Universitet i Stavanger står i hvert fall 80% av utlendings-plassene tomme nå ref. dagsrevyen. Kun de rike fra utlandet får studere i Norge. Skulle trodd dette var noe høyre-siden hadde funnet på med så stor grad av proteksjonisme, koste hva det koste vil, men neida.

Studenter rekrutteres til alle slags jobber fra studiene. Den sjansen mister da bedriftene i Norge som ser etter smarte hoder, ikke postnummer.

Får vel nyansere litt. Norge var inntil nylig det eneste landet i verden som tilbød gratis utdanning. Det er noe nordmenn som studerer utenfor EU/EØS også må betale for. F.eks i USA.

Så er det fortsatt sånn at studenter innenfor EU/EØS studerer i Norge med de samme betingelsene som norske statsborgere.

3 Likes

Relativt høy andel som blir igjen i Norge såvidt jeg kan se:

Av de 14941 internasjonale studentene som svarte på undersøkelsen, valgte 4029 å reise ut av Norge etter endt utdanning

… spørsmålet blir vel om de utenlandske studentene fortrengte norske studenter? :thinking:

1 Like

Noen studenter vil vel normalt ønske å bosette seg der de valgte å studere? Uansett var poenget hvilke potensielle "problemer " våre myndigheter velger å fokusere på.

Kom gjerne med eksempler på hva du mener han står for som er fassisme.

Finnes mange rassister, flertallet av dem er ikke fassister.

Kompleksiteten i hva som forårsaker hva er uansett ikke at innvandrere, og da helst sett på som en homogen skadelig gruppe, er årsaken til all dritt. Du nevner selv det å bo: Jeg mener at både leie og eierskap ikke skal være overlatt til gribbene, og at prising av slikt må reguleres. Det går også fint an å påtvinge utbyggere en sosial profil, slik det gjøres i mange europeiske land. Å overlate slikt til kapitaleiere, uten overordnet plan vil alltid skade sluttbruker. Å skille mellom ukrainere og norske som må bo er nettopp det som undergraver demokratiet.
Og så jan man også snu problemstillinger.
Hvordan blir vi innvandrere møtt , og når slutter vi å bli innvandrere? På expatsundersøkelser er Norge på bunn mht. å møte andre. Det sitter i den norske DNA-et å definere seg selv som en slags übermensch. Man skal heller aldri fremstille innvandring som noe positivt; Det er jo helt bak mål. Jeg kom hit i 1980, og Nederland har hatt alle utgifter med meg, mens Norge har plukket alle frukter i min produktive alder. Dessuten så har jeg innenfor det jeg bedrev hatt resultater godt over snittet…. Jeg vil heller diskutere hvordan Norge håndterer disse tingene, enn at det uavbrutt i en ellet annen form skal kastes møkk på de som er ikke norsk.

Hva med denne f.eks. https://afroginthefjord.com/2022/08/02/9-reasons-not-to-live-in-norway/

4 Likes

Nei, det er nettopp slike unyttige « diskusjoner», med forutinntatte mål jeg ikke inngår. Om Wilders er fascist, nasjonalist, rasist osv. har andre skrevet mye om. At han skader samfunnet, ved å gi skylda for komplekse problemer på visse innvandringsgrupper er noe å diskutere.

4 Likes

Det er jo veldig åpenbart for de aller fleste som følger innvandring litt at det er ekstrem forskjell på innvandrere.

Folk fra noen land er glimrende innvandrere som i stor grad gjør hva de kan for å komme seg ut i arbeid samt har en kultur som er forenlig med den vi har i Norge (F eks Bosnerne som kom for mange år siden). Folk fra andre land blir bare enorme kostnadsbyrder og viser liten/ingen interesse for å integrere seg og ønsker heller å holde seg til likesinnede (Somalia, Syria, etc) Mange av dem blir kriminelle og i visse tilfeller (som i Sverige) blir de ekstremister/sprer ekstremisme mot landet/samfunnet/kulturen de har blitt akseptert inn i. Dette har ofte en link til religion og kulturen i landet de kommer fra. Dt gjelder ikke alle men JO, det er åpenbart en trend der.

Så nei, for min egen del “kaster jeg ikke møkk på alle som ikke er norske” for å bruke dine ord. Vi trenger innvandring i tiårene som kommer. Men det må gå an å diskutere problemer/videre kurs uten at man får slike stråmenn og ekstreme forenklinger i fleisen

14 Likes

Jeg bare spør, fordi du kalte han fascist. Derfor lurer jeg på hva du mener han gjør han til en fascist.

