Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Altså

:sweat_smile:

Jeg har en god venninne fra Vietnam, og i min familie har vi folk fra Indonesia, så det blir veldig mye prat om mat….
Er ikke nordmenn like forskjellige som alle andre? Noen er late, og noen er ivrige…
Om jeg skal avsløre noen teser jeg har om Norge, så må det være at landet har for få innbyggere til å dekke alle behov et samfunn skal kunne ivareta…

1 Like

Interessant påstand/observasjon. Utover det virker du uvillig til å anerkjenne et stort, åpenbart problem som belyser et sett ikke-nødvendigvis-hyggelige aspekter (men ikke mindre sanne av den grunn) ved mix av ulike kulturer. Ved å ikke diskutere og/eller vedgå det «vanskelige» gjør man alle en bjørnetjeneste. Det burde være smertelig åpenbart om man ser til andre land som er foran oss i forsøket.

8 Likes

Om du kanskje ikke har forstått det, så er det neppe innvandrerne på generelt grunnlag det siktes til her, når vi fokuserer på motvilje mot å integrere seg. Det er spesielt store grupper av muslimske innvandrere som er problemet. Da er det miksen av kultur og religion som medfører kollisjon med våre vestlige samfunn. Selv innvandrerforeldre i flere generasjoner mener at det er en ulykke om en datter gifter seg med en nordmann. Se også på problemene i Frankrike og Sverige blant disse grupper. Jeg skjønner rett og slett ikke at det kan være grunnlag for å bestride dette? Ingen sier samtidig at etniske nordmenn er feilfrie.

8 Likes

Det han vel har sagt at det er veldig store forskjeller på innvandrere, og at polariseringen med dem og oss er ikke så produktiv.

Jeg tenker kanskje takten på innvandring er vel høy når det kommer til integrering og tildels assimilering.

Jeg sliter litt med å se at Ukrainere egentlig er et stort problem. Utenom at det er veldig mange.

3 Likes

Tror Ukrainere i Norge stort sett bør fungere veldig bra. Men så er vi ikke såå langt fra hverandre kulturelt sett heller

2 Likes

Selvanalyse viser muligens at jeg heller mot sosialliberal tenkning, men med en betydelig sterkere fokus mot at folk flest fra middelklassen og nedover trenger beskyttelse fra veldig mye. Og så er det det med tilrettelegging. Jeg forstår ingenting av all den diskriminering i medier, grunnet lover og regler, og nedfelt i det kulturelle DNA-et.
Hvorfor kan ikke de som kommer hit begynne å jobbe lovlig, om de vil det nesten umiddelbart ?( fremfor å lene seg på et dårlig offentlig system).
Uretunerbare asylsøkere må enten jobbe svart, eller i « godkjente» ordninger, hvor trikkebilletten oversteg betalingen… Er det verdig? Selv var det i sin tid vanskelig å få jobb fordi arbeidsgiver måtte gjennom en haug med papirer og lange ventetider på svar om søknader for arbeidstillatelse. Noe helt annet når Statoil ( jeg vet), skal ansette folk på plattform mitt under pandemien…

1 Like

Kan godt være at det er for høye barrierer for å komme raskt i jobb for de som faktisk ønsker å jobbe. Og de som vil jobbe og bidra trenger vi.

Men - Så har vi også en stor gruppe som ikke har noen interesse av å jobbe. De lærer seg raskt hvordan NAV fungerer. Har selv bekjente som jobber i NAV og historiene er ikke få. Er det noe denne gruppen lærer seg fort så er det NAV-systemet. Språk og andre integreringsfaktorer havner langt bak. Flere drar tilbake igjen til hjemlandet mens kone og ofte mange barn er igjen i Norge.

Så er det enten om du ønsker det eller ei en krystallklar korrelasjon mellom disse to gruppene og opprinnelsesland. Du kan godt ønske at det ikke var sånn, men sånn er det nå en gang.

Når det er sagt er det nok av nordmenn som utnytter NAV-systemet. Men vi trenger altså ikke flere som har dette som hovedgeskjeft

4 Likes

Alt henger sammen med mye annet, for å omskrive Gro.

Tanken er vel at dersom asylsøkere som har fått avslag, men som moderlandet ikke vil ta i mot, fikk bortimot de samme rettigheter som de som får opphold, da faller grunnlaget for asylinstituttet bort. Det ville f. eks. bety at alle fra Eritrea eller Iran som kommer seg til Norge får bli.
Det er ikke sikkert det ville blitt et rush mot grensen, siden som du skriver så mange mistrives i Norge. Men det ville jo blitt en spesiell situasjon at noen med avslag kan sendes hjem, mens de med et motvillig hjemland uansett får bli med arbeidstillatelse.

