Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Bare en liten kommentar til ditt eksempel med den Danske krone. Danmark har så vidt jeg har forstått valgt å linke sin kronekurs direkt til eurokursen. Dette som et smart alternativ til å innføre euro. Noe jeg mener også Norge kunne vurdert.

Når man linker kronekursen til f.eks Euro, så er ikke dette noe som går av seg selv. Man blir nødt til å forsvare peggen ved å kjøpe og selge valuta fra reservene. Det er drøssevis med eksempler på land som har gjort dette, på et tidspunkt må gi opp. Spekulanter kan finne et svakt punkt hos landet som prøver å holde en kunstig peg og kjøre på i motsatt retning uten å ta veldig stor risiko.

3 Likes

Mitt ståsted er at at vi burde ha en så uavhengig valuta som mulig, og kunne like lett ramset opp land som siste årene har styrket seg mot dollar som;

Sveits, Armenia, Mexico, Costa Rica, Tsjekkia, Honduras, Singapore, Georgia og Albania.

Og det finnes faktisk en måte for hvordan Norge med et svært enkelt grep kunne gjort den norske krona til en knallhard, og sterk valuta, som burde vært totalt ukontroversielt fordi all verdens land, bortsatt fra Norge, og 2-3 land til, er i den posisjonen, at de besitter fysisk gull.

Og det er å kjøpe gull et nivå som er reflekterer det nivået Norges finanser er på.

Det er utrolig at Norge ikke har valuta-reserver i gull, “nothing at all”, når vi burde vært på nivå med Sveits, av fysisk gull godt bevart på et sikkert sted, i Norge.

Ser vi på valutareservene til forskjellige land, særlig klassiske stormakter, som har lært et og annet opp gjennom historien, ser vi at de har en stor andel av sine valutareserver i gull:

image

USA har faktisk hele 79% av sine valutareserver i gull.

1000 tonn med gull til dagens pris er noe over 700 milliarder kroner, en relativt overkommelig sum mtp oljefondet.

Men tror det er bortimot en forbudt tanke for Norge, og nesten en krigserklæring mot våre allierte. Det ville stilt oss på siden av Kina og Russland i dagens historie, og i lengere historisk sammenheng sagt at vi hører hjemme med med nasjoner som har rik historie, som USA, Nederland, Russland, Frankrike, Tyskland, Portugal, Spania, Storbritannia og Tyrkia.

Bare ta en titt på denne lista:

https://tradingeconomics.com/country-list/gold-reserves

Og spør deg hvorfor Norge ikke er i besittelse av fysisk gull, men bare bytter vår energi med verdipapirer med “counter party risk” (som bare fysisk gull ikke har).

Vet ikke det var noen dypere mening med den klassiske filmen fra 1972 “Olsenbanden tar gull”, og da som en samtidens svar på at Nixon droppet dollarens tilknytning til gull, men uansett, Norge er som Egon Olsen som blir sittende igjen med falske dollar-sedler, mens andre land er som han street-smarte skraphandlerne som beholder det fysiske gullet, som er en “ulempe for det er så tungt og uhåndterlig”.

Husk at gull er base money, som man kan drive “multiplikator effekt pengemengde-styring fra”.

Men som sagt, det er en enkel, men kjettersk, tanke som umiddelbart vil bli slått ned på og idiotforklart om noen hadde våget å flyte den.

4 Likes

Haha, den type tankegang er jo gull-buggenes drøm. Gullprisen holdes nede av at det er 100 ganger mer papir-gull enn det er fysisk gull. Dersom alle land hadde gått for fysisk gull som reserver så hadde først markedet gått tom for gull, så hadde fysisk gull pris skutt i været, deretter hadde papirgull mest sannsynlig gått til h####, da det kun ville vært papir. Selvfølgelig blir det litt first movers advantage før ting kollapser.

Mulig dollaren hadde kollapst i prosessen.

2 Likes

Det er sant, man kan ikke kjøpe alt på en gang, og bare et lite signal om at Norge skulle være i nærheten av å gjøre noe slikt ville selvsagt sendt prisene oppover. Men det er mulig å gjøre dette over tid.

Mitt rasjonale for gull er:

  1. Penger har flere funksjoner: en målbar enhet for bokføring (unit of account), transaksjoner (medium of exchange) og oppbevaring av verdier (storage of value).

  2. Økonomien er energi. Det er basalt enkelt, men for at noe skal skje må man bruke energi, som i Joule eller kalorier.

  3. Gull er last resort, og eneste valuta med 100% trust overalt i verden.

Punkt 2 er det viktigste siden det er oppbevaring av energi, og egentlig arbeid og innsats, i evig tid.
For øvrig oppfyller Bitcoin, som eneste krypto-valuta, de samme kriteriene, selv om jeg mener at gull er hakket over.

Norge kunne kjøpt gull og Bitcoin for tilsammen 10% av oljefondet, men det vil aldri skje selvsagt, da har vi plutselig krevd betaling for energien vår som ingen land kan ta tilbake eller konfiskere.
Da tar vi for mye plass i denne verden.

Det er en grunn til at Kina, som “hoarder” gull samtidig har forbud mot Bitcoin. Tilsynelatende selvmotsigende, men ikke hvis man er et autoritært land.

4 Likes

Vel, det har da tilsynelatende fungert greit for Danmark å låse kronekursen til euro? Tror poenget er, om dette skal fungere, at landet har rolid nok økonomisk fundament og en stabil politisk ledelse. I opplegg som dette, vil gjerne de som spekulerer mot valuta gi opp. Og da har man i realiteten vunnet. Den svake Norske kronen er jo ikke som følge av svak økonomi, men mer som følge av at det er mulig og lønnsomt for spekulanter å manipulere kursen til egen vinning.

2 Likes

Låst kurs er greit helt til vi trenger å justere den.

4 Likes

Gullprisen har da vært relativt volatil i perioder den også? Er ikke f.eks. kryptovaluta en mulig trussel mot fremtidig verdi av gullreserver?

Det har fungert greit, og det er fordi danskene i en årrekke – kredibelt – har forsvart den peggen nok ganger til at ingen ser ut til å tro at de ikke kommer til å gjøre det med full tyngde ved neste korsvei. Og da blir resultatet til at ingen prøver seg, heller. Handler rett og slett om hvilke signaler man sender ut, og hvordan man backer opp de signalene.

4 Likes

Det der er et utrolig godt spørsmål. Det er vel nærliggende å tro at i et scenario hvor gullprisen begynner å stige (kanskje vedvarende høy inflasjon, men lavere renter enn nå?), så vil krypto følge på. Men vil gull og krypto være i konkurranse? Vil krypto som “holder of value” kunne utkonkurrere gull? Eller vil det snarere (ihvertfall til å begynne med) være snakk om en slags spillover-effekt fra gullinvesteringer til krypto? Gull har tross alt fungert som verdiholder i 6000 år, og svært mange vel er betydelig mer komfortable med å plassere penger i gull (som man tror man forstår), enn i krypto (som man skjønner at man ikke forstår).

2 Likes

Det er desverre mer fysisk enn at man kan sende ut et signal om at jeg er stor og sterk og bruse med fjæra. Da hadde Russland gjort det. Dersom det er underliggende valutastrømninger som skulle svekket en valuta, så vil det bli stadig lettere å knekke peggen. NOK har svekket seg 50% mot USD over ca 10 år. Tror du det bare er spekulasjon som gjør det? Srørsmålet er hvorfor utlendinger skal kjøpe NOK, hva trenger de NOK til?

3 Likes

Låses kursen til euro, så det vel utkendingenes tro på euro og ikke troen på kronen som blir utslagsgivende? Har man nasjonalt ikke mulighet til justeringer av valuta så tvinges politikerne til andre virkemidler. Det er vel noe av poenget? Tenk bare på gamle dagers misbruk av devalueringer.

