Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

  1. Ja, flat struktur mener jeg har betydning.
  2. Økonomi mener jeg spiller en viktig rolle, men ikke isolert opp mot innvandrere, selv om det er de man finner på statistikken over fattigdom. For øvrig en statistikk jeg mener er ubrukelig i en slik sammenheng.
  3. per 31. desember 2022 hadde landet 10 521 556 innbyggere. Anslagsvis finnes det rundt 250 000 muslimer. Sveriges befolkning – Store norske leksikon (snl.no)

Islam är den näst största religionen i Sverige efter kristendomen. Antalet invånare som identifierar sig som muslimer är en kvarts till en knapp miljon enligt olika uppskattningar, varav ungefär en tredjedel aktiva utövare

Siden tallene her var så forskjellige, så sjekket jeg, og begge er riktige. :sweat_smile:

1 Like

An­tall i­n­n­van­dre- re og n­ors­kfø­dte med i­n­n­van­drerforeld- re med bakgrun­n­ fra mus­li­ms­ke lan­d, er om lag 185 000.

https://ssb.brage.unit.no/ssb-xmlui/bitstream/handle/11250/178270/Morgenbladet%202011-08-26%20Lars%20Østby.pdf?sequence=1#:~:text=SSBs%20anslag%20for%20antall%20muslimer,si%203%20prosent%20av%20befolkningen.

uppskattningsvis över 800 000 personer i Sverige som har sina rötter i muslimska länder

Islam | Religion | SO-rummet.

Får vel kalle dette teori 4

Han mener åpenbart antallet innvandrere som er så kulturelt annerledes enn oss som mottaker land, at vi er i en krevende situasjon med tanke på å evne i tid og ressursbruk å håndtere mengden krevende integrering. Se på “volum” som antall * vanskelighetsgrad

Jeg reposter det samme jeg har lagt opp her før, det er viktig!

kilde til 2023 kartet: WVS Database
Inglehart–Welzel cultural map of the world - Wikipedia

det er ikke perfekt dette, du kan alltids rette kritikk mot det, men det gir en retning og en “romforståelse” for innsats vs resultat mtp integrering.

8 Likes

Hva er det du vil frem til her? Hva er tesen bak teori 4 som du mener ikke kom frem under teori 1, 2, og 3?

Jeg tenkte noen (les du eller Monitor1) kunne finne på å kverulere om jeg blandet teori 3 som var antall muslimer med teori 4 som er antall innvandrere fra muslimske land. Mulig jeg tok feil der.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Hold deg til tema

1 Like

Jeg ser ikke at jeg har lansert en teori. Jeg vet at dynamikken mellom ungdomsmiljøer og kommuner/ politiet i Norge går begge veier og fungerer forholdsvis bra, mens det «ovenfra- ned» systemet de har i Sverige er et « de og oss».
Svenskene og amerikanere kommer til Norge for å lære seg hvordan ting kan gjøres annerledes. Amerikanere forstår ingenting…. Svenskene forstår men å forandre strukturer skjer nok ikke over natta.
Mht. integrering så er det en toveissak. Om ikke « samfunnet» vil integrere de som ønsker å bli integrert, så kommer man ingen vei. Så nordmenn må også tilpasse seg innvandrere. Integrering er IKKE at innvandrere må underlegge seg alt som er norsk. Det er vel også der expat undersøkelsen avslører. Selv har jeg med nederlandske øyer alltid sagt: It is very difficult to get a friend in Norway, but if You get one, You never get rid of him😜

3 Likes

Det du beskriver om vennskap er noe jeg opplevde når jeg jobbet i Danmark. Å få sosiale relasjoner utenom jobben merker jeg var utfordrende. Ikke unikt for Danmark på noen som helst måte, for jeg opplevde det samme når jeg jobbet i Japan. Trakk ingen konklusjoner, bare observerte…

1 Like

Og hva skal så temaet være denne gangen? Teori 5? Jeg er lutter øre.