2 Likes

Også din underliggende tone er nettopp det som gjør det vanskelig å diskutere HVA det er som medfører uønskete konsekvenser, på et annet grunnlag enn etnisitet, tilhørighet, osv. Når det snakkes om « kulturforskjeller», så mener de færreste « ukulturen blant grådige gribber, som de i Freyr», men henvises det til folk som kommer fra Syria, Ethiopere og Somaliere. I USA så er det meksikanere og mørkhudede, og i SA indere, i Nederland folk fra tidligere kolonier og nord-Afrikanere osv.
i mine øyne så er vi folk alle sammen, med våre feil og mangler. Og kommer du fra det store utlandet er det spesielt vanskelig å flytte til Norge…viser undersøkelser.

2 Likes

Man er nødt til å hensynta faktorer som etnisitet, religion og tilhørighet. Det er et objektivt faktum at enkelte grupper er mye vanskeligere å integrere enn andre i liberale, sekulære samfunn. Det betyr ikke at gruppen(e) det er snakk om er “slemme” eller whatnot per se, det er bare en mangeårig observasjon det har blitt tvingende nødvendig å snakke høyt om. Selv om enkelte synes det er en ubehagelig “underliggende tone”.

15 Likes

Ikke helt klart hva du mener her. Men jeg skjønner du ønsker deg en annen boligpolitikk. Problemet er at både i Norge og i Nederland har vi den mengde boliger som vi har. Med den økte tilstrømningen fra krigen i Ukraina, som det ikke er lett å planlegge for, oppstår f. eks boligmangel.
I Norge er det opp til kommunene å skaffe utleieboliger til flyktninger og asylsøkere. I de siste årene har det blitt ekstra vanskelig fordi mange tidligere utleiere (antagelig de du vil kalle gripper) har solgt sine sekundærboliger når disse nå beskattes hardere. Dette rammer både nordmenn og nyankomne med leiebehov.

Selvfølgelig er det positive og negative sider ved innvandring. Men i Norge og kanskje også andre europeiske land, har rasismekortet ligget lett tilgjengelig overfor de som i det hele tatt nevner innvandring i en eller annen sammenheng.

Om vi ikke kan diskutere åpent de utfordringene innvandring gir, vil det poppe opp mange Wilders i Europa, også her i Norge. For det er en av utfordringene i demokratiet, stemmeretten er ikke forbeholdt velgere med meninger vi liker, men i ytterste konsekvens til og med velgere uten demokratiske preferanser.

10 Likes

Du kan formulere deg ihjel, men det er unyttig å segregere for deretter å « diskutere» hvordan de skal « integreres».
Det er mye mer matnyttig å diskutere hvorfor expats er så mye mer mistilpasset i Norge enn i andre land.
Hvorfor er det slik at jeg aldri blir innkalt til intervju på en jobb jeg er veldig kvalifisert på når jeg bruker mitt fulle navn, som ikke klinger norsk, men blir innkalt alltid når jeg bruker kallenavnet som klinger norsk… for å ta ett eksempel fra virkeligheten i Norge anno 2023

2 Likes

Så du tenker da at one size fits all? Ingen ulik tilpasning basert på forutsetninger?

1 Like

Det er litt for enkelt når innvandrere skylder på etniske nordmenn og myndigheter som grunn for manglende integrering.

5 Likes

Lengre unna det jeg sier er det ikke å komme. Enhver er unik. Så ikke fordrei ting.

1 Like

Har en kompis som har kone som kom fra Vietnam som 7-åring. Mye orientert mot familie og utdanning. Tror omtrent alle jeg treffer på sosiale happenings med dem er ingeniører, leger eller økonomer. Vi etniske nordmenn er noen slasker i forhold. Burde skamme oss og dra tilbake der vi kommer fra. :sweat_smile:

Har forresten en nabo i gaten fra Syria som har tatt elektrofagbrev. Var vanskelig for han å få praksisplass, men greit å få jobb. Han er gift med en fra Norge og har to små barn.

2 Likes

Igjen noe jeg ikke har sagt, men jeg skjønner at du føler deg såret, når vanen er å skylde på innvandrerne for både de norske holdninger og politikken. Jeg liker heller ikke når PSV taper😂