Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Ja, du snakker om siktede. Jeg prater om fornærmede

1 Like

Vil det si da at denne episoden går inn i statistikken som vold mot kvinne utøvd av kvinne?

Enten bør den gå som mann vs kvinne eller kvinne vs mann

Nei enten bør den gå som mann vs mann eller som kvinne vs kvinne

Man kan lett få det inntrykket at Støre ikke er noen åpenbar pallkandidat blant dine norske yndlingspolitikere, men tvert om er roten til alt som er vondt og vanskelig.

Selv har jeg aldri stemt på Støre, men er imponert over hans stayerevne etter notorisk å ha blitt hetset de siste 10-15 årene. En stor smule urettferdig synes jeg det er. Både fordi det i Ap for tiden ikke utpeker seg noen som er bedre egnet, og fordi det i norsk politikk stort sett er bred konsensus i de aller fleste viktige saker.

Jeg har heller ikke det minste tro at Støre, Erna eller andre norske politikere tenker internasjonal toppjobb når de utformer norsk politikk. Tvert om stoler jeg på deres gode intensjoner, selv om resultatene iblant er høyst diskuterbare.

Støre har uansett både fått og tatt på seg den positive rollen som katalysator for utslipp av mye fin aggresjon i velgermassen.
Ikke noe er mer samlende enn en felles hoggestabbe.

2 Likes

Hæ, hvorfor det? Skal bare den ene av dem bli “godkjent” som kjønnsskiftet i begge scanarioer? :smiley:

1 Like

Vi snakker kanskje forbi hverandre? Både fornærmede og siktede er biologiske menn. Da bør jo saken registreres som mann vs mann. Eventuelt så må det gå som kvinne vs kvinne.

Siktede er biologisk mann som identifiserer seg som kvinne.

Så sier jeg at vedkommende som ble drept var biologisk kvinne som identifiserte seg som mann.

Så begge var trans. Skal se om jeg finner hvor jeg leste dette

Min feil, jeg blingsa når jeg leste ditt opprinnelige innlegg.

1 Like

Hvilken sjølmotsigelse!

Når noen virkelig trenger noe, men ikke har råd til å kjøpe, da er det stadig flere her i landet som må bite i seg skammen og fornedrelsen og oppsøke nærmeste matutdeling. De fleste av oss ville ikke like å stå der?

Det du skriver om Porsche og Audi er bare fjas. Tror du virkelig at noen som har slike materielle luksusønsker, satser på å komme dit ved hjelp av Frelsesarmeen, Kirkens Nødhjelp, Bymisjonen eller andre veldedighetsorganisasjoner?

Men dét følger jeg deg på; Brenna er ganske tonedøv. Og det attpå til like etter Arbeiderpartiets krisesamling.

For øvrig tror jeg sjøl ikke Sylvi Listhaug ville trukket opp et skille mellom dem som og dem som kan stille seg i matkø.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Hvorfor ikke fortsette å lyve når mine tilhengere tror på løgnene mine?

image

3 Likes

1 Like

Venter i spenning, selv om svaret vil være uinteressant med tanke på en tenkt problemstilling.

1 Like

Men i alle dager! Hegnar i Finansavisen idag:

« Nå er det imidlertid kommet noe helt nytt som, merkelig nok, knapt er debattert i offentligheten. Finansdepartementet har sendt på høring en endring av den såkalte skatteforvaltningsforskriften, og i henhold til den nye forskriften skal Skatteetaten og andre offentlige etater, som Politiet, få tilgang til alle disposisjoner (uttak og innskudd) på våre personlige kontoer i banken.

Ved et automatisert system kan Skatteetatens ansatte med et tastetrykk se vår daglige husholdning, betaling av lege, reiser, penger til politiske partier og alt annet som blir betalt fra en konto.

Med dagens system kan myndighetene få opplysninger om kontobruk fra bankene, men da må det sendes en skriftlig og begrunnet forespørsel. Nå ønsker myndigheten innsyn av alle bevegelser på personlige kontoer og kontoer for foretak. Uten å spørre noen.

Den tekniske løsningen (dataopplegget) finnes visstnok allerede, så det er bare å sette i gang.

Den lokale politimannen i en liten bygd eller by, kan kose seg med naboens bruk av penger. Direkte tilgang til alle våre bankkontier

Altså:

Totalovervåking gjennom en lite kjent forskriftsendring. Og vips så kan Staten se på alt du foretar deg med et tastetrykk.