Man kommer et stykke med å kunne språket, og hobbyer ( mat, fiske og musikk). De fleste innvandrere jeg kjenner har ikke fått veldig mye drahjelp. å klare seg selv stikker nok dypt hos mange. Lettere for slike som meg som lærte seg norsk på veldig kort tid.

4 Likes

Ingen steder, lmao

Kan droppe å diskutere selve saken, men her vil jeg si avisen har forholdt seg helt nøytral og spesifisert hvilke kilder de har brukt på en transparent måte. Ser ut til at de har skjerpet seg kraftig.

Hvis avisene skal kunne fortsette å bli tatt på alvor, så må de holde en høy standard slik som her. De referer til endel ubekreftet informasjon her. Får de bekreftet disse, så kan de godt oppdatere saken (hvis de var riktige) eller poste en ny sak hvis de har måttet gjøre rettelser.

4 Likes

image

5 Likes

Støre-regjeringen ringer julen inn for de som sitter aller nederst ved bordet.

Etter all kritikken om at regjeringen opptrer passive overfor de fattigste, har de sendt sin mest folkekjære, autentiske velger-magnet ut i mediene med et nytt utspill for å vise action.

Og sparke på de som ligger nede:

« – Jeg synes det er hjerterått av en statsråd å si dette. Hun burde ta seg en tur til matsentralene og frivilligheten og snakke med de som tar imot og deler ut, sier KrF-leder Olaug Bollestad til NTB.

Hun er oppgitt over et intervju Brenna har gjort med Vårt Land. Der sier hun at matkøene ikke er et tegn på for lave ytelser, men at vi må få flere i jobb.

Står du i matkø fordi du kan, eller står du i matkø fordi du , spør Brenna i intervjuet

Altså - Støre-kloningen Brenna, nestleder i Ap, vil vite om folk står i matkø for å lure regjeringen til å tro at de er fattige…

Den var ny. Den har vi ikke hørt før fra noen regjering her i landet.

Støre er sikkert sur fordi regjeringen distraheres av alle de fattige som kjedelig nok bare er født og oppvokst her i landet.

Alle forstår det er kjedelig når de fattige, som sjelden stemmer, tar oppmerksomheten bort fra glad-sakene til Støre:

Enda 1 milliard til nok et korrupt regime som bare leverer symbolverdi tilbake.

Og som neste år står på trappen igjen og truer med å hugge enda mer skog - som de allerede har blitt betalt mange ganger for ikke å hugge - dersom de ikke får enda mer penger. Slik at de kan bryte avtalen igjen. Og igjen.

Aldri problemer å finne penger for Støre bare de kan brukes til å kjøpe litt internasjonal oppmerksomhet. Noe man kan skryte av i FN. Noe som kan brukes til å lande en internasjonal toppjobb.

Og du kan altså lese begge disse nyhetene på en og samme dag.

Støre først. Norge sist.

15 Likes

Er ikke sikkert ytelsene er for lave, kanskje ting folk virkelig trenger er for dyrt.

Selv om prisen på en Porsche Cayenne, og Audi E-tron har kræsja siste året, så blir mat og det å bo stadig dyrere.

Og hva om noen står i matkø for å få muligheten til å kjøpe seg splitter ny IPhone da?

Kanskje det er en prioritering i jula på en utgift man likevel må ta når dattera på 15 år har ønsket seg ny mobiltelefon hun er lovet i 3 år og fortsatt har den brukte mobilen hun fikk som 10-åring.

Tonje «Antoniette» Branna er mer tonedøv enn Sindre Finnes, på sin måte.

Tenke seg om en FrPer hadde sagt det samme som Tonje, da hadde helvete vært løs.

9 Likes

Hvorfor er unge kvinner så voldelige?

Siktede ble først omtalt som mann, men identifiserer seg som kvinne, ifølge politiet.

Fra spøk til alvor: vil dette gå inn i voldsstatistikken som drap begått av en kvinne eller en mann?

3 Likes

Jeg leste et sted at fornærmede også var kvinne men identifiserte seg som mann

Leste du det i mitt innlegg?

Edit: Nei nå blander jeg fornærmede med siktede :man_facepalming: