Joda, seff. Jeg bare obseverer det enkle faktum at den peggen til Danmark har fungert, og fortsetter å fungere. Du har helt rett i de fleste andre pegs har fungert heller dårlig. Så kan man jo undres om hvorfor den danske ikke har gått samme veien? Jeg har ikke noen bedre forklaring på det enn den jeg kom med ovenfor. Jeg sier ikke at pegs er lett, på generell basis. Jeg sier bare at den danske åpenbart har fungert.
Jeg har ikke speukulert i hvorfor krona har svekket seg, men siden du byr opp til dans: Det er jo nærliggende å tro at rentenivået i en liten, åpen, primært råvareproduserende økonomi har vært for lavt etter finanskrisen. Vi hadde ingen boligpriskollaps som i USA her, så det er en ganske åpenlyst spørsmål om hvorfor norske styringsrenter ble satt så lavt som de gjorde, når det neppe var noe behov for det (dette er ikke noe jeg finner på , les f.eks Pål Ringholm). Eller for å si det sånn: En økonomi som den norske kan ikke ha renter som er lavere enn større, mer robuste, økonomier, med mer attraktive og trygge valutaer. Som du sier, hva skal med NOK til shit renter, når man ha dollars, euro, eller pund til bedre renter? Svaret er innlysende: Ingenting.
Det er kanskje på tide – uansett – å begynne å tenke annerledes om NOK. Kanskje dette er det “riktige” nivået for NOK? Kanskje NOK rett og slett hva vært priset for høyt tidligere? Jeg vet ikke.
Edit: Jeg argumentert ikke for en peg, btw. Hvis det var uklart. Jeg bare sier at de som argumenterer for at det umulig ikke helt har satt seg inn i at danskene åpenbart har fått det til, på en eller annen måte.