Joda, seff. Jeg bare obseverer det enkle faktum at den peggen til Danmark har fungert, og fortsetter å fungere. Du har helt rett i de fleste andre pegs har fungert heller dårlig. Så kan man jo undres om hvorfor den danske ikke har gått samme veien? Jeg har ikke noen bedre forklaring på det enn den jeg kom med ovenfor. Jeg sier ikke at pegs er lett, på generell basis. Jeg sier bare at den danske åpenbart har fungert.

Jeg har ikke speukulert i hvorfor krona har svekket seg, men siden du byr opp til dans: Det er jo nærliggende å tro at rentenivået i en liten, åpen, primært råvareproduserende økonomi har vært for lavt etter finanskrisen. Vi hadde ingen boligpriskollaps som i USA her, så det er en ganske åpenlyst spørsmål om hvorfor norske styringsrenter ble satt så lavt som de gjorde, når det neppe var noe behov for det (dette er ikke noe jeg finner på , les f.eks Pål Ringholm). Eller for å si det sånn: En økonomi som den norske kan ikke ha renter som er lavere enn større, mer robuste, økonomier, med mer attraktive og trygge valutaer. Som du sier, hva skal med NOK til shit renter, når man ha dollars, euro, eller pund til bedre renter? Svaret er innlysende: Ingenting.

Det er kanskje på tide – uansett – å begynne å tenke annerledes om NOK. Kanskje dette er det “riktige” nivået for NOK? Kanskje NOK rett og slett hva vært priset for høyt tidligere? Jeg vet ikke.

Edit: Jeg argumentert ikke for en peg, btw. Hvis det var uklart. Jeg bare sier at de som argumenterer for at det umulig ikke helt har satt seg inn i at danskene åpenbart har fått det til, på en eller annen måte.

1 Like

Koster mye å forvare en valuta. Og Norge har gitt seg før, og bare gitt opp og latt det flyte. Så da må det i så fall plasseres store penger på bordet. Og villigheten må være der.

Norge er jo delvis dollarisert i og med at mye av eksporten prises i dollar og ikke i NOK.

1 Like

Svar på spekulasjonsangrep mot den svenske kronen på 90 tallet. Riksbanken tok opp store lån for å forsvare fastkursen. Tiltakene fungerte men i lengden ble det vanskelig å holde kursen låst.

2 Likes

Kanskje vi burde slått sammen NOK,SEK og DKK til en valuta, og så pegget den mot Euro?

Var vel et ganske stort spekulasjonsangrep mot NOK høsten 1992 som Norges Bank forsøkte å forsvare, men måtte gi opp.

“Høsten 1992 hadde Norges Bank intervenert med begge hender, og på det meste solgt valuta for 50 milliarder kroner på seks timer. Styringsrenten var på det høyeste 25 prosent. Intet hjalp. Kronen ble sluppet fri, og da var egentlig det meste av svekkelsen over. Det fantes ikke lenger noen vegg markedsaktørene kunne presse Norges Bank mot. Markedet hadde vunnet, som nesten hver gang en sentralbank alene prøver å forsvare en gitt valutakurs.”

4 Likes

Det koster mye i en tidlig fase, helt markedet har forstått at man virkelig mener alvor. Man må etablere en høyere status for valutaen. Dagens kronekurs er i alle fall ikke bærekraftig på lang sikt. Man kan ikke kun fokusere på eksportindustrien.
En felles valuta er vel en av de største fordelene med eu?

1 Like

Ideen med å pegge en egen valuta mot f.eks Euro handler om at man ønsker fleksibiliteten til å droppe peggen på et tidspunkt hvor man skulle trenge det. Hvis ikke kan man jo bare ta i bruk den valutaen man har pegget mot. Montenegro er f.eks ikke med i EU, men bruker Euro som betalingsmiddel (så det er en mulighet, selv om den selvfølgelig er litt far-fetched for Norge). Men om man slo sammen NOK, SEK, og DKK så ville man altså fått tre forskjellige økonomier med samme valuta. Og da er spørsmålet hva som skjer, f.eks om svensk økonomi skulle gå rævva og ønske frislipp / devaluering, mens norsk og dansk økonomi ikke trengte det.

2 Likes