Uten noen rettssikkerhetsgarantier. Uten noen domstolskontroll. Uten noen mulighet for deg til å se hvem som snoker hvor ofte i bankutskriftene dine i realtime. Tusenvis av statsansatte.

Men det er jo klart, når vi har en statsminister som så sent som i mars i år mente «verden trenger Kinas ledelse», så er vel dette en naturlig utvikling:

Han er kanskje imponert over Kinas social credit score system og Skynet:

https://twitter.com/songpinganq/status/1653998611460669440

10 Likes

Om vi forsiktig tar av oss den skinnende hatten et lite øyeblikk, adresserer de jo dette. Samtidig, noe ekstra kontroll ønsker de jo:

2 Likes

Les kommentaren din en gang til og forsøk å se den i lys av de siste tiårenes konspirasjonsteorier, så skjønner du hvor jeg vil. Jeg er selvfølgelig enig i at en CBDC kan åpne opp for at kjipe aktører kan gjøre hverdagen vår forferdelig, men du skriver som om vi er der allerede. Og jeg tror heller ikke det er en god idé. Om vi skal ha noe, må det være en variant uten for mye mulighet for smarte løsninger, med øremerking av penger, osv.

Er forøvrig helt enig i at den overvåkningen som er skissert over her ikke hører hjemme i et nogenlunde velfungerende demokrati.

Her er vi enige. Jeg syntes bare første meldingen din om WHO, helsepass og total frihetsberøvelse var malt ut i et hakk for brede penselstrøk.

3 Likes

Jeg skal ta en kikk, takk for tips.

2 Likes

Det er korrekt observert ! Og jeg tenkte ikke jeg trengte å forklare sarkasmen (for det er ikke ironi) iom at det er 100 % sant…, det jeg hevder i følgende setning:

“Selv om prisen på en Porsche Cayenne, og Audi E-tron har kræsja siste året, så blir mat og det å bo stadig dyrere.”

Svært dyre ting, som vanlig folk ikke har råd til, og de fleste virkelig ikke trenger har blitt billigere, aka neppe bidrar til inflasjon, og økte renter:

På den annen side er det alle trenger, mat, strøm og det å bo økt voldsomt i pris,

jeg håper virkelig ikke jeg trenger å linke opp en link av dokumentasjon til hver av eksemplene, mat, strøm og bokostnader.

Tilbake til min første setning om at:

Jeg mener det er en sannhet, og kan derfor hevde med en tone av sarkasme at det er sammenhengen.

Kronekursen har stupt siste årene, og det er en enkel funksjon av tilbud og etterspørsel av den norske krona, og når Norge Bank selger kroner over en lav sko, så er det opplagt at kronekursen stuper, og ting folk flest trenger blir for dyrt.
Hadde vi hatt en sterkere krone hadde masse vært billigere, og ytelsene hadde strukket adskillig lengere. Det er realitetene.

Så kan man sikkert diskutere i hvilken grad det er en villet utvikling, og om verdenes rikeste land med alt av økonomi på stell er totalt prisgitt, som en liten åpen økonomi, all verdens økonomiske vinder all den tid det er mange eksempler på at små land med relativt åpen økonomi som ikke har en sterk svekket valuta, jeg nevner i fleng;
Sveits, Armenia, Danmark, Costa Rica, Tsjekkia, Honduras, Singapore, Georgia, alle land som faktisk har valuta som styrket seg mot dollaren de siste årene.
Mao mitt ståsted, er at den svake norske krona er noe Norge har valgt selv, slik at når jeg hevder at

“Er ikke sikkert at ytelsene er for lave, kanskje ting folk virkelig trenger er for dyrt” så står jeg inne for det, og ja det er en selvmotsigelse, men virkelig mer et tankekors.

Når du skriver at:

“Det du skriver om Porsche og Audi er bare fjas. Tror du virkelig at noen som har slike materielle luksusønsker, satser på å komme dit ved hjelp av Frelsesarmeen, Kirkens Nødhjelp, Bymisjonen eller andre veldedighetsorganisasjoner?”

Så mister du meg helt, og tillegger meg meninger jeg ikke har, og jeg ble stående som et spørsmålstegn :question:da jeg leste det Kanskje innlegget ikke ble lest “in good faith”?, eller at forståelsen av det jeg ønsket å formidle allerede var på et sidespor.

10 Likes