Utfordringen for norske myndigheter er hvordan de kan få land til å ta imot sine egne borgere som har fått avslag. Dette er helt klart et dilemma som man til nå ikke har funnet noen god løsning på.

2 Likes

Det er jo alltid slike kort legges i diskusjoner om HVOR samfunnsproblemer ligger. Men sier meg en ting: Hvor mange kroner tror du går til misbruk av ordninger for de svakeste i et samfunn mot de pengene som eliten har forsynt seg av gjennom sparegrisen? Bare Statoil rotet i sin tid bort 200 milliarder. Hvor mange må misbruke sikkerhetsnettet vi har for å komme opp i slike beløp? Mener du virkelig at misbruk av NAV overgår det selskaper som Freyr skader samfunnet for?
Fakta istedenfor fairytales, så kan vi diskutere.

2 Likes

Du drar inn noe helt annet i en diskusjon som handler om innvandring. Må du virkelig deflecte tema helt for å forsvare ditt ståsted angående dette? Svar meg heller på Hvorfor du mener etnisitet er irrelevant for integrering når ALL statistikk viser at enkelte land er grovt overrepresentert i negative statistikker.

Jeg er den første til å innrømme og bli jævlig forbannet over pengebruken i det offentlige Norge. Prioriteringene er merkelige og pengene renner ut til tilsynelatende unødvendige prosjekter (F eks fylkesoppsplitting og sammenslåing om hverandre).

Dette har dog svært lite å gjøre med innvandringsdebatten

8 Likes

Jeg regner med at NAV kortet dras fordi noen med bestemt etnisk bakgrunn har misbrukt ordningen, og da er det VELDIG viktig å få avklart hvor stort problem da er ifht. atferden innen visse « kulturer» i norsk næringsliv.
Så det er VELDIG relevant for å få avklart om man i grunn snakker om et minimalt problem knyttet opp mot innvandring eller ønsketenkning. Typisk at de som misliker alle som ikke er lik seg selv, overdriver visse aspekter som har med innvandring å gjøre, og utelukker viktige aspekter.
Politikk og hvordan vi omgås andre dreier seg veldig mye om å sørge for at flest mulig i et samfunn har høyest mulig livskvalitet, og da er stempling ikke et godt grunnlag for diskusjoner… I fotballen er det rødt kort og utvisning for det😂

Du responderer ikke på spørsmål og fortsetter i din egen retning helt uten å vurdere motargumenter. Tror ikke det er noe poeng at jeg svarer deg mer

4 Likes

Da må du lese svarene mine en gang til og ta vekk skylappene…

Scenen er din

6 Likes

Det er igjen du som påstår noe jeg ikke har sagt. Om vi skal diskutere innvandring på en konstruktiv måte, hvorfor starter man da diskusjoner med å tråkke på hele grupper, når problemet begrenser seg til få. Slike generaliseringer om at visse med en bestemt etnisk bakgrunn er årsaken til store samfunnsproblemer er meningsløse.
Han som har påført Norge mest skade heter Breivik, og var FRP-er, men å ta det som et utgangspunkt til å diskutere den norske væremåte, er kanskje ikke det beste utgangspunktet?

2 Likes

Det holder ofte med 2-3 bråkebøtter i en vanlig skoleklasse på 25 elever før tilstanden blir helt uutholdelig for de øvrige elevene. Derfor.

1 Like

OK, så la oss si at vi for eksempel tar inn hele Gaza til Norge; hvordan tror du Norge vil se ut da? Alle er jo ikke slemme og vanskelige å integrere, men helt ærlig; hvordan tror du det vil utarte seg?

1 Like

Hadde du fått deg til å skrive dette? Hvorfor/hvorfor ikke?

OK, så la oss si at vi for eksempel tar inn hele Israel til Norge; hvordan tror du Norge vil se ut da? Alle er jo ikke slemme og vanskelige å integrere, men helt ærlig; hvordan tror du det vil utarte seg?

Vietnamesere gjør gjerne det de kan for å bli integrert, i motsetning til andre grupper som er mest opptatt av å prate om at de blir utsatt for rasisme og at alle problemene de har har sitt utspring i rasisme og ikke dem selv og at de ikke gadd å gjøre leksene selv om de fikk 100% gratis utdannelse dumpet ned i fanget. Jeg jobber selv nesten utelukkende med folk som foreldre eller selv kommer fra Asia, men jeg tenker aldri på det fordi de har utdannelse og vi diskuterer tekniske problemer. De setter seg ikke ned og gnåler om rasisme og henger seg opp i religiøse ritualer som kun står i veien for dem selv. Og da er de ikke et problem.

4 